مدیرعامل شرکت مترو تهران در پاسخ به کیهان:
اجرای قرارداد واردات واگنهای چینی در دولت جدید هم ادامه خواهد داشت
مدیرعامل شرکت مترو تهران گفت: نسبت به همراهی و حمایت دولت جدید برای ورود واگنهای مترو از چین خوشبین هستیم.
به گزارش کیهان، سمینار تخصصی «بررسی ابعاد مختلف پروژه احداث خطوط جدید شبکه مترو تهران» با حضور مدیرعامل شرکت مترو تهران و جمعی از مسئولان شهری برگزار
شد.
مدیرعامل شرکت مترو تهران در این نشست اظهار داشت: با وجود افزایش تعداد ایستگاههای مترو، به تعداد مسافران این ناوگان چندان اضافه نشده است و میانگین مسافران مترو همان یک میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر است؛ در واقع مترو سهمی کمتر از 10 درصد در حملونقل در تهران دارد و سهم حملونقل عمومی در جابهجایی شهروندان کمتر از 25 درصد است، این در حالی است که باید این سهم براساس تکلیف به 70 درصد برسد. مسعود درستی افزود: اگر سایر اضلاع حملونقل مثل تاکسی و اتوبوس، همراه با مترو ارتقا پیدا نکنند، مترو نیز رشد بیشتری پیدا نمیکند. در حال حاضر از هفت خط مترو حدود 300 کیلومتر و بیش از 150 ایستگاه داریم که برای ارتقای همین هفت خط باید در حوزه زیرساخت و ارتقای ناوگان اقدامات مهمی انجام دهیم. مهمترین اتفاق فعلی دو قرارداد مهم و کلیدی است که قرارداد 630 واگن که به نظر میرسد امروز به لحاظ اجرائی به جایی رسیده که تا یکسال آینده شاهد ورود قطارها و اتفاقات خوب باشیم و قرارداد قطار ملی قرارداد دیگری است که پیگیر انعقاد قرارداد نهائی آن هستیم و روزهای آخر را برای نهائی شدن طی میکند.
خوشبینی نسبت به همراهی دولت جدید
در ورود ناوگان مترو
مدیرعامل شرکت مترو تهران در حاشیه این سمینار، در پاسخ به سؤال کیهان درباره اینکه آیا تغییری نسبت به همراهی دولت جدید با شهرداری برای ورود واگنهای جدید ایجاد میشود یا خیر، گفت: نسبت به همراهی و حمایت دولت از ورود واگنهای مترو از چین خوشبین هستیم؛ دو طرفِ قرارداد تا جایی جلو رفتهاند که امروز نمیتوان گفت که دولت جدید میتواند خلل ایجاد کند، با این حال دولت فقط ممکن است برای مابقی مفاد قرارداد با چین تصمیم دیگری بگیرد که این فرآیند ادامه پیدا کند یا خیر و ما از این موضوع اطلاعی نداریم. بنابراین قرارداد در نقطهای است که وزیر کشور و رئیسجمهور آینده به احتمال زیاد با شهرداری همراهی میکنند.
وی ادامه داد: در سنوات گذشته شهرداری تهران قسمت عمدهای از ناوگان خریداری شده را بدون بودجه دولت تهیه کرده است و در برخی قسمتها نیز این خریدها با مشارکت دولت بوده است و میتوان گفت در پروژههایی که مشارکت دولت وجود دارد، حتماً مناسبات شهرداری و دولت میتواند تأثیر
بگذارد.
مدیرعامل شرکت مترو تهران تاکید کرد: پیشپرداخت واگنهای مترو چینی انجام شده و درحال ساخت هستند، طبیعتا ادامه خواهد داشت و به نظر نمیرسد دولتی که مستقر شود، بخواهد شرایط فعلی این قرارداد را بههم بزند، در رابطه با 790 واگن مترو نیز همانطور که گفته شد، کار به نقطهای رسیده است که هر دولتی باشد همراهی خواهد کرد.
درستی گفت: تا پایان سال اولین واگنهای چینی وارد کشور خواهند شد و از سال آینده تعداد بیشتری وارد میشوند که در ناوگان مترو این تعداد ملموس خواهد بود. ضمنا 113 واگن ملی نیز از اواخر امسال و سال آینده میتواند وارد ناوگان شود.