kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۲۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۵
گزارش خواندنی اکونومیست

اسرائیل منتظر بزرگ‌ترین رگبار موشکی حزب‌الله باشد این جنبش از هر زمانی آماده‌تر است

هفته‌نامه انگلیسی «اکونومیست» با بررسی قابلیت‌های نظامی حزب‌الله لبنان و با اشاره به اینکه این جنبش برای تهاجم زمینی اسرائیل به لبنان «بسیار آماده» است، اعلام کرد که در صورت وقوع جنگ، رژیم صهیونیستی بیشترین رگبار موشک را در طول تاریخ خود دریافت خواهد کرد.
 
 
 
سرویس خارجی-
 
همچنان بحث «جبهه شمالیِ اراضی اشغالی»، بحث حساس این روزهاست. آیا تا چند روز دیگر شاهد یک جنگ فراگیر بین رژیم آپارتاید اسرائیل و حزب‌الله لبنان خواهیم بود؟ پیش‌تر گزارش‌های سیاستمداران و رسانه‌های غربی از «احتمال بسیار بالا»ی آغاز یک جنگ فراگیر مطرح شد (حتی برخی زمان هم تعیین کرده‌اند و از آغاز جنگ تا 4 هفته دیگر گفته‌اند)؛ حالا رسانه‌ای انگلیسی با توجه به اظهارات نظامی صهیونیستی به این پرسش پاسخ می‌دهد که «اگر جنگ بزرگ آغاز شود چه خواهد شد؟»
هفته‌نامه انگلیسی «اکونومیست» برای یافتن پاسخ این سؤال مهم، به سراغ یک افسر ارشد صهیونیست رفته و به نقل از او نوشته است که «حزب‌الله برای تهاجم زمینی این رژیم به لبنان بسیار آماده است.» براساس گزارش المیادین، این افسر در توضیح چرایی این ادعایش به اکونومیست گفته است: «مواضعی که ارتش اسرائیل فکر می‌کرد به خوبی استتار شده بود توسط حزب‌الله پیدا شد و بار‌ها مورد حمله قرار گرفت. «تامیر هیمن»، رئیس پیشین اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی، نیز در همین زمینه اعلام کرد که اگر این رژیم می‌خواهد تغییر ایجاد کند، باید کل جنبش حزب‌الله را از بین ببرد، اما این امکان‌پذیر نیست، به ویژه در زمان کنونی. 
در ادامه گزارش این مجله انگلیسی می‌خوانیم، حزب‌الله نسبت به سال ۲۰۰۶ (جنگ ۳۳ روزه که با پیروزی حزب‌الله به پایان رسید) برای هر جنگی بسیار آماده‌تر است و همچنین برای مقابله با هرگونه تهاجم زمینی رژیم صهیونیستی آمادگی دارد... حزب‌الله طیف وسیعی از پهپاد‌های انتحاری را هم در اختیار دارد... اگرچه نظامیان اسرائیل دارای سیستم‌های حفاظتی فعالی هستند که می‌توانند با موشک‌های ضد‌تانک مقابله کنند، اما پهپاد‌ها نقاطی را در قسمت بالایی هدف قرار می‌دهند که مقابله با آن سخت است... دومین عامل در قدرت حزب‌الله این است که نیرو‌های زمینی خود را پس از تقویت مداوم، توسعه داد، اکنون نیرو‌های زبده تیپ رضوان به خوبی نقش خود را برای حمله به اراضی اشغالی ایفا می‌کنند. عامل سوم این است که این گروه از تجربه جنگیدن در سوریه در کنار نیروی هوائی روسیه نیز بهره می‌برد. قدرت آتش حزب‌الله نیز دقیق‌تر شده است و پهپاد‌های شناسایی را برای شناسایی اهداف مهم در جهت حمله با دقت فوق‌العاده به سوی طرف دیگر می‌فرستد.» این افسر اسرائیلی که دوست نداشت نامش در این مصاحبه بُرده شود در پایان نتیجه گرفت که: «حزب‌الله برای حمله زمینی اسرائیل، بسیار آماده‌تر از ارتش اوکراین به هنگام حمله روسیه در سال 2022 است.»
گفتنی است، گزارشی که پیش‌تر توسط بیش از ۱۰۰ کارشناس و مقام سابق صهیونیستی تهیه شده بود نیز هشدار می‌داد که حزب‌الله لبنان ممکن است روزانه بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ موشک، معادل ۲۵ برابر پرتاب موشک در سال ۲۰۰۶، برای سه هفته متوالی به اسرائیل شلیک کند. حتی اگر ناوشکن‌های آمریکایی در سواحل لبنان بتوانند موشک‌های بزرگ‌تری را منهدم کنند، سامانه‌های دفاعی رژیم صهیونیستی در بسیاری از نقاط ضربه می‌خورند که منجر به خسارات سنگین خواهد شد.
حمله به سکو‌های گاز 
در گزارش یک وب‌سایت صهیونیستی نیز آمده است که اگر تشدید تنش بین حزب‌الله و رژیم صهیونیستی به جنگی فراگیر تبدیل شود که در آن سکو‌های گازی هدف حملات نظامی قرار می‌گیرند، جریان گاز فلسطین که توسط صهیونیست‌ها دزدیده شده و به مصر صادر می‌شود، ممکن است به طور کامل متوقف شود. براساس گزارش خبرگزاری سما، وب‌سایت گلوبس در گزارش خود اضافه کرده است که اگر سکو‌های گازی در اراضی اشغالی هدف قرار گیرد و از کار بیفتد، صادرات گاز رژیم صهیونیستی به مصر آسیب زیادی خواهد دید.
توقف حملات مقاومت منوط به توقف جنگ غزه
«نعیم قاسم»، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: پس از توقف کامل جنگ غزه، جنگ حزب‌الله لبنان با رژیم صهیونیستی هم بدون هیچ مذاکره‌ای متوقف خواهد شد. تنها راه برقراری آرامش وضعیت در مرزها، توقف جنگ غزه است. وی تأکید کرد: ما معتقد نیستیم که اسرائیل در حال حاضر توانایی و یا تصمیمی برای راه‌اندازی یک جنگ همه‌جانبه علیه حزب‌الله را داشته باشد. نعیم قاسم تصریح کرد: اگر آنچه در غزه اتفاق می‌افتد‌ آمیزه‌ای بین آتش‌بس و عدم آتش‌بس و بین جنگ و عدم جنگ باشد، در این صورت ما نمی‌توانیم در مورد نوع واکنش خود اکنون پاسخ دهیم زیرا شکل، نتایج و تبعات آن را نمی‌دانیم. وی افزود: حتی اگر اسرائیل قصد انجام عملیات محدود در لبنان را داشته باشد، نباید انتظار داشته باشد که جنگ محدود بماند. اگر اسرائیل جنگی را آغاز کند، به این معناست که سطح گستردگی این جنگ و طرف‌هایی که به آن ورود خواهند کرد را کنترل نمی‌کند. این گزارش‌ها در حالی مطرح می‌شود که خبرنگار شبکه 12 اسرائیل نیز در گزارشی تلویزیونی گفت: «در حال خوردن ضربه‌های سختی از حزب‌الله هستیم و هنوز راه‌حلی برای مقابله با پهپادهای این گروه نداریم.»
تداوم حملات مقاومت لبنان
حزب‌الله لبنان اعلام کرد: در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان در جنوب لبنان و در حمایت از مردم غزه و مقاومت فلسطین، پایگاه «جل‌العلام» رژیم صهیونیستی را با توپخانه و پادگان در شهرک صهیونیستی «کریات شمونه» را با ده‌ها موشک کاتیوشا هدف قرار داده است. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش کرد، ۱۵ موشک از لبنان عبور کرد و به سمت منطقه کریات شمونه شلیک شد و بر اثر این حمله آتش‌سوزی رخ داد. ارتش رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد، ۱۵ خمپاره از لبنان به سمت الجلیل علیا شلیک شد. همزمان خبر از حمله پهپادی ارتش رژیم صهیونیستی به یک خودرو در جاده الحوش در شرق شهر صور در جنوب لبنان می‌رسد.
عملیات مشترک مقاومت یمن و عراق
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، جنبش انصارالله یمن بار دیگر از هدف قرار دادن مواضع صهیونیست‌ها خبر داد. بر این اساس، «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن، اعلام کرد: ما با همکاری نیروهای مقاومت عراق اقدام به انجام یک عملیات ضدصهیونیستی در حیفا کردیم. یحیی سریع بدون اشاره به جزئیات بیشتر پیرامون این حمله، خاطرنشان کرد: «طی حمله مشترک با نیروهای مقاومت عراق هدف حساس و حیاتی در بندر حیفا با موفقیت مورد حمله قرار گرفت.» این سخنان در حالی مطرح می‌شود که مجله آمریکایی فارین‌پالیسی در گزارشی با این عنوان که «چرا آمریکا و متحدانش نمی‌توانند حوثی‌ها را متوقف کنند» آورده است: «حوثی‌ها (انصارالله) ثابت کرده‌اند که نیروی بسیار قدرتمندی هستند.»
پیام عجیب سخنگوی نیروهای مسلح یمن
همچنین سخنگوی نیروهای مسلح یمن پیام ۲ کلمه‌ای مبهم و به نظر مهم را در صفحه خود در پلتفرم «ایکس» منتشر کرد که به نظر می‌رسد هشداری به «مثلث تجاوز» (آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی) باشد. سرتیپ سریع در پیامی در صفحه خود در ایکس نوشت: «۳ روز». پس از این پیام، «محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن و از رهبران جنبش انصارالله نیز در پیامی سه‌بار عدد «۱» را نوشت. «بن‌عامر» که کارشناس نظامی و معاون اداره ارشاد اخلاقی نظامیان یمن است، در پیامی در این‌باره نوشت: «وقتی کلمه سه روز بر زبان می‌آید باید اهمیت زیادی به آن داد و روی آن حساب ویژه‌ای باز شود.»
به گزارش ایسنا، در پی شهادت حاج «ابونعمه» از فرماندهان حزب‌الله در حملات رژیم اشغالگر به جنوب لبنان، حزب‌الله ده‌ها موشک به سمت شمال اراضی اشغالی شلیک کرده است.  رسانه‌های عبری‌زبان گزارش دادند عصر روز چهارشنبه، ۸۰ موشک از جنوب لبنان به سمت شمال فلسطین اشغالی شلیک شده است.