kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۱۹۴
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۳
از سوی بانک مرکزی و سخنگوی دولت صورت گرفت

توضیح درباره آمارهای تحریف‌شده و نمودارهای جعلی علیه دستاوردهای دولت شهید رئیسی

دولت سیزدهم در واکنش به انتشار آمارهای نادرست از نقدینگی و تورم از سوی برخی افراد، آمارهای مستندی که بیانگر بهبود این متغیرها در دولت شهید رئیسی است را منتشر کرد.
 
 
 
سرویس اقتصادی -
 
به گزارش کیهان، در مناظره شامگاه دوشنبه ریاست جمهوری، یکی از کاندیداها عنوان کرد: نقدینگی کشور در دولت شهید رئیسی بالا رفته؛ چون پول چاپ کرده‌ایم.
در همین زمینه بهادری جهرمی، سخنگوی دولت عنوان کرد: نرخ رشد نقدینگی در دولت شهید رئیسی از 42 و هشت دهم درصد در مهر ۱۴۰۰ به 24 و یک دهم درصد در فروردین ۱۴۰۳ کاهش پیدا کرد. مقابل دوربین گرفتن نموداری که انبوه نقدینگی دولت سابق را به‌اضافه نقدینگی جدید، مجموعاً با هم نشان می‌دهد، بی‌اخلاقی سیاسی است.
در مناظره سه‌شنبه هم بحث نقدینگی و تورم به میان کشیده شد و یکی از کاندیداها ادعاهایی مطرح کرد که واکنش دولتمردان و بانک مرکزی را به همراه داشت.
 مهار رشد نقدینگی و تورم
طبق اعلام بانک مرکزی، رجوع به ارقام رشد نقدینگی طی سال‌های ۱۳۹۸ الی ۱۴۰۰ و مقایسه آن با ارقام رشد نقدینگی طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ می‌تواند معیار مناسبی برای قضاوت درخصوص مدیریت کل‌های پولی در دولت سیزدهم باشد.
بدون تردید، روند صعودی رشد نقدینگی و ثبت ارقام بی‌سابقه این متغیر در پایان سال ۱۳۹۹ و نیمه اول سال ۱۴۰۰ مسئله‌ای واقعا نگران‌کننده بود و تداوم آن می‌توانست اقتصاد کشور را با معضلات و مخاطرات گوناگونی مواجه سازد و ضمن افزایش نااطمینانی‌ها در تصمیمات خرد فعالان اقتصادی کشور، آثار مخربی بر متغیر‌های کلان اقتصادی به‌وجود آورد.
آمار‌ها حاکی از آن است که رشد نقدینگی که در ابتدای دولت سیزدهم (پایان شهریورماه ۱۴۰۰) به رقم 40 و نیم درصد رسیده بود، در دوران فعالیت دولت سیزدهم روند نزولی قابل توجهی را طی نموده است؛ به‌طوری‌که این متغیر در پایان سال ۱۴۰۱ به رقم 31 و یک دهم درصد و در پایان سال ۱۴۰۲ به رقم 24 و سه دهم درصد رسیده است. 
این امر حاکی از آن است که طی دوره تصدی دولت سیزدهم، رشد نقدینگی به میزان 16 و دو دهم واحد درصد کاهش یافته است که نشان‌دهنده بالاترین میزان کنترل رشد نقدینگی در دولت‌های مختلف است.
بر اساس گزارش بانک مرکزی از بهبود شاخص‌های اقتصادی دولت سیزدهم، نرخ ‎تورم نقطه به نقطه و نیز سالانه شاخص بهای مصرف‌کننده در اردیبهشت ۱۴۰۳ نسبت به شهریور ۱۴۰۰ به ترتیب به میزان 19 و 9 دهم درصد و ۱۶ درصد کاهش داشته است.
همچنین بررسی وضعیت تحولات شاخص بهای تولید‌کننده به عنوان یک شاخص پیش‌نگر نیز نشان می‌دهد روند سالانه این شاخص در ابتدای دولت 82 و شش دهم درصد بود که با ۵۲ درصد کاهش به 30 و سه دهم درصد کاهش یافته است.
تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولید‌کننده نیز از 70 و 9 دهم درصد به 23 و سه دهم درصد کاهش یافته است که نزدیک 50 درصد کاهش نشان می‌دهد و این کاهش در کنار حفظ رشد تولید، حادث شده است. هرچند این عدد پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم به ۱۰۳ درصد هم رسیده بود.
طبق اطلاعات مرکز آمار هم تورم شهریور ۱۴۰۰ یعنی شروع کار دولت سیزدهم نزدیک ۶۰ درصد، بوده است.
 آمارهای اشتباه درباره تورم
گفتنی است، همزمان با خلاف‌گویی‌های اخیر، رکوردشکنی تورم در دولت گذشته هم انکار شده است.
به گزارش ایرنا، حال آنکه بر اساس آمار بانک مرکزی، نرخ تورم در شهریورماه ۱۴۰۰ به 59 و دو دهم درصد رسید که بالاترین تورم ۸۰ سال گذشته است.
این در حالی است که در دولت سیزدهم تاکنون ۱۶ درصد از نرخ تورم نسبت به شهریور ۱۴۰۰ کاسته شده و در اردیبهشت امسال به حدود ۴۳ درصد رسیده است. بنابراین همچنان بالاترین رکورد تورم ۸۰ سال اخیر مربوط به دولت روحانی است.