kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۰۸۸
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۰

بدرقه سرنشینان پرواز اردیبهشت تا بهشت

 
 
کامران پورعباس
5 خرداد 1403، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار خانواده‌های شهدای خدمت، کار برای مردم و خدمت به مردم و مردمی بودن را بارزترین ویژگی این شهدا برشمردند.
رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار با اشاره به حرکت و قیام مردم در تشییع این شهدا در تبریز، قم، تهران، شهرری، بیرجند، مشهد، مراغه، زنجان و نجف‌آباد گفتند: این تشییع باشکوه نشان داد که ملت ایران زنده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به تبلیغات و ادعای دشمنان مبنی بر جدایی مردم از جمهوری اسلامی اشاره کردند و افزودند: این حادثه، در مقابل دیدگان جهانیان و در عمل ثابت کرد که ملت ایران به رئیس‌جمهور و کسانی که مظهر شعارهای انقلاب بودند، چه دلبستگی و وفاداری دارند.
14 خرداد 1403 نیز رهبر انقلاب از شهدای همراه شهید رئیسی در پرواز اردیبهشت با عناوینِ «ارزشمند، شایسته، برجسته و مؤمن» یاد کردند.
 4 خرداد 1403، سرلشکر حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار کرد: شهدای خدمت، شهدای پرتلاش، مجاهد، خستگی‌ناپذیر، مردم‌دار و مردم‌دوست و اهل عبادت بودند و انسانهائی بودند که یک لحظه را برای خدمت به مردم از دست نمی‌دادند. خداوند گلچین کرد و بخشنده‌ترین و ایثارگرترین انسانهای ما را به محضر خود دعوت کرد و آنان را در جوار خود مأوا داد. اینکه می‌بینیم ۶۳ هیئت عالی‌رتبه از سراسر جهان برای پاسداشت مقام والای این شهیدان به ایران سفر می‌کنند، نشان‌دهنده ابعاد عظیم نفوذ و تأثیر شخصیت این انسان‌های بزرگ در عرصه بین‌الملل است. سردار سلامی ادامه داد: آنان قوی، انقلابی، مردمی و مؤمن بودند. ما واقعاً به وجود این عزیزان افتخار می‌کنیم. برای ما باورکردنی نبود که این کاروان خدمت صادقانه چنین ناگهانی به عرش اعلا پرکشد. ما امروز به برکت این شخصیتهای بزرگ در یک تراز و ارتفاع رفیع از شخصیت ملی و بین‌المللی هستیم و مردم ما از همیشه متحدتر و به نظام معتقدتر و به رهبری معظم انقلاب اسلامی متکی‌تر و دلبسته‌تر و دلداده‌تر هستند. مردم ما امروز بیش از هر زمان دیگری دوست و دشمن را از یکدیگر تشخیص می‌دهند.
خادم‌الرضا و جامع‌الاطراف 
و مظهرِ شعارهای انقلاب اسلامی
ایرانیان و جهانیان، قبل از شهادت سید ابراهیم رئیسی در سطحی وسیع و پس از شهادت سید شهیدان خدمت به صورت ویژه و گسترده از فضائل و کمالات شهید رئیسی گفتند.
رهبر معظم و معزز انقلاب اسلامی در دوران حیات دنیوی سیّدابراهیم رئیسی مکرراً و با عظیم‌ترین تجلیلها و تعابیر از شخصیت و روش و منش و دولت انقلابیِ حجت‌الاسلام رئیسی سخن گفته‌اند. پس از شهادت با تعابیر متعالی‌تری از شهید رئیسی تجلیل و تقدیر کرده‌اند.
برخی توصیفات و تعابیری که رهبر انقلاب پس از شهادت سید ابراهیم رئیسی در مورد سید شهیدان خدمت عنوان کرده‌اند، عبارت است از: 
عالم مجاهد، رئیس‌جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا(علیه‌السلام)، خستگی ناپذیر، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزش، برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت از این رو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان مانع تلاش شبانه‌روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمی‌شد، شخصیت برجسته، رئیس‌جمهور جامع‌الاطراف، مظهرِ شعارهای انقلاب اسلامی، یکی از بهترینها زیر این آسمان، مرد کار و عمل و خدمت و صفا و صداقت، در خدمتگزاری به کشور یک نصاب تازه‌ای را به وجود آورد، در مسائل خارجی از فرصتها به بهترین وجهی استفاده کرد، ایران را در چشم رجال سیاسی دنیا بزرگ‌تر و برجسته‌تر کرد، رجال سیاسی از او به عنوان یک چهرۀ برجسته حرف می‌زنند، برای مردم کرامت و عزّت قائل بود، به کسانی که به خود او بدی کرده بودند با کرامت برخورد می‌کرد، به کسانی که حتّی به او اهانت کرده بودند پاسخ تند و زشت و عصبی نمی‌داد، در مرزبندی با دشمنان انقلاب صراحت داشت، به لبخند دشمن اعتماد نمی‌کرد. 
کتابِ «رئیسی روحانی بود»، زندگی‌نامه و خاطرات رئیس‌جمهور شهید خادم الرضا سید ابراهیم رئیسی است که به همت گروه فرهنگی انتشارات شهید ابراهیم‌هادی گردآوری شده است. نام‌گذاری این کتاب به دلیل مشی زندگی و روش زیست ایشان است که به معنای واقعی تبلور یک روحانی در متن جامعه بودند.
این کتاب بلافاصله بعد از شهادت سید ابراهیم رئیسی تهیه و تدوین گردیده و به مناسبت چهلم شهدای خدمت منتشر گردید و شاید بتوان گفت که نخستین کتابی است که بعد از شهادت شهدای خدمت به چاپ رسیده است. 
این کتاب مشتمل بر بیش از چهل حکایت زیبا از زندگی و خاطرات شهید جمهور که با تلاش شبانه‌روزی و یک ماهه دوستان گروه شهید‌هادی منتشر شد.
در بخشی از کتاب می‌خوانیم: 
«در حرم امام رضا(علیه‌السلام) با ایشان حرکت می‌کردیم که یکباره شخصی را دیدم که رو‌به‌روی ایشان قرار گرفت. او را می‌شناختم؛ متهمی که خود آقای رئیسی قضاوت پرونده‌اش را بر عهده داشته و حکم شلاق و حبس برایش صادر کرده بود. حالا او در مقابل قاضی پرونده‌اش بود. گفتم ممکن است خطری آقای رئیسی را تهدید کند اما ایشان جلو رفت و شخص مورد نظر را در آغوش گرفته و حسابی با او خوش و بش کرد و حتی کارت مهمانسرای حضرت را به او داد. وقتی رفت، گفتم: ایشان فلان متهم نبود؟ گفت: چرا، آنجا متهم بود و تقاص کارش را پس داد، اما این‌جا زائر امام رضاست و ما هم خادم آقا هستیم.»
در بخش دیگری آمده است:
«تا ساعت یک شب جلسه استانداری ادامه داشت. محل استراحت آقای رئیسی مشخص شد، چون جا کم بود من هم به اتاق آقای رئیسی رفتم. ایشان به من گفت: امروز فرصت بهرمندی از قرآن نداشتم. نیم ساعتی قرآن می‌خوانم و بعد استراحت می‌کنم.
من خوابیدم و وقتی از خواب پریدم، نزدیک بود نماز صبحم قضا شود. آقای رئیسی هم نبود. بعد از نماز پیگیری کردم، گفتند: آقای رئیسی برای نماز شب به یکی از امامزادگان این شهر رفتند و بعد از نماز صبح آماده جلسه شدند. بعدها از نزدیکان ایشان پرسیدم و‌گفتند: کل خواب روزانه رئیس‌جمهور از ۴ یا۵ ساعت بیشتر نمی‌شود.»
امام جمعه محبوب و مردمی و شهادت‌طلب
توصیفات و تعابیری که رهبر انقلاب پس از شهادت حجت‌الاسلام سید محمد علی آل‌هاشم در عظمت شخصیت ایشان تبیین فرموده‌اند، چنین است:
- امام جمعۀ محبوب و معتبر تبریز
- تغییر معنای نماز جمعه، یکی از نکات برجسته درباره مرحوم شهید آل‌هاشم
- مرحوم آل‌هاشم از زمانی که به امامت جمعه تبریز منصوب شد، این نماز را از یک عمل عبادی صِرف به یک عمل جامع عبادی، معنوی، خدماتی و مردمی تبدیل کرد.
- مرحوم آقای آل‌هاشم، امام‌جمعۀ فعّال، مردمی و شایستۀ شهر تبریز، نمایندۀ رهبری در استان مهمّ آذربایجان شرقی، با مردم، با جوانها، با دانشجوها، با هنرمندان، با ورزشکاران، با قاطبۀ مردم ارتباطات قلبی و دلی و کاری برقرار می‌کرد.
در آستانه چهلمین روز شهادت حجت‌الاسلام آل‌هاشم، وصیت‌نامه الهی و انقلابیِ این شهید خدمتگزار و مردمی برای اولین بار منتشر شد. وصیتنامه در عاشورای حسینی سال 1397 نوشته شده است.
از بارزترین نکات مشهود در وصیتنامه، صحبت از شهادت و شوق و شور و عطش برای شهید شدن است.
در بخش‌هایی از وصیتنامه شهید آل‌هاشم آمده است:
«می‌دانم شهید می‌شوم که آرزوی دیرینه خودم می‌باشد؛ در این صورت سه سیّد شهدای محراب تبریز خواهد بود.... 
خدایا تو بهتر می‌دانی من حتّی بهنگام زیارت هشتمین امام شیعیان در مشهد مقدس و زیارت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در کربلا، برای خود آرزوی شهادت در راه اسلام را داشتم....
ولی خدایا باز عرض می‌کنم اگر لیاقت این مقام را دارم به‌زودی به آرزویم برسان.... بلی خدایا اگر بنده در حین سخنرانی می‌گفتم که اگر لیاقت شهادت را دارم این مقام را به من عنایت فرما، بحقّ می‌گفتم و از صمیم دل بیان می‌کردم و اگر می‌گفتم در راه اسلام و در راه انقلاب و در مسیر امام و مقام معظّم رهبری روحی له الفداء که همان راه اسلام است، اگر مالمان را از دست ما بگیرند، جان خود را از دست بدهیم، حتی ما را تکه‌تکه کنند، روحمان هم به‌خاطر آن عهد و پیمانی که با امام و مقام معظم رهبری بسته‌ایم، خواهد گفت: «تا خون در رگ ماست، هدیه به رهبر ماست»، درست می‌گفتم.
و اما‌ای رهبر عزیز. اگر روزی خداوند متعال توفیق شهادت عنایت فرمود، فقط در حق شما یک افسوس خواهم کرد و آن اینکه رهبرا، افسوس که یک جان داشتم و یک‌بار جانم را فدا کردم، ای‌کاش هزاران جان داشتم و هزاران بار جانم را فدای اسلام و رهبری می‌کردم....
پروردگار ما را به‌زودی به شهدای اسلام ملحق فرما....»
وزیر خارجۀ مجاهد و در تراز انقلاب اسلامی
توصیفات و تعابیری که رهبر انقلاب پس از شهادت حسین امیرعبداللهیان در عظمت شخصیت و منش ایشان تبیین فرموده‌اند، چنین است:
- وزیر خارجۀ مجاهد و فعال
- خستگی‌ناپذیر 
- شرح خدمات و تلاش‌های آقای رئیسی و آقای امیرعبداللهیان در جبهه داخلی و در جبهه خارجی یک داستان طولانی و مفصل است.
- وزیر خارجۀ فعّال، پُرکار، باابتکار، مذاکره‌کنندۀ قوی.
- یک مذاکره‌کنندۀ قوی و باهوش و پایبند به مبانی و اصول
انقلابی بودن و پشتیبانی ویژه از محور مقاومت و بزرگ‌ترین پیوند دهندۀ میدان و دیپلماسی بودن، مهم‌ترین ویژگیهای شهید امیرعبداللهیان هستند که قبل و بعد از شهادت زبانزد همگان بوده است. 
