kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۱۸۷
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۳
دبیر کمیته ملی المپیک: پیش‌بینی این تعداد سهمیه را داشتیم

نهائی شدن ترکیب کاروان ایران برای المپیک 2024 ۴۰ سهمیه در ۱۴ رشته کسب شد

در فاصله کمتر از یک ماه تا شروع بازی‌های المپیک پاریس، ترکیب نهائی کاروان ایران برای حضور در این مسابقات مشخص شد.
 
 
 
سرویس ورزشی-
 
سه‌شنبه شب فدراسیون جهانی دوومیدانی، آخرین رنکینگ خود را اعلام کرد و حسن تفتیان و فرزانه فصیحی به عنوان آخرین نفرات از کاروان ایران مجوز حضور در المپیک پاریس را به دست آوردند. با المپیکی شدن این ورزشکاران، ترکیب کاروان ایران برای حضور در بازی‌های المپیک با 40 سهمیه شامل 29 سهمیه مردان و 11 سهمیه بانوان نهائی شد. این سهمیه‌ها در 14 رشته کشتی آزاد، کشتی فرنگی، تیراندازی، تیراندازی با کمان، وزنه‌برداری، تکواندو، شمشیربازی، قایقرانی، ژیمناستیک، تنیس روی میز، دوچرخه‌سواری، سنگنوردی، شنا و دوومیدانی به نام ورزش ایران ثبت شده است.
والیبال و بسکتبال ایران که در دوره گذشته در توکیو حضور داشتند، این بار نتوانستند مجوز حضور در این بازی‌ها را کسب کنند و کاروان ایران با ترکیب کمتری به نسبت توکیو در پاریس حضور خواهد داشت. کاروان ورزش ایران در حالی با «۴۰ سهمیه در ۱۴ رشته» عازم این دوره از بازی‌ها می‌شود که پیش از این کمیته ملی المپیک این پیش‌بینی را کرده بود.
به لطف تنها سهمیه تیمی که در رشته شمشیربازی به دست آمد، تاریخ‌سازی در ژیمناستیک و سنگنوردی و سهمیه اعطایی به دوچرخه‌سواری و شنا، تعداد سهمیه‌ها از عدد پیش‌بینی شده بالاتر رفته است اما تعداد رشته‌های المپیکی به آنچه پیش‌بینی شده بود، نرسید. اسامی ورزشکاران و رشته‌هایی که موفق به کسب سهمیه المپیک2024 پاریس شدند به‌شرح زیر است:
کشتی فرنگی: مهدی محسن‌نژاد (وزن 60 کیلوگرم)، سعید اسماعیلی (وزن 67 کیلوگرم)، محمدهادی ساروی (وزن 97 کیلوگرم)، امین میرزازاده (وزن 130 کیلوگرم)، امین کاویانی‌نژاد (وزن 77 کیلوگرم)، علیرضا مهمدی (وزن 87 کیلوگرم)
کشتی آزاد: رحمان عموزاد (وزن 65 کیلوگرم)، یونس امامی (وزن 74 کیلوگرم)، حسن یزدانی (وزن 86 کیلوگرم)، امیرعلی آذرپیرا (وزن 97 کیلوگرم)، امیرحسین زارع (وزن 125 کیلوگرم)
قایقرانی: مهسا جاور و زینب نوروزی (روئینگ دونفره سبک‌وزن)، فاطمه مجلل (روئینگ تک‌نفره)، نبی رضایی (کانوی 1000 متر مردان)، علی آقامیرزایی (کایاک 1000 متر مردان)
تیراندازی: هانیه رستمیان (تپانچه 25 متر)، فاطمه امینی‌پژوه (تفنگ بادی 10 متر)، شرمینه چهل‌امیرانی (تفنگ بادی 10 متر)، محمد بیرانوند (اهداف پروازی)
تکواندو: مبینا نعمت‌زاده (وزن 49- کیلوگرم)، ناهید کیانی (وزن 57- کیلوگرم)، مهران برخورداری (وزن 80- کیلوگرم)، آرین سلیمی (وزن 80+ کیلوگرم)
وزنه‌برداری: میرمصطفی جوادی (وزن 89 کیلوگرم)، علی داودی (دسته فوق‌سنگین)
تنیس‌روی‌میز: نیما عالمیان، ندا شهسواری، نوشاد عالمیان
شمشیربازی: کسب سهمیه تیمی و انفرادی اسلحه سابر با حضور علی پاکدامن، محمد رهبری، محمد فتوحی، فرزاد باهر ارسباران 
ژیمناستیک: مهدی الفتی (پرش خرک)
دوچرخه‌سواری: علی لبیب
تیراندازی با کمان: مبینا فلاح
سنگنوردی: رضا علیپور
شنا: سامیار عبدلی طریق «یونیورسالیتی» فدراسیون جهانی شنا
دوومیدانی: حسن تفتیان، فرزانه فصیحی
سی و سومین دوره بازی‌های المپیک 5 تا 21 مرداد سال جاری در پاریس برگزار می‌شود.
 پیش‌بینی کسب ۴۰ سهمیه المپیک
سید مناف‌ هاشمی دبیرکل کمیته ملی المپیک در حاشیه مجمع انتخاباتی فدراسیون ووشو، درباره کسب 40 سهمیه در رشته‌های مختلف برای المپیک 2024 پاریس گفت: پیش‌بینی‌ها روی همین عدد یعنی 40 سهمیه بود. با توجه به شرایطی که فدراسیون‌ها در 4 سال گذشته داشتند و 16 فدراسیون به لحاظ ریاست تثبیت شده نبودند و در شرایط سرپرستی اداره می‌شدند، همچنین با توجه به شرایطی که در رشته‌های والیبال و بسکتبال داشتیم و سهمیه نگرفتند که آن هم به خاطر مباحث مدیریتی و پوست‌اندازی بود، نهایتا 40 سهمیه در قالب 13 رشته داریم. 
وی ادامه داد: تعداد نفرات کاروان نسبت به دوره قبلی کم است. با این جمعیت 40 ورزشکار از 13 فدراسیون، 75 نفر کادر فنی و سرپرستی و 10 نفر کادر رسانه‌ای، عملا تقریباً 124 نفر را بتوانیم برای پاریس داشته باشیم.
دبیرکل کمیته ملی المپیک یادآور شد: امیدوارم با حمایت‌های خوبی که وزارت ورزش در دو سال اخیر داشته و حمایت‌های کمیته ملی المپیک و بسته‌های حمایتی که داشتیم و پاداش‌های خوب و اردوهای خوب داخلی و خارجی، ورزشکاران نتایجی بگیرند که دل مردم را خوشحال کنند و شادابی و انسجام را برای کشورمان به ارمغان بیاورند.