kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۴۳۲
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۲
معاون وزیر تعاون خبر داد

ایجاد 173 هزار فرصت شغلی تعاونی در دولت سیزدهم

 
 
 
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در دولت سیزدهم بیش از ۶۶۰۰ تعاونی با ایجاد ۱۷۳ هزار فرصت شغلی تشکیل شده که رشد شش و چهار دهم درصدی را نشان می‌دهد.
به گزارش ایرنا، «حامد ویس کرمی» دیروز در نشست خبری درباره عملکرد دولت در حوزه تعاون، اظهار داشت: اکنون ۱۰۴ هزار تعاونی فعال در کشور داریم که دو میلیون و ۷۰۰ هزار عضو مردمی دارند. ۲۱ درصد کل اعضای تعاونی‌های کشور را زنان تشکیل دادند و این نشان می‌دهد که تعاونی می‌تواند بستری برای فعالیت اقتصادی بانوان باشد.
وی تاکید کرد: این تعاونی‌ها بیش از دو میلیون فرصت شغلی را ساماندهی کرده و مجموع سرمایه‌گذاری آنها تا امروز بیش از ۳۳۹ هزار میلیارد تومان است و ۵۴ درصد تعاونی‌ها تولیدی هستند. در طول فعالیت دولت سیزدهم تا دیروز تعداد بیش از ۶۶۰۰ تعاونی تشکیل شده که رشد شش و چهار دهم درصدی نسبت به دولت قبل را نشان می‌دهد. همچنین ۱۷۳ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده که رشد هفت و هشت دهم درصدی نسبت به دولت قبل داشتیم.
تشکیل 1230 تعاونی بانوان
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: در این دولت ۲۰۶ هزار عضو به تعاونی‌ها اضافه شده که از نظر افزایش تعداد اعضا با رشد هشت و شش دهم درصدی نسبت به دولت قبل مواجه بودیم. یکی از موارد مهم در این دولت ایجاد ۱۴۰۰ شرکت تعاونی در حوزه روستاهاست که به ایجاد اشتغال برای ۱۶۳۰ نفر منجر شده است. در طول دولت سیزدهم ۱۲۳۰ تعاونی در حوزه بانوان تشکیل شد که برای ۱۹ هزار و ۵۰ نفر اشتغال ایجاد کرد. تعداد تعاونی‌های بانوان با یک رشد قابل توجه ۲۲ درصدی مواجه بوده است.
ویس کرمی ادامه داد: در طول عمر فعالیت دولت سیزدهم ۱۱۲۴ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی با نرخ قرض‌الحسنه به ۹۶۰ تعاونی روستایی پرداخت شد. در حوزه پرداخت تسهیلات و تأمین منابع بانکی برای تعاونی‌های کشور در تمامی حوزه‌ها به‌ویژه در بخش تولید بالغ بر ۸۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی از محل منابع داخلی بانک‌ها به تعاونی‌های تولیدی پرداخت شده است.  او افزود: از این محل حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان خط اعتباری ویژه تعاونی‌ها از محل منابع بانک توسعه تعاون به تعاونی‌ها اختصاص دادیم که این در دولت گذشته سابقه نداشته است و در دولت سیزدهم این خدمت به تعاونی‌ها ارائه شد. هشت هزار میلیارد تومان آن مربوط به سال جاری است که نسبت به سال گذشته از ۱۶۶ درصد رشد برخوردار بوده است.
توسعه مسکن کارگری
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: برای نخستین‌بار در سال جاری دو هزار میلیارد تومان از همان خط اعتباری هشت هزار میلیارد تومان به مسئله توسعه مسکن کارگری اختصاص دادیم و به دنبال این هستیم که با استفاده از این تسهیلات احداث مسکن کارگری برای کارگران تسریع شود.
ویس کرمی با بیان اینکه سرمایه بانک توسعه تعاون با افزایش ۱۳۸ درصدی از 2600 میلیارد تومان به 6200 میلیارد تومان رسیده است، تصریح کرد: در بخش صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون ۷۵ درصد قدرت صدور ضمانتنامه برای سرمایه‌گذاری افزایش یافته است. او تصریح کرد: بخش تعاونی در دولت سیزدهم ۲۴ درصد رشد صادرات را نسبت به مدت مشابه، تجربه کرد. در دولت قبل سه میلیارد و 118 میلیون دلار صادرات داشتیم که در دولت سیزدهم به سه میلیارد و ۸۷۴ میلیون دلار رسیده است. 
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم ۱۴۷ تعاونی مسکن ایجاد شد که ۵۵ تعاونی آن در بخش طرح نهضت ملی مسکن است و ۷۴ هزار نفر در این تعاونی‌ها برای مسئله احداث مسکن ساماندهی شدند. همچنین اولین افتتاح این تعاونی‌ها در اردیبهشت ماه در استان سیستان و بلوچستان انجام شد که بیش از 1600واحد تعاونی در قالب نهضت مسکن افتتاح شد.
ویس کرمی با بیان اینکه پس از حدود ۱۴ سال برای نخستین بار مقدمات محاسبه سهم بخش تعاون از اقتصاد کشور مهیا شد و مراحل نهائی آن نیز طی خواهد شد، به برنامه‌هایی که باید در دولت آینده نیز دنبال شود اشاره کرد و افزود: یکی از اصلی‌ترین برنامه‌هایی که در دست اجرا داشتیم و تدوین شد واگذاری‌ بنگاه‌های دولتی به بخش تعاون است.