7 تیر 1403، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران اسلامی در گفت‌وگویی مفصل در مورد شهید امیرعبداللهیان از ارتباط عمیقش با محور مقاومت و پشتیبانی گسترده‌اش از محور مقاومت و به ویژه از نقش اعلایش در حمایت از عملیات وعده صادق در قبل و بعد از انجام عملیات گفت.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این گفت‌وگو اظهار کرد: عملیات وعده صادق، اگر تبدیل به عملیاتی جهانی در تراز انقلاب و ممتاز شد، مدیون عزیزان ما در وزارت امور خارجه و در رأس آنان شهید امیر عبداللهیان بود.
سردار حاجی زاده ابراز داشت: ما دائم گزارش اقدامات ایشان را در حوزه مقاومت، می‌شنیدیم ولی به شکل برجسته می‌خواهم اقدامات این شهید بزرگوار را در حوزه عملیات وعده صادق و نامه‌ای که به من نوشتند، بپردازم. افکار ایشان را در حوزه کار‌های میدانی در این نامه چندخطی، به طور کامل می‌شود از زبان خودش متوجه شد که این را در عمل ما دیدیم ولی این جالب است که بعد از عملیات وعده صادق، ایشان عملیات وعده صادق را ظفرمند توصیف کردند و نوشتند: این عملیات، ضمن ایجاد ظرفیتهای بیشتری برای دستگاه دیپلماسی کشور، در میدان مناسبات بین‌المللی و منطقه‌ای و افزایش حس وطن‌دوستی و غرور ملی میان آحاد مردم ایران اسلامی را در پی داشته است و ضمن تقویت بازدارندگی راهبردی در برابر دشمنان قسم‌خورده نظام، بر سرعت زوال و فروپاشی ساختار جعلی صهیونیستی خواهد افزود. این نامه مفصل است، اما در این نامه چند خط، ایشان می‌گوید این عملیات، دفاع مشروع و منطبق بر قوانین و مقررات بود، تعریفی نو از موازنه قدرت بود، به‌رخ‌کشیدن توان بازدارندگی بود؛ ایجاد ظرفیت برای دستگاه دیپلماسی کشور بود. 
سردار حاجی‌زاده گفت: این عملیات وعده صادق، اگر عملیاتی ممتاز و برجسته در تراز جهانی شد، این عملیات تنبیهی سه ضلع داشت، یک ضلعش کار میدانی نظامی بود، ضلع عمده‌اش دیپلماسی بود و یک ضلعش هم رسانه؛ به ویژه رسانه ملی که عزیزان ما در این رسانه خیلی زحمت کشیدند. از اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی تا عملیات تنبیهی، تقربیاً ۱۲ روز فاصله بود که در این ۱۲ روز، ما هر روز و هر لحظه، عملیات دیپلماتیک داشتیم و این که این تبدیل شد به عملیاتی مشروع، به خاطر اقدامات مجموعه وزارت امور خارجه و در رأس آنها، شهید ما، شهید امیرعبداللهیان بود.... ایشان به‌درستی، یعنی در این ایام مدام شروع کرد به کشور‌های مختلف، سفرکردن و هی تماس‌گرفتن و این عملیات عظیم، بخش قابل توجهش، رسانه و بلندگوی این عملیات، شهید بزرگ ما امیر عبداللهیان بود و انصافاً خوب عمل کرد و جزء اولین نفراتی بود که تبریک گفت و برای ما گل فرستاد و بلافاصله تماس تلفنی گرفت.... ایشان واقعاً در تراز انقلاب اسلامی عمل کرد.... مجموعه توان میدان را پشتوانه قوی برای دیپلماسی می‌دانست....
استاندار انقلابی و متدین و امام رضایی
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی از شهید مالک رحمتی با عنوان «استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی» یاد کرده‌اند. 
۱۴۰۳/۰۳/۰۴، سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با گرامیداشت یاد استاندار شهید مالک رحمتی، اظهار کرد: استاندار جوان اما پرتلاش و خستگی‌ناپذیر، نمونه یک عنصر اجرائی قدرتمند، اما مؤمن بود.
شاید کمتر این نکته مطرح شده است که شهید مالک رحمتی نیز خادم الرضا(ع) است. وی از اواخر دهه ۹۰ به سعادت خادمی امام رضا(ع) در معاونت بهره‌وری و مسئول مولدسازی دارایی‌های راکد آستان قدس رضوی نایل گردید و خیلی زود هم به قائم‌مقامی آستان قدس رضوی رسید.
پس از درگذشت مرحوم زین‌العابدین رضوی خرم استاندار وقت آذربایجان شرقی در ۳۰ دی ۱۴۰۲، اعضای هیئت دولت سیزدهم با انتخاب مالک رحمتی برای سمت استانداری آذربایجان‌شرقی موافقت کردند و وی به‌عنوان جوان‌ترین استاندار آذربایجان شرقی در دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی منصوب شد.
شهید مالک رحمتی مدتی هم رئیس سازمان خصوصی‌سازی بوده است. خاطره‌ای زیبا و امام رضایی از این دوران نقل شده است:
«بر اساس خاطره‌ای به نقل از کارمند روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی، شهید مالک رحمتی اوایل دوران مدیریت خود در این سازمان، دستور جلسۀ دیدار صمیمانه با کارکنان را می‌دهد تا هر کسی اعتراض صنفی یا کاری دارد، در این جلسه بیان کند. در همین راستا شهید رحمتی پس از استماع صحبت کارکنان، به تک‌تک اعتراضات پاسخ داده و قول همکاری در ارتقای سطح رفاهی کارکنان را می‌دهد.
وی در پایان، خاطره‌ای تأثیرگذار از دوران تصدی مسئولیت قائم‌مقامی آستان قدس نقل می‌کند که فرد عارفی در تقابل با شهید رحمتی به وی گفت که هنگام زیارت امام رضا(ع) از حضرت چه می‌خواهی؟ شهید رحمتی پاسخ داد که حوائج مادی و معنوی و عاقبت به‌خیری. اما آن عارف به مالک رحمتی پیشنهاد کرد که این‌بار وقتی به بارگاه امام(ع) رسیدی، به جای درخواست حوائج از ایشان، درخواست حضرت را نسبت به وظیفۀ خود بخواه که رسالت تو در حیات خویش چیست و نسبت به اعتقاداتت چه مسئولیتی داری؟
شهید مالک رحمتی این خاطره را در حیات خویش تاثیرگذار دانسته و تأکید کرد که گاهی به جای درخواست عافیت و رفاه، باید شناخت کاملی از رسالت و وظایف شخصی و اجتماعی خویش داشته باشیم. بدیهی است که همین کرامات رضوی، شهید مالک رحمتی را لایق خدمت خالصانه و شهادت مفتخرانه‌ای کرد که آرزوی همه دوستداران اوست.»
شهید موسوی، از شخصیت‌های ممتاز سپاه
05/03/1403، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار خانواده‌های شهدای خدمت کار و تلاش برای مردم را از ویژگیهای ممتاز شهید موسوی و شهید رحمتی و شهدای کادر پرواز دانستند و تأکید کردند: همین روحیات و ویژگیها باعث شد که خداوند آنها را مایه سرافرازی ملت ایران قرار دهد.
۱۴۰۳/۰۳/۰۴ سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر شهید سید مهدی موسوی سرتیم حفاظت رئیس‌جمهوری با اشاره به ویژگیهای شهید تأکید کرد: آن برادر شهید عزیزی که امروز او را تا عرش اعلا بدرقه کردید، کسی است که بیش از ۱۵ سال است او را می‌شناسم. او پاسداری فداکار و اسوه انسانی باتعصب، غیرتمند، جوانمرد، باوفا، فداکار، مهربان، ازجان‌گذشته، مردم‌دار و خستگی‌ناپذیر بود...سردار موسوی کسی که بارها در اجرای این مأموریت مجروح شد، پایش شکست، بیمارستان را ترک کرد و با پای شکسته به میدان آمد. او عقب نمی‌نشست و در تمام سفرها همراه رئیس‌جمهوری بود و با عشقی وصف‌ناپذیر کار می‌کرد و به پاسداری خود واقعاً ایمان داشت.
وی ادامه داد: شهید موسوی یک نابغه بود که در میدان جدی بود و عمل می‌کرد. وقتی رئیس‌جمهوری شهید به میان مردم می‌رفت، به دلیل مردمی‌بودنش، علاقه داشت در میان امواج متلاطم جمعیت حرکت کند تا دستهایش با دستهای مردم فقیر و مستضعف آشنا شود تا حرارت و گرمای محبت آنان را بچشد و با آنان همکلام شود. این امر فشار مضاعفی برای تیم محافظ ایجاد می‌کرد و این سید مهدی شهید بود که نزدیک‌ترین فرد به رئیس‌جمهوری بود که او را در میان حلقه مهر خود می‌گرفت تا امکان تماس رئیس‌جمهوری شهید با مردم فراهم باشد.
شهدای سرافرازِ کادر پرواز
امیر سرتیپ دوم خلبان سید طاهر مصطفوی و امیر سرتیپ دوم خلبان محسن دریانوش و سرهنگ دوم فنی بهروز قدیمی شهدای کادر پروازِ هواپیمای شهید رئیسی و همراهان‌شان هستند.
۱۴۰۳/۰۳/۰۴، سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: ما مردان شجاعی داریم. خلبانان شهید ارتش جمهوری اسلامی ایران که در این ماجرا جان خود را کف دست گذاشتند، سال‌های سال مقامات کشور ما را از این سرزمین به سرزمین دیگر می‌بردند. پرواز همیشه با مخاطره همراه است. خانواده آنان صبور، نجیب و قوی بودند. ما به همراه امیر سرافراز ارتش اسلام سیدعبدالرحیم موسوی و فرمانده عزیز نیروی هوائی ارتش جمهوری اسلامی ایران با خانواده‌های این خلبانان شهید دیدار کردیم و آنان را مصمم، مستحکم و با قلوب مطمئن و راضی از شهادت عزیزان‌شان دیدیم.
فرمانده کل سپاه پاسداران اظهار کرد: این برای ما افتخار است. آنان هم خلبانان معیار و شخصیت‌هایی در تراز مجاهدان برجسته راه خدا بودند که یاد و نام آنان را گرامی می‌داریم. سرتیپ دوم شهید سیدطاهر مصطفوی که برادر شهید، فرزند یک روحانی وارسته و مؤمن بود. سرهنگ خلبان شهید محسن دریانوش که همراه آنان بود و نیز سرهنگ خلبان شهید بهروز قدیمی همگی از تندیس‌های زنده غیرت و جوانمردی و الهام‌بخشی و عظمت ایمان و شکوه جهاد و زیبایی شهادت بودند. خلبان شهید سیدطاهر مصطفوی از خلبانان بسیار ماهر و زبردست و از حیث تعهد، تدین، تخصص و مهارت، از بهترین‌های نیروی هوائی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود و طی ۱۵ سال اخیر به‌عنوان خلبان ویژه بالگرد آشیانه جمهوری اسلامی ایران در خدمت پروازهای مخصوص سران قوا و مسئولان رده اول کشور قرار داشت. شهید مصطفوی همیشه آرزوی شهادت داشت. 
سیده بهاره مصطفوی دختر شهید می‌گوید:«یک نکته‌ای را که با قاطعیت می‌توانم به آن اشاره کنم این است که شهادت، آرزوی پدرم بود. پس از شهادت، مادر به ما گفت که پدرمان هر مأموریتی که می‌خواست برود، می‌گفت آرزو کن که شهید شوم. سال ۱۴۰۱ که در پیاده‌روی اربعین شرکت کردیم در یکی از موکبها، عکس شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در نقطه‌ای نصب  کرده بودند. پدرم بین ماکت این دو شهید ایستاد و گفت که از من یک عکس بگیر و دعا کن من هم مثل این‌ عزیزان شهید شوم. یکی از الگوهای پدرم، شهید حاج قاسم بود چون علاقه به این شخصیت علاقه خاصی داشت.»
شهید سیدطاهر مصطفوی فرزند مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین حاج سید احمد مصطفوی از روحانیان مبارز انقلابی و برادر شهید سیدجعفر مصطفوی است.