kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۳۵۵
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۷
خبر بد برای ناتو و زلنسکی

 مارین لوپن: در انتخابات فرانسه پیروز شوم اعزام نیرو به اوکراین را متوقف می‌کنم



 
 سرویس خارجی-
رهبر حزب راستِ فرانسه وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات امروز- یکشنبه- جلوی اعزام سربازان فرانسوی به اوکراین و استفاده «کی‌یف» از تسلیحات فرانسوی برای حمله به خاک روسیه را می‌گیرد.
دور دوم انتخابات پارلمانی زودهنگام فرانسه قرار است امروز یکشنبه (17 تیر) در سرتاسر فرانسه برگزار شود. طی روزهای اخیر ماکرون و تمامی احزاب و کسانی که از قدرت‌گیری راست‌های اروپا‌ستیز در فرانسه نگران شده‌اند تمام توان خود را به‌کار گرفته‌اند تا مانع پیروزی مجدد راست‌ها در انتخابات پیش‌رو شوند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اگر حزب راست «اجتماع ملی» امروز نیز موفق شود در انتخابات پیروز شده و دولت را تشکل دهد، تغییرات مهمی در سیاست داخلی و خارجی فرانسه ایجاد خواهد کرد. راست‌ها مخالف جنگ اوکراین و تسلیح کی‌یف هستند و قول داده‌اند که در صورت پیروزی به سیاست حمایتی فرانسه از زلنسکی پایان دهند.
«مارین لوپن»، رهبر این حزب هم برای چندمین‌بار اعلام کرده است، حزب وی در صورتی که در انتخابات پارلمانی زودهنگامی که فراخوان آن از سوی «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه صادر شد، پیروز شده و در نتیجه آن بتواند نخست‌وزیری را به حزب خود اختصاص دهد، جلوی استقرار بالقوه سربازان فرانسوی در اوکراین را گرفته و اجازه نخواهد داد این کشور با استفاده از تسلیحات فرانسوی به خاک روسیه حمله کند. وی در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان و در آستانه دور دوم انتخابات بیان داشت این نخست‌وزیر فرانسه است که حرف آخر را درباره استقرار بالقوه سربازان فرانسوی در اوکراین می‌زند و در یک چنین مواردی موضع امانوئل ماکرون عملا اهمیتی ندارد.
این اظهارات لوپن بعد از آن مطرح می‌شود که ماکرون در طول چند ماه گذشته چندبار با داشتن لفاظی‌های شدیدا خصمانه ایده اعزام نیرو به اوکراین را مطرح کرد. به گزارش ایسنا «لوپن» خاطرنشان کرد: «اگر امانوئل ماکرون بخواهد سربازان را به اوکراین بفرستد و نخست‌وزیر با آن مخالفت کند، خبری از اعزام سرباز به اوکراین نخواهد بود. نخست‌وزیر حرف نهائی را در این مورد می‌زند.» «لوپن» این را هم گفت که، حزبش پس از به قدرت رسیدن اجازه نخواهد داد کی‌یف از تسلیحات عرضه‌شده از سوی فرانسه برای اجرای حملات به خاک روسیه استفاده کند و استدلال کرد، مجوز دادن به این کار پاریس را تبدیل به «همرزم اوکراین» می‌کند.
به نوشته وبگاه «راشاتودی» این موضع مطرح‌شده از سوی رهبر حزب راست افراطی فرانسه متفاوت با موضع اکثر رهبران غربی است که اجازه استفاده از تسلیحات‌شان برای چنین حملاتی را دادند، در حالی که همزمان ادعا کردند که تبدیل به یکی از طرف‌های جنگ اوکراین نشده‌اند. مسکو پیش از این بارها به مجموعه غرب علیه عرضه تسلیحات سنگین و پیچیده‌تر به کی‌یف هشدار داده و تاکید داشته که حامیان اوکراین مدت‌هاست که در درگیری‌ این کشور علیه روسیه مداخله و آن را به یک «جنگ نیابتی» علیه روسیه تبدیل کرده‌اند. وبگاه «یوراکتیو» نیز به نقل از چند دیپلمات ناشناس گزارش داد، چنین نگرانی‌هایی نسبت به راستگرایان افراطی اخیرا در سطح اتحادیه اروپا تشدید شده است.