kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۳۸۴
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۱
مجله آمریکایی:

یمن هم نیروی دریایی آمریکا و هم ساختار امنیتی جهان را به چالش کشید

 
 
 
سرویس خارجی-
مجله آمریکایی The Nation طی گزارشی نوشت: نیروهای مسلح یمن که هم نیروی دریایی آمریکا و هم ساختار امنیتی جهان را به چالش کشیده‌اند، توانمندی‌های بسیاری دارند که نمی‌توان آنها را به آسانی از بین برد و راه‌حل این مسئله نیز، تنها متوقف کردن جنگ علیه غزه است.
یمنی‌ها همچنان به حملات سنگین خود- که در این حد و اندازه برای هیچ کارشناسی قابل پیش‌بینی نبود- ادامه می‌دهند و تجاوزات گاه به گاه آمریکا و انگلیس به این کشور انصارالله را از مقاومت خود باز نداشته است. مجله آمریکایی «The Nation» در گزارشی نوشت: نیروهای مسلح یمن توانستند نیروی دریایی آمریکا و ساختار جهانی را به چالش بکشند و این نیروها توانمندی‌های پیشرفته‌ای دارند که به آسانی نمی‌توان آنها را از بین برد. در این گزارش با اشاره به اینکه نیروهای مسلح یمن توانستند تاثیرات بزرگی بر اقتصاد رژیم صهیونیستی و نیز کشتی‌های جنگی آمریکا از جمله ناوهای هواپیمابر آن وارد کنند، تاکید شده است، راه کاهش این تهدید توقف نسل‌کشی در غزه است.
آن‌طور که ایسنا نوشته است، این مجله آمریکایی در ادامه گزارش خود تاکید کرد: نیروی دریایی آمریکا وارد شدیدترین درگیری دریایی از زمان پایان جنگ جهانی دوم شد و این برای اکثر آمریکایی‌ها یک غافلگیری بود، این‌بار درگیری‌ها نه در اقیانوس اطلس یا اقیانوس آرام بلکه در دریای سرخ و در مقابل یمنی‌هایی است که از فلسطینی‌های ساکن غزه در برابر جنگ فراگیر اسرائیل حمایت می‌کنند.
همچنین در این گزارش آمده است: در چند ماه گذشته یمنی‌ها با حملات هوائی مکرر جنگنده‌های آمریکایی مواجه بودند و در مقابل به اشکال مختلفی پاسخ دادند که از جمله آنها، حمله به ناو هواپیمابر آمریکا و دیگر کشتی‌های مستقر در سواحل‌شان و تسلیحات آنها موشک، پهپاد، قایق‌های کوچک مجهز به مواد منفجره و برای اولین‌بار موشک‌های بالستیک ضد کشتی بوده است. در ادامه گزارش این مجله آمریکایی آمده است: از نظر تاریخی هیچ موضوعی تعجب‌آورتر از این نمی‌تواند باشد که گروهی از یمنی‌ها با وجود اینکه فقیر، ضعیف و سیاه‌پوست هستند- ویژگی‌هایی که معمولاً باعث می‌شود مردم از سوی نهادهای آمریکایی دیده نشوند- موفق شدند، ساختار حاکم بر جهان را به چالش بکشند.
حملات سنگین حزب‌الله
اما مروری هم بر اخبار قدرتمندترین شاخه مقاومت داشته باشیم. منطقه «جبل الجرمق» در شمال سرزمین‌های اشغالی که پایگاه استراتژیک مِرون نیز در آن واقع شده است، آماج حملات موشکی حزب‌الله لبنان قرار گرفت. رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز در این‌باره اعلام کردند که ۶۰ موشک و راکت از خاک لبنان به سمت پایگاه مرون پرتاب شده است. در همین راستا، حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: مقر یگان کنترل هوائی و اداره عملیات هوائی در پایگاه مرون در جبل‌الجرمق را با ده‌ها موشک کاتیوشا بمباران کردیم و موشک‌های پرتاب‌شده مستقیماً به آن اصابت کردند. در این بیانیه آمده است: این حمله منجر به تخریب بخشی از تجهیزات پایگاه مرون و آتش‌سوزی در داخل آن شد. حزب‌الله در ادامه افزود که این حمله در حمایت از فلسطین و در پاسخ به ترور مجاهد «میثم مصطفی العطار» ملقب به «هادی» در منطقه «البقاع» انجام شد. منابع رسانه‌ای همچنین تصاویری از لحظه برخاستن دود از این پایگاه منتشر کردند.
