kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۳۸۳
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۱
پس از 185 نخبه آمریکایی

50 نماینده دموکرات از بایدن خواستند کناره‌گیری کند

 
 
 
سرویس خارجی-
50 نماینده دموکرات در مصاحبه با «نیویورک‌تایمز» اعلام کردند، یک راه برای جلوگیری از پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ۲۰۲۴ وجود دارد و آن چیزی نیست جز کناره‌گیری جو بایدن. 
ضعف عقلی، جسمی و کلامی جو بایدن، بسیاری از جمله خود دموکرات‌ها- شاید حتی خود او را-را به این نتیجه رسانده است که او «نمی‌تواند» رئیس‌جمهور آمریکا باقی بماند. گاف‌های عجیب و غریب و بعضاً خنده‌دار او نیز، آبرویی برای آمریکا در دنیا باقی نگذاشته است. ضعف مفرط او در نخستین مناظره انتخاباتی‌اش با ترامپ که جمعه هفته گذشته برگزار شد نیز، دیگر برای این طیف تردیدی باقی نگذاشته است که «بایدن باید برود.» 
طی روزهای اخیر نیز گروه بزرگی از حامیان، شخصیت‌های عمومی و مدیران تجاری دموکرات در نامه‌ای به بایدن از او خواستند که از نامزدی در انتخابات کناره‌گیری کند. 
در این نامه که ۱۶۸ امضاکننده دارد خطاب به بایدن آمده است: «ما با احترام از شما می‌خواهیم به خاطر دموکراسی و آینده ملت آمریکا از نامزدی مجدد در انتخابات کناره‌گیری کنید.» حالا «نیویورک‌تایمز» به سراغ 50 نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا رفته و نظر آنها را نیز در این‌باره جویا شده است. تمام این 50 نفرگفته‌اند «بایدن باید برود.»
غیرقابل تحمل است
نیویورک‌تایمز با استناد به مصاحبه‌هایی که با این نمایندگان انجام داده است، طی گزارشی می‌نویسد: «بسیاری از مقامات، قانونگذاران و استراتژیست‌ها در حزب خودِ بایدن، نامزدی او را در انتخابات عمیقاً غیرقابل تحمل می‌بینند و نگرانی‌های آنها در محافل خصوصی‌شان به تدریج علنی می‌شود.» 
«اسکات پیترز» یکی از این نماینده‌ها از کالیفرنیا می‌گوید: «اعتماد کمی نسبت به پیروزی بایدن در این انتخابات دارم. اگر بدانیم که شکست خواهیم خورد، پس احمق خواهیم بود اگر مسیر دیگری را در پیش نگیریم.» 
این روزنامه آمریکایی دغدغه اصلی این ۵۰ دموکرات را ناتوانایی بایدن در برابر ترامپ می‌دانند و تاکید اصلی آنها برای کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخاباتی، جلوگیری از پیروزی ترامپ است. «آنجی کریگ» نماینده دموکرات از ایالت مینه‌سوتا می‌گوید: «فکر می‌کنم بایدن نمی‌تواند در برابر ترامپ به پیروزی برسد.»
بحران اعتبار و محبوبیت بایدن
رسانه آمریکایی «آکسیوس» هم در گزارشی نوشته است: رئیس‌جمهور کنونی آمریکا پس از مناظره بد و مفتضحانه خود با دونالد ترامپ، چیزی بیش از حمایت گسترده دموکرات‌ها را از دست داده است. به نوشته آکسیوس به نقل از مقامات دموکرات، اکنون بایدن با بحران اعتبار و مقبولیت در میان رسانه‌ها، قانونگذاران مقامات ارشد و حتی کارکنان خود مواجه است. دموکرات‌ها می‌گویند مشخص نیست که بایدن بتواند از این بحران نجات پیدا کند. به گفته آنها، بایدن روز جمعه پس از مصاحبه با «ای‌بی‌سی‌نیوز»، وضعیت را بدتر کرد. او در این مصاحبه محبوبیت پایین خود در نظرسنجی‌ها و همچنین عملکرد ضعیفش را نادیده گرفت. آکسیوس در این زمینه گزارش می‌دهد که در طول چند ماه گذشته تعداد افراد ناراضی از بایدن که پیش از این حامیان سرسخت او بودند، افزایش یافته است... دستیاران، کارکنان و افراد نزدیک به بایدن از عملکرد او در مناظره غافلگیر شدند زیرا آنها قول داده بودند بایدن در این مناظرات هوشیاری کامل خود را حفظ خواهد کرد. 
افشاگری تازه درباره بایدن
از سوی دیگر به دنبال جریانات اخیر رسانه‌ها درباره سلامت روانی و جسمانی «جو بایدن»، گزارش شده است که یک متخصص بیماری پارکینسون از اوت ۲۰۲۳ (مرداد 1402) هشت مرتبه به کاخ‌سفید آمده تا با پزشک رئیس‌جمهور آمریکا دیدار و گفت‌وگو کند... طبق اسناد مربوط به رفت‌وآمدهای افراد به کاخ‌سفید که توسط روزنامه نیویورک‌پست رؤیت شده است، «کوین کانارد» متخصص بیماری پارکینسون از مرکز پزشکی ملی نظامی «والتر رید» دیداری با «کوین اوکانر» پزشک کاخ‌سفید داشته است. این روزنامه آمریکایی می‌نویسد که یکی از دیدارهای آنها در تاریخ ۱۷ ژانویه (۲۷ دی) انجام شده است و به طور کلی دکتر کانارد از تاریخ اوت ۲۰۲۳ هشت‌بار به کاخ‌سفید رفته است. همچنین دیدار اخیر آنها در اواخر ماه مارس(فروردین) بوده است. این گزارش پس از آن منتشر شد که جو بایدن در مصاحبه اخیرش با تلویزیون خبری ای‌بی‌سی مسئله انجام آزمایش‌های مستقل و انتشار علنی نتایج را رد کرد.
خبر دیگر از آمریکا این که در آستانه اجلاس سران ناتو پایتخت آمریکا‌، جمع گسترده‌ای از معترضان آمریکایی با تظاهرات در واشنگتن،‌ خواستار پایان مداخله نظامی واشنگتن و ناتو در جهان شدند.