kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۳۵۷
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۱
طی نامه‌ای سرگشاده

 168 نخبه آمریکایی خطاب به بایدن: کنار برو! / بایدن: نمی‌روم

 
 
 
سرویس خارجی-
نزدیک به 170 تن از نخبگان سیاسی و تجاری آمریکا با امضای نامه‌ای سرگشاده از بایدن خواستند از رقابت‌های انتخاباتی کنار بکشد؛ با این وجود وی اعلام کرده است، سالم است و کنار نمی‌کشد، «مگر خدا بتواند مرا وادار به استعفا کند.»(!)
پس‌لرزه‌های مناظره انتخاباتی بایدن و ترامپ در بامداد جمعه (8 تیر) هنوز ادامه دارد. عملکرد بسیار ضعیف او مقابل ترامپ همچون زلزله و طوفانی مرگبار اردوگاه دموکرات‌ها را درهم نوردیده و واکنش‌ها به آن همچنان ادامه دارد. رسانه‌های غربی نیز درباره آن گزارش و تحلیل می‌روند. بعد از این مناظره تردیدها در بین دموکرات‌ها درباره توان جسمی و ذهنی بایدن برای شکست دادن ترامپ به شدت بالا رفت. مجله «اکونومیست» در شماره جدید خود ضمن «افتضاح» خواندن بایدن، وی را «پیرمردی گیج، ناتوان در ارائه استدلال و مأیوس‌کننده» توصیف کرده است. نظرسنجی‌های جدید هم نشان می‌دهد که رأی‌دهندگان در ایالت‌هایی که بایدن باید برنده شود، علیه او حرکت کرده‌اند.
گزارش «واشنگتن‌پست» حاکی است سناتور «مارک وارنر» قصد دارد فردا (دوشنبه) گروهی از سناتورهای دموکرات را گِرد هم آورد تا از جو بایدن بخواهند که از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا کناره‌گیری کند. واشنگتن‌پست جمعه‌شب با استناد به اظهارات ۲ مقام آگاه که نام‌شان را فاش نکرد، نوشت: وارنر سناتور دموکرات و رئیس کمیته اطلاعات خارجی سنا در روزهای گذشته با سناتورهای دموکرات در تماس بوده است تا روز دوشنبه آینده نشستی برای گفت‌وگو درباره کارزار انتخاباتی بایدن برگزار کنند. رویترز، پولیتیکو و آکسیوس نیز از جمله رسانه‌هایی هستند که این خبر را تایید کرده‌اند. همزمان گروه بزرگی از حامیان، شخصیت‌های عمومی و مدیران تجاری دموکرات در نامه‌ای به بایدن از او خواستند که از نامزدی در انتخابات کناره‌گیری کند. به گزارش ایرنا، در این نامه که ۱۶۸ امضاکننده دارد، خطاب به بایدن آمده است: ما با احترام از شما می‌خواهیم به خاطر دموکراسی و آینده ملت آمریکا از نامزدی مجدد در انتخابات کناره‌گیری کنید. در این نامه تاکید شده است که احتمال دور دوم ریاست‌جمهوری ترامپ «خطرات عمیقی» برای آمریکا به همراه دارد. از جمله این خطرات می‌توان به «بی‌ثباتی جهانی و داخلی، رها کردن متحدان‌مان، سرمایه‌داری ترجیحی، انتقام‌گیری سیاسی و تضعیف بیشتر حقوق زنان و سایر گروه‌ها» اشاره کرد.
کنار نمی‌روم!
به‌رغم فشار دموکرات‌ها و حامیان مالی و رسانه‌ای این حزب برای کنار کشیدن بایدن، وی همچنان اصرار دارد که از رقابت‌ها کنار نمی‌کشد. «جو بایدن» در تازه‌ترین مصاحبه‌ای که داشته است، از سلامت روانی و جسمانی خود دفاع کرده و مدعی شده که «شایسته‌ترین شخص» برای انتخابات ریاست‌جمهوری است. وی در مصاحبه با «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» در جریان یک رویداد تبلیغاتی در ایالت ویسکانسین گفت: از زمان آن (مناظره)، گمانه‌زنی‌های زیادی وجود داشته است. جو قرار است چکار کند؟ آیا او در رقابت باقی می‌ماند؟ پاسخ من این است. من در رقابت‌ها باقی خواهم ماند و دوباره برنده خواهم شد. وی با بیان اینکه بعضی از افراد سعی داشتند او را از انتخابات خارج کنند، افزود: اجازه دهید این را هم بگویم، تا جایی که می‌توانم، در این رقابت انتخاباتی خواهم ماند. 
به گزارش ایسنا، «جو بایدن» در مصاحبه دلیل عملکرد ضعیفی که از خود در اولین مناظره انتخاباتی ۲۰۲۴ نشان داد، ناشی از «سرماخوردگی و خستگی» دانست و تاکید کرد که دائماً تحت معاینات پزشکی قرار دارد. بایدن در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا مایل است تحت معاینات پزشکی مستقل که شامل آزمایش‌های شناختی و همچنین مربوط به سیستم اعصاب است، قرار بگیرد و نتایج آن را با مردم آمریکا به اشتراک بگذارد، گفت: «ببینید، من هر روز تست‌های شناختی انجام می‌دهم. می‌دانید، من نه‌تنها برای انتخابات کارزار برگزار می‌کنم، بلکه جهان را نیز اداره می‌کنم. اغراق نمی‌کنم اما ما ملت مهم جهان هستیم». رئیس‌جمهور آمریکا ضمن اشاره به جزئیات لحظاتی که با رهبران جهان گفت‌وگو و یا با مسائل مختلفی در جهان نظیر گسترش ناتو رایزنی می‌کند، افزود: «روزی نیست که من درباره این تصمیماتی که باید هر روز اتخاذ کنیم، گفت‌وگو نکنم».
لجاجت بایدن به نفع ترامپ
بر اساس گزارش‌ها نمایندگان دموکرات‌ و فعالان ارشد این حزب پس از مشاهده پافشاری آشکار «جو بایدن» در این مصاحبه برای ادامه نامزدی و حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، شوکه شده و آن را رویکردی خطرناک می‌دانند که احتمال پیروزی «دونالد ترامپ» را بیشتر می‌کند. 
تارنمای «پولیتیکو» در این زمینه نوشته است: اولین مصاحبه تلویزیونی جو بایدن، ‌رئیس‌جمهوری آمریکا، پس از مناظره فاجعه‌بار وی با «دونالد ترامپ» در هفته گذشته به توقف درخواست‌ها برای انصراف وی از نامزدی حزب دموکرات کمک چندانی نکرد. اعضای کنگره و فعالان ارشد دموکرات پس از انتشار مصاحبه «جورج استفانوپولوس» مجری شبکه ای‌بی‌سی‌نیوز با رئیس‌جمهوری آمریکا ضمن تایید این نکته که بایدن نسبت به مناظره با ترامپ بهتر ظاهر شده است، ‌تاکید کردند: این مصاحبه نیز نمی‌تواند درخواست‌ها برای کناره‌گیری بایدن از کارزار انتخاباتی را کاهش دهد. به گزارش ایرنا، پولیتیکو می‌افزاید: جنجال درون‌حزبی دموکرات‌ها در روزهای اخیر به موضوع برکناری و انصراف جو بایدن از ادامه نامزدی حزب همچنان ادامه دارد. تعداد کمی از استراتژیست‌های دموکرات معتقدند که مصاحبه تلویزیونی اخیر وی با شبکه ای‌بی‌سی‌نیوز، میزان درخواست‌ها برای کناره‌گیری او را متوقف می‌کند. پیش از این، چهار عضو کنگره گفته‌ بودند که بایدن باید از سمت خود کناره‌گیری کند و دو عضو دیگر آن نیز بر شکست بایدن در برابر ترامپ تاکید کرده‌اند.
حیرت سران اروپا از سرعت پیری بایدن
روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از منابع آگاه، حیرت سران اروپا از سرعت پیری بایدن خبر داده و نوشته است: بسیاری از سران اروپایی پس از دیدار اخیر خود با رئیس‌جمهور آمریکا از کهولت سن و روند سریع پیری او شوکه شده‌اند. این رسانه آمریکایی در گزارش خود به نقل از ۲۱ فرد مطلع که خواستند نام‌شان فاش نشود، نوشته است: جو بایدن، در هفته‌های اخیر نشانه‌های نگران‌کننده‌ای از روند سریع پیری از خود نشان داده که این تغییرات سران اروپایی را که ماه گذشته در نشست گروه هفت در ایتالیا با وی ملاقات کردند، شوکه کرد. بر اساس این گزارش نگرانی‌های طولانی‌مدت در مورد سلامت جو بایدن پس از آنچه که به‌طور گسترده به‌عنوان عملکرد فاجعه‌بار او در اولین مناظره‌اش با دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه در هفته گذشته تلقی شد، در مرکز توجهات قرار گرفته است. در حالی ‌که تیم بایدن ادعا می‌کرد رئیس‌جمهور سرماخوردگی دارد، ظاهراً عملکرد او مقام‌ها و حامیان مالی دموکرات را به وحشت انداخت و برخی حتی پیشنهاد کردند که او می‌بایست به‌عنوان نامزد حزب برای انتخابات نوامبر جایگزین شود و فرد دیگری جای او را بگیرد. به گزارش ایرنا به نقل از واشنگتن‌پست، بسیاری از دستیاران، مقام‌های خارجی، حامیان مالی و اعضای کنگره می‌گویند که رئیس‌جمهور به میزان قابل‌توجهی کند شده است. آنها به این نکته اشاره کردند که چگونه او آهسته‌تر حرکت می‌کند، آرام‌تر صحبت می‌کند و رشته افکار خود را بیش از پیش از دست می‌دهد.
به گفته مقاماتی که با این رسانه صحبت کردند، در خلال نشست سران گروه هفت در ایتالیا در ماه گذشته، چندین رهبر اروپایی از اینکه بایدن از زمان آخرین تعامل‌شان با او چقدر پیرتر به نظر می‌رسید، «متحیر شدند». آنها در برخی موارد گفتند که تنها چند ماه از زمانی که این افراد رهبر آمریکا را دیده بودند، می‌گذرد. یکی از این مقام‌ها گفت: مردم نگران این موضوع بودند. یکی دیگر گزارش داد رهبران اروپایی به این نتیجه رسیده‌اند که بایدن نمی‌تواند در نوامبر (آبان) پیروز شود.