حزب‌الله لبنان همچنین اعلام کرد: تجهیزات جاسوسی در پایگاه «الراهب» را با سلاح مناسب هدف قرار داد. منابع خبری رژیم صهیونیستی روز یکشنبه از شلیک 40 راکت کاتیوشا از جنوب لبنان به سمت مواضع رژیم صهیونیستی در اصبع الجلیل واقع در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی از فعال شدن پدافند رژیم اسرئیل در شمال فلسطین اشغالی خبر داد. در پی حمله راکتی که روز از جنوب لبنان به منطقه الجلیل در شمال فلسطین اشغالی انجام شد، رسانه‌های صهیونیستی از آتش‌سوزی گسترده در الجلیل خبر دادند. روزنامه عبری یدیعوت آحارانوت در این زمینه گزارش داد که 10 تیم آتش‌نشانی و 6 بالگرد در منطقه الجلیل در تلاش برای خاموش کردن آتش گسترده ناشی از حمله راکتی از جنوب لبنان هستند. همچنین رادیو رژیم صهیونیستی اعلام کرد که آژیرهای خطر در مناطق مختلف الجلیل به صدا درآمده است. حزب‌الله لبنان همچنین روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که یکی از پایگاه‌های ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی را با ده‌ها راکت کاتیوشا هدف قرار داده است. در بیانیه مقاومت اسلامی لبنان که در این رستا منتشر شده، آمده است: در راستای حمایت از مردم مقاوم فلسطین و پشتیبانی از مقاومت شجاع و شریف آن و در واکنش به ترورهای رژیم صهیونیستی که در منطقه البقاع انجام داد، رزمندگان مقاومت اسلامی روز یکشنبه پایگاه «نیمرا» در غرب طبریا را با ده‌ها راکت کاتیوشا هدف قرار داد. این پایگاه یکی از پایگاه‌های اصلی ارتش اسرائیل در شمال فلسطین اشغالی است که هر از گاهی هدف حملات تلافی‌جویانه مقاومت اسلامی لبنان خود قرار می‌دهد. گفتنی است، حزب‌الله لبنان شنبه‌شب از شهادت «میثم مصطفی العطار» از رزمندگان مقاومت اسلامی در جنوب این کشور خبر داده بود که به نظر این حملات در واکنش به آن است.
توانایی‌های دشمن را زیر نظر داریم
«محمد رعد»، نماینده حزب‌الله در پارلمان لبنان، تأکید کرد که آنها مواضع و توانمندی‌های دشمن صهیونیستی را رصد می‌کنند و برای تضعیف، شکست و سرنگونی اهداف متجاوزان به آنها ضربه می‌زنند. بر اساس گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آرتی، رئیس بلوک نمایندگی جناح سیاسی حزب‌الله، در ادامه گفت: در این مرحله نه‌تنها با دشمن مقابله می‌کنیم، بلکه پایه‌های رویارویی خود را برای مراحل بعدی می‌گذاریم، زیرا این چیزی است که دشمن نمی‌خواهد. ما باید برای مقابله با هر تجاوزی که علیه وی صورت می‌گیرد، آماده باشیم.
ژنرال اسرائیلی: باید با حزب‌الله توافق کنیم
رئیس سابق اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل (امان) ضمن انتقاد از شکست این رژیم در جریان عملیات طوفان‌الاقصی، تأکید کرد که باید با حزب‌الله به توافق برسند و وارد جنگ نشوند. «عاموس يادلين»، رئیس سابق اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل (امان)، روز شنبه، برخلاف ادعای مسئولان صهیونیست مبنی بر لزوم جنگ با حزب‌الله لبنان، گفت که باید با حزب‌الله به توافق رسید. شبکه خبری الجزیره به نقل از یادلین گزارش داد: «توافق با حزب‌الله بهتر [از جنگ با این جنبش] است؛ زیرا هر جنگی ما را به سمت توافقی سوق خواهد داد که می‌توانیم بدون جنگ به آن دست پیدا کنیم.» همچنین «زویکا ‌هایموویچ»، فرمانده سابق تشکیلات پدافند هوائی ارتش رژیم صهیونیستی، هم ضمن اعتراف به توانایی حزب‌الله در انجام حملات ترکیبی، گفته بود: حزب‌الله حجم زیادی از موشک‌ها را در اختیار دارد و موشک‌هایی که شلیک کرد مطمئناً حداکثر توانایی پرتاب این جنبش نیست. این سخنان در حالی مطرح می‌شود که نشریه میدل‌ایست‌آی با تاکید بر اینکه «استراتژی معیوب و رفتار بی‌پروای اسرائیل در غزه تمام عناصر دکترین نظامی‌شان را تضعیف کرد»، نوشت: پاسخ فاجعه‌آمیز اسرائیل به حمله حماس، بقای آن را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است.