kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۱۲۸
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۵

محروم‌ترین کودکان جهان در کدام کشور زندگی می‌کنند؟

 
 
«یونیسف»، صندوق کودکان ملل متحد، محروم‌ترین کودکان جهان را معرفی کرد.
یونیسف روز سه‌شنبه اعلام کرد که سه‌میلیون کودک ساکن جمهوری آفریقای مرکزی، محروم‌ترین کودکان جهان هستند. 
این کودکان به دلیل سوءتغذیه گسترده، دسترسی ناکافی به مراقبت‌های بهداشتی و بی‌ثباتی که کشور را در معرض خطر یک بحران انسانی قرار داده، در بدترین شرایط ممکن قرار دارند. 
آژانس کودکان سازمان ملل گفت که نیمی از کودکان این کشور به خدمات بهداشتی دسترسی ندارند و تقریبا ۴۰درصد از سوء‌تغذیه مزمن رنج می‌برند. از سوی دیگر تعداد کمی به آب تمیز، سرویس بهداشتی یا رژیم غذایی سالم دسترسی دارند.
آن‌طور که شفقنا نوشته است، «مریتکسل رلانو آرانا»، نماینده یونیسف در جمهوری آفریقای مرکزی (CAR)، به خبرنگاران در ژنو گفت: «با توجه جهانی به جنگ در غزه و سایر درگیری‌ها، وضعیت أسف‌بار کودکان ملت آفریقا به طرز دردناکی از نظرها پنهان شده است. 
سه میلیون دختر و پسر جمهوری آفریقای مرکزی با بالاترین سطح ثبت‌شده بحران‌ها و محرومیت‌های ترکیبی و گسترده مواجه هستند. همین موضوع باعث شده تا جمهوری آفریقای مرکزی مستعد در غلطیدن به یکی از بدترین بحران‌های انسانی باشد.»
گفتنی است، جمهوری آفریقای مرکزی در سال ۲۰۱۲ وارد چرخه‌ای از خشونت میان گروه‌های مسلح مسیحی و مسلمان شد. 
خشونت در این کشور، به عنوان یکی از فقیرترین کشورهای جهان، پس از توافق صلح در ۲۰۱۹ بین دولت و ۱۴ گروه مسلح کاهش یافت، اما وضعیت همچنان ناآرام است و بخش‌هایی از قلمرو خارج از کنترل دولت است. روشن است که اصلی‌ترین قربانیان این وضع کودکان بی‌دفاع هستند.