kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۰۶۰
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۵

 تلاش دیوانه‌وار تیم بایدن برای رفع نگرانی دموکرات‌ها


 
 سرویس خارجی-
همزمان با تلاش برخی در بدنه دموکرات‌ها برای کنار زدن «بایدن» و جایگزینی فردی جوان و توانمند برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گزارش رسانه‌های این کشور حاکی است تیم انتخاباتی بایدن «تلاش دیوانه‌وار» را برای متقاعد کردن بقیه و رفع نگرانی‌ها در این زمینه شروع کرده‌اند.
پس لرزه‌های شکست سنگین بایدن در دور نخست مناظرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از ترامپ هنوز ادامه دارد. نتایح جدیدترین نظرسنجی‌ها بعد از این مناظره نشان می‌دهد، ۷۲ درصد از شرکت‌کنندگان معتقدند که جو بایدن برای یک دوره دیگر ریاست جمهوری از سلامت ذهنی کافی برخوردار نیست. فشارها از سوی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان برای کنار رفتن بایدن بیشتر شده است. جمهوری‌خواهان وی را به ناتوانی در اداره کشور متهم می‌کنند و دموکرات‌ها خواهان جایگزینی وی با فرد دیگری برای رقابت با ترامپ هستند اما ستاد انتخاباتی بایدن همچنان اصرار دارد که کنارکشیدن وی به هرج و مرج منتهی می‌شود. خانواده بایدن نیز طبق گزارش‌ها ضعف وی در مناظره را به گردن مشاورانش انداخته‌اند.
«واشنگتن پست» هم در گزارشی از تلاش شدید تیم کارکنان جو بایدن برای فرونشاندن آشوب و طغیان در حزب دموکرات در واکنش به خطاها و گاف‌های فاجعه‌بار بایدن در مناظره پنجشنبه شب با دونالد ترامپ خبر داده است. این روزنامه در گزارش خود نوشته است: متحدان «جو بایدن»، در طی چند روز گذشته در سطح علنی به شدت تلاش داشته‌اند خطاهای بایدن در مناظره پنجشنبه مقابل رقیب جمهوری‌خواهش، «دونالد ترامپ» را کم اهمیت جلوه دهند. آنها برای این منظور از افراطی بودن نگرانی و اضطراب دموکرات‌ها نسبت به این مناظره حرف زده‌اند، افزایش کمک‌های اهداکنندگان مالی به ستاد بایدن را رکوردشکن دانسته‌اند و به فهرست بلندبالای رؤسای جمهور اسبقی که در زمان اولین مناظره‌های ریاست جمهوری‌شان ضعیف نشان دادند، اشاره کرده‌اند.
به گزارش ایسنا به نقل از «واشنگتن پست» تیم بایدن در سطح خصوصی گفت‌وگوهای تلفنی متعدد داشته تا حامیان مالی مضطرب دموکرات‌ها و قانونگذاران نگران کنگره را آرام کنند و همزمان خودشان را برای یک جدال نه فقط بر سر احتمال برد یا باخت بایدن در انتخابات آتی بلکه همچنین بر سر اینکه اصلاً بایدن نامزد دموکرات‌ها در این انتخابات باشد یا نه آماده می‌کنند. واشنگتن پست معتقد است، بسیج همه‌جانبه نزدیکان بایدن برای نجات کاندیداتوری او یکشنبه در اقامتگاه کمپ دیوید همزمان با تشویق شدن این رئیس‌جمهور آمریکا توسط خانواده‌اش برای باقی ماندن در رقابت ادامه پیدا کرد و به نظر می‌رسد این تلاش‌ها دست کم به طور موقت، شک و تردیدهای علنی نسبت به کفایت بایدن را فرونشانده و کمی زمان برای او خریده‌ است اما همچنان دستیاران، حامیان و اعضای خانواده بایدن تلاش دیوانه‌وار و شدیدشان برای مهار تبعات عملکرد ضعیف او در مناظره با ترامپ را ادامه می‌دهند. این روزنامه آمریکایی نوشت که کارزار انتخاباتی بایدن را حالا می‌توان به عنوان یک نمونه مطالعاتی از کارزاری که درگیر بحران می‌شود در نظر گرفت.منابع مطلعی که نامشان را فاش نساختند به واشنگتن پست تصریح کردند رئیس‌جمهور آمریکا به طور کامل متعهد به باقی ماندن در رقابت انتخاباتی شده اما این رئیس‌جمهور آمریکا همچنان از دستیاران و متحدانش درباره تبعات عملکردش در مناظره پرس‌وجو می‌کند. او از بابت مقالات و درخواست‌هایی بر مبنای توصیه به او برای کنار رفتن از رقابت انتخاباتی اظهار نگرانی و ناخرسندی کرده است.
ناتو هم نگران شد
از سوی دیگر نگرانی‌ها از کنارکشیدن بایدن مرزهