kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۲۶۷
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۲
باقری:

برخی دولت‌های غربی از حق مردم ایران برای مشارکت در انتخابات صیانت نکردند

 


سرپرست وزارت امور خارجه گفت: در کشورهایی که ادعای دموکراسی وجود دارد عده‌ای یک فضای غیرقابل توجیهی را برای رأی‌دهندگان ایجاد کردند و این دولت‌ها از حق مردم ایران برای مشارکت در انتخابات صیانت نکردند.
علی باقری کنی، سرپرست وزارت امور خارجه پس از حضور پای صندوق سیار مستقر در بخش میز خدمت وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: انتخابات همواره جشنواره مردم‌سالاری اسلامی در کشور ما به حساب می‌آید غیر از اینکه مردم رای می‌دهند برای اینکه در مسیر و سرنوشت آینده خود سهیم باشند و به طور مستقیم آن مسیر را با انتخابی که انجام می‌دهند تعیین کنند، از آنجا که نظام جمهوری اسلامی ایران نظام متکی به مردم به حساب می‌آید آرای مردم به عنوان یک مؤلفه پشتیبان و حامی نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
وی گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران مؤلفه‌های مختلف قدرت سخت و نرم را داریم و انتخابات هم یکی از جلوه‌هایی است که خود به تنهائی می‌تواند به عنوان مؤلفه قدرت عمل کند و از طرف دیگر پشتیبان دیگر مؤلفه‌های قدرت نیز هست‌.
باقری با بیان اینکه وزارت خارجه دارای یک رسالت دینی و ملی برای فراهم کردن زمینه جهت مشارکت پرشور مردم و ایرانیان خارج از کشور در انتخابات است، تصریح کرد: در این ارتباط در این دوره تلاش کردیم که نسبت به دوره‌های قبل تسهیلات بیشتری را برای شرکت ایرانیان خارج از کشور در انتخابات فراهم کنیم.
سرپرست وزارت امور خارجه عنوان کرد: کانادا که خود را مدعی حقوق بشر می‌داند در برابر این حق مهم ایرانیان یعنی مشارکت در انتخابات تمام‌قد ایستاد و اجازه نداد انتخابات در این کشور برگزار شود کشوری که چندی قبل در راستای همپیمانی با صهیونیست‌ها و تروریست‌ها، سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد.
وی ادامه داد: تروریست‌ها همواره در مقابل مردم‌سالاری ایستاده‌اند و کانادا نیز با ۲ اقدام خود یعنی قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی و عدم اجازه به ایرانیان جهت شرکت در انتخابات و تعیین سرنوشت‌شان در این مسیر حرکت کرد.
باقری گفت: جمعه هفته گذشته در برخی از کشورهای اروپایی و غربی، تعدادی از ایرانیان برای شرکت در انتخابات با مشکلات و مسائل غیرقابل توجیهی رو‌به‌رو شدند، در کشورهایی که ادعای دموکراسی وجود دارد عده‌ای یک فضای غیرقابل توجیهی را ایجاد کردند چنان‌که رای‌دهندگان با انواع و اقسام خشونت‌ها از سوی افراد برانداز و تروریست رو‌به‌رو شدند و این دولت‌ها از حق مردم ایران برای مشارکت در انتخابات صیانت نکردند.
سرپرست وزارت امور خارجه بیان داشت: البته نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور از همان روز رأی‌گیری ماموریت پیدا کردند که برای استیفای حقوق ایرانیان تلاش کنند و اجازه ندهند که یک عده هوچی‌گر فضائی را ایجاد کنند که ایرانیان نتوانند رای خود را به صندوق‌ها بیندازند.