kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۱۹۱
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۳
استاد دانشگاه:

دولت سیزدهم رکورددار رشد تولید برق پس از انقلاب شد

 
 
 
یک استاد دانشگاه گفت: مطابق آمار بین‌المللی تامین برق کشور در سه سال اخیر به 45 و هفت دهم تراوات ساعت رسیده که بیشترین روند تامین برق در طی همه دولت‌های بعد از انقلاب است.
به گزارش خبرگزاری فارس، «محمد مردانی» استاد دانشگاه ضمن تشریح تامین برق در دولت سیزدهم اظهار داشت: مطابق آمار بین‌المللی تامین برق کشور در سه سال اخیر به 45 و هفت دهم تراوات ساعت رسیده که اگر به صورت متوسط سالانه حساب کنیم، بیشترین روند تامین برق در طی همه دولت‌های بعد از انقلاب است.
این استاد دانشگاه گفت: با توجه به توقف فعالیت‌های اقتصادی در دهه نود، عمده فعالیت‌های دولت سیزدهم در حوزه بازسازی و توسعه زیرساخت بوده که اثر این فعالیت در رشد به صورت بلندمدت نمایان می‌شود.
وی افزود: شاهد فعالیت دولت در اقتصاد، برق است که ذخیره‌پذیر نیست و به صورت برخط از میزان حجم فعالیت‌ها در بخش مولد اقتصادی خبر می‌دهد. این رشد 45 و هفت دهم تراوات ساعتی در شرایطی است که تامین برق بخش خانگی به واسطه یک برنامه همه‌جانبه کاهش یافته است.
مردانی گفت: به معنای دیگر، شاخص رشد تولید برق در دولت شهید رئیسی که بیش از همه دولت‌ها بوده تنها در حوزه برق تعبیرپذیر نیست و نمایانگر دست فرمان دولت به سمت توسعه است.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: تامین برق بخش صنعتی در سال 1403 نسبت به سال 1400 آن هم در فصل گرم که تامین انرژی بسیار دشوار است، 25 درصد افزایش داشته و این مسئله عامل رشد تولید و صادرات است.
وی ادامه داد: اگر در این برهه از زمان رکود دامن‌گیر نمی‌شد، با تامین برق انجام شده شاهد یک جهش در رشد اقتصادی کشور می‌شدیم.
مردانی بیان کرد: ایران در میان همه کشورهای جهان در رتبه هفتم رشد تولید برق قرار دارد و 200 کشور دنیا کمتر از این میزان رشد تولید برق داشتند که از جمله می‌توان به همه کشورهای اروپایی، ژاپن و کره اشاره کرد.
این استاد دانشگاه بیان کرد: با وجود کاهش ناترازی تولید برق از 15 هزار مگاوات به 10 هزار مگاوات اما این مشکل همچنان وجود دارد و در این شرایط رشد تامین برق بخش مولد یک مدیریت مطلوب را روایت می‌کند.
 رتبه هفتم ایران در تولید فولاد خام
در ادامه این نشست، «علی رحیمی» کارشناس صنعت برق هم با تشریح تامین برق در طول سه سال گذشته گفت: اولویت اول وزارت نیرو در تامین برق بخش صنعتی، تامین نیاز بخش مولد اقتصاد بوده و 86 درصد از برق جدید تولید شده به مقصد بخش مولد هدایت شده است.
وی افزود: یک دیدگاه غلط در حال جا افتادن است که دولت برق صنایع را قطع کرد تا برق خانگی قطع نشود. این دیدگاه برای این بیان می‌شود که مردم چراغ خانه خود را می‌بینند و نمی‌توانند به دروغ بگویند، برق خانگی قطع شده اما همه مردم در صنایع نیستند و علت بیان این حرف ناصحیح هم همین مسئله است.
رحیمی گفت: در دولت سیزهم تامین برق بخش خانگی کاهشی شد زیرا مدیریت به مردم سپرده شد و از طرفی تامین برق بخش مولد از جمله صنایع کشور افزایش یافت.
رحیمی گفت: مطابق آمار انجمن جهانی فولاد ما در سال 1400 از فهرست 10 تولیدکننده برتر فولاد خام دنیا خارج شده بودیم اما امروز در رتبه هفتم تولید فولاد خام در ایران ایستاده‌ایم.
 رشد تأمین برق شهرک‌های صنعتی 
از ابتدای کار دولت سیزدهم تاکنون تامین برق، آب و گاز شهرک‌ها و نواحی صنعتی به ترتیب رشد 20، 14 و 10 درصدی داشته است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای اجرای سیاست‌های دولت مردمی، بازفعال سازی واحدهای تولیدی راکد، سرمایه‌گذاری برای افزایش ظرفیت واحدهای نیمه فعال و افتتاح طرح‌های تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی افزایش یافت. 
بنابراین تامین امکانات زیربنایی و زیرساخت‌های مورد نیاز شهرک‌ها و نواحی صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی تحت پوشش در دستور کار دولت سیزدهم بوده است.
براین اساس با اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم 62 شهرک و ناحیه صنعتی و منطقه ویژه به تصویب رسیده که میزان رشد در این بخش نسبت به دولت سیزدهم شش درصد بوده است. 
همچنین از 42 شهرک و ناحیه صنعتی بهره‌برداری شده است که در این زمینه نیز رشد پنج درصدی نسبت به ابتدای کار دولت حاصل شده است.
 رشد تامین آب و گاز شهرک‌های‌صنعتی 
همچنین دو هزار و 188 لیتر بر ثانیه آب در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تامین شده که در این بخش نیز رشد 14 درصدی در دولت شهید رئیسی حاصل شد.
در زمینه گازرسانی به شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیز به 65 شهرک و ناحیه صنعتی گازرسانی صورت گرفته که در این بخش رشد 10 درصدی نسبت به ابتدای کار دولت سیزدهم حاصل شده است.
در دولت سیزدهم سیستم مخابراتی و فیبر نوری 34 شهرک صنعتی تامین شد که نسبت به ابتدای کار دولت شهید جمهور رشد هشت درصدی داشته و بهره‌برداری از شش تصفیه‌خانه و 20 مدول تصفیه‌خانه صورت گرفت که در این بخش هم رشد هشت درصدی حاصل شده است.
احداث و تکمیل واحدهای کارگاهی مقیاس کوچک با اولویت استقرار واحدهای دانش‌بنیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیز در دولت سیزدهم مورد توجه بوده که در این بخش هزار و 531 واحد کارگاهی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایجاد شد که نسبت به ابتدای کار دولت سیزدهم 37 درصد رشد حاصل شده است.