kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۱۳۰
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۵
روزنامه آلمانی پیش‌بینی کرد

«اواخر تیر تا اوایل مرداد» جنگ بزرگ لبنان و اسرائیل آغاز می‌شود!

 
 
 
سرویس خارجی-
تنش‌ها در شمال اراضی اشغالی بین صهیونیست‌ها و حزب‌الله لبنان به اوج خود رسیده است و بسیاری از تحلیلگران و حتی سیاستمداران غربی از قریب‌الوقوع بودن «جنگی فراگیر» بین این دو گفته‌اند. در این میان، روزنامه آلمانی بیلد ادعا کرده است که رژیم صهیونیستی احتمالا در هفته سوم یا چهارم جولای (اواخر تیر تا اوایل مرداد) حملات زمینی علیه لبنان را آغاز خواهد کرد.
در شرایط حساس- به ویژه وقتی با جنگی بزرگ مواجهیم- با تحلیل‌های ترسناک مواجه می‌شویم. احتمال وقوع جنگی گسترده بین لبنان و اسرائیل و به تبع آن، گسترش این جنگ به کل منطقه، آن‌قدر حساس، مهم و ترسناک هست که بسیاری روی آن متمرکز شده و تحلیل بروند. چیزی نزدیک به 2 هفته است که از این جنس تحلیل‌ها به وفور منتشر و باعث بروز نگرانی‌هایی شده است. موضع‌گیری‌های طرفین جنگ و تحرکات نظامی آنها نیز در این مدت، به شکلی بوده که، چنین تحلیل‌هایی را باورپذیر کنند. حالا کارشناس یک روزنامه آلمانی با استناد به اخباری که به دستش رسیده نوشته است، پیش‌بینی می‌کند این جنگ طی روزهای منتهی به آخر همین ماه آغاز شود.
رسانه‌ آلمانی «بیلد» روز سه‌شنبه ادعا کرد که حزب‌الله قصد ندارد حملات خود به اراضی اشغالی را تا پایان جنگ در نوار غزه متوقف کند، که این مسئله، احتمالِ حمله رژیم صهیونیستی به لبنان را بیشتر می‌کند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه آلمانی بیلد به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: «اسرائیل در نیمه دوم ماه جاری یعنی جولای (معادل ۱۰ تیر تا ۹ مرداد) حمله به لبنان را آغاز می‌کند مگر اینکه حزب‌الله درگیری را متوقف کند.» این در حالی است که با وجود لفاظی‌های مقامات رژیم صهیونیستی درخصوص حمله به حزب‌الله، رسانه‌های صهیونیستی فاش کردند سران رژیم در داخل از درگیری با حزب‌الله ترس دارند و از جنگ با نیروهای زبده این جنبش مطمئن نیستند.
دیدار معاون رئیس اطلاعات آلمان با قاسم
فضای حاکم بر تحلیل روزنامه بیلد، بر بسیاری از رسانه‌های دنیا و حتی مقامات کشورها نیز حاکم است. بنابر این مرتب خبرهایی از دیدار برخی مقامات غربی با رهبران لبنان یا رژیم صهیونیستی منتشر می‌شود که خروجی همه آنها «نگرانی از آغاز جنگی ویرانگر بین لبنان و اسرائیل» است. در همین رابطه یک منبع لبنانی از دیدار اخیر معاون مدیر اطلاعات آلمان با معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان و گفت‌وگو با وی درباره ممانعت از جنگ فراگیر بین حزب‌الله و رژیم صهیونیستی خبر داد. بعد از حدود ۶ ماه از دیدار «اولی دیال»، معاون مدیر اطلاعات آلمان، و «نعیم قاسم»، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، وی مجدداً برای دیدار با نعیم قاسم به بیروت بازگشت و شنبه چند ساعت را در لبنان گذراند و صبح یکشنبه به برلین برگشت بدون اینکه با مسئولان لبنانی دیدار کند. در حالی که ۲ طرف از واکنش نشان دادن به هرگونه خبری درباره این دیدار یا تایید صحت آن خودداری کردند، وبگاه «لیبانون برایفت جیتز» گزارش داد که هواپیمای اطلاعات آلمان شامگاه شنبه در فرودگاه بین‌المللی بیروت برای چند ساعت فرود آمد. منابع آگاه از دیدار نعیم قاسم با معاون مدیر اطلاعات آلمان تاکید کردند که فضای این دیدار مثبت بود و ۲ طرف دیدگاه خود را درباره تحولات کنونی در منطقه و جنگ غزه و جنوب لبنان اعلام کردند.
از طرف دیگر نیز، «نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر دولت موقت لبنان، در بازدیدی که از مناطق جنوبی این کشور داشت، اظهار کرد: «اطمینان دارم که با یاری خداوند در روزهای آینده به راه‌حلی برای شرایط جنوب کشور خواهیم رسید.» میقاتی در ادامه تاکید کرد: «اراده مردم لبنان از هر مشکلی قوی‌تر است و آنها برای زندگی تلاش می‌کنند، لبنانی‌ها اراده‌ای راسخ برای زندگی دارند و تمامی شرایط سخت را به چالش می‌کشند.»
نشریه آمریکایی: نباید از حمله اسرائیل حمایت کنیم
«نشنال‌اینترست» اما به تشدید درگیری حزب‌الله و رژیم صهیونیستی از هشتم اکتبر اشاره کرده و گزارش داده است که از آن زمان تا امروز هر دوطرف گستره و مقیاس عملیات‌های نظامی خود را گسترش داده‌اند و به نظر می‌رسد این با تقویت قوای نظامی دوطرف پس از جنگ ۲۰۰۶ که ماهیت بازدارندگی داشت، متفاوت است. به گزارش ایسنا، رسانه آمریکایی با اشاره به احتمال وقوع جنگی تمام‌عیار میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان، این جنگ را برای منافع ملی آمریکا مخرب توصیف کرد و از کاخ‌سفید خواست دست از حمایت‌های خود از رژیم صهیونیستی بردارد.
جنگ کُشنده برای تل‌آویو
رسانه‌های رژیم صهیونیستی به نقل از «اسحاق بریک»، ژنرال نیروهای ذخیره این رژیم، اعلام کردند که «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر و «یواف گالانت»، وزیر جنگ و «هارتصی هالوی»، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی، تل‌آویو را وارد یک حادثه کشنده می‌کنند و این موضوع تنها به زمان نیاز دارد. وی با اشاره به تهدیدات این ۳ مقام صهیونیست درخصوص حمله به لبنان گفت که نتانیاهو و گالانت و‌ هالوی از کدام مانور در لبنان سخن می‌گویند در حالی که نیمی از نیروهای ذخیره ارتش به مبارزات ملحق نمی‌شوند؟
حملات حزب‌الله از نگاه پژوهشکده اسرائیلی
پژوهشکده امنیتی و آموزشی «آلما» رژیم صهیونیستی در گزارش پژوهشی خود آورده است: ماه ژوئن (خرداد/ تیر) سومین ماه ملتهب و داغ در جبهه شمالی (نبرد بین رژیم اسرائیل و حزب‌الله) است. نتایج این گزارش پژوهشی درخصوص چالش‌های امنیتی در جبهه شمالی رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که طی ماه ژوئن، ۲۸۸ عملیات با میانگین ۹.۶ حمله در روز از سوی حزب‌الله علیه اهداف صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی انجام شده است. این در حالی است که در ماه مه (اردیبهشت/ خرداد) ۳۲۰ حمله از سوی حزب‌الله با میانگین ۱۰.۶ حمله در روز صورت گرفته است. بر اساس این نتایج، نیمه ماه ژوئن شاهد تشدید سه‌روزه حملات حزب‌الله پس از ترور «طالب سامی عبدالله» فرمانده یگان نصر حزب‌الله بود. در این گزارش پژوهشی آمده است: با بررسی همه آمار‌های ماهیانه می‌توان مشاهده کرد که ماه ژوئن از نظر شدت حملات حزب‌الله به ماه می نزدیک است. ماه ژوئن از ماه اکتبر سال ۲۰۲۳ شاهد شدیدترین حملات حزب‌الله علیه رژیم اسرائیل بود. دسامبر ۲۰۲۳ دومین ماه و ژوئن سومین ماه از حیث شدت حملات حزب‌الله بود. پژوهشکده امنیتی و آموزشی «آلما» رژیم صهیونیستی درباره ماهیت حملات و سلاح‌های حزب‌الله در گزارش پژوهشی خود آورده است: در ماه ژوئن حزب‌الله ۵۷ حمله با موشک‌های ضدزره انجام داد و این در مقایسه با ۹۵ حمله در ماه می ‌با این موشک‌ها بود. اما در ماه ژوئن به شدت حملات پهپادی حزب‌الله افزایش یافت؛ به طوری که ۷۵ حمله پهپادی انجام شد که حزب‌الله مسئولیت ۳۷ حمله را با پهپاد‌های انتحاری برعهده گرفت. این پژوهشکده اذعان کرد: ماه گذشته حملات حزب‌الله با پهپاد‌های انتحاری به شدت افزایش یافت.
۴ عملیات اخیر یمن 
به گزارش ایسنا، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن نیز دوشنبه‌شب در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ارتش یمن با استعانت از خداوند متعال چهار عملیات علیه کشتی‌های سه شر آمریکایی، انگلیسی و اسرائیلی انجام داده است... اولین عملیات توسط نیروی موشکی با تعدادی موشک کروز با هدف قرار دادن کشتی اسرائیلی در دریای عرب انجام شد که به لطف خدا به شکل دقیق صورت گرفت... عملیات دوم توسط نیروهای مسلح یمن با تعدادی موشک بالستیک و کروز انجام شد و در هفته جاری برای دومین‌بار کشتی نفتی آمریکایی دلونیکس را در دریای سرخ هدف قرار داد... سومین عملیات را علیه ناو انگلیسی در اقیانوس هند انجام دادیم که به لطف خدا مستقیما مورد هدف قرار گرفت. این کشتی مورد هدف تعدادی موشک کروز نیروی موشکی نیروهای مسلح یمن قرار گرفت.» وی تأکید کرد: «چهارمین عملیات توسط نیروی موشکی ارتش یمن با تعدادی موشک کروز انجام گرفت و در آن کشتی لاکی سیلور در دریای مدیترانه مورد هدف قرار گرفت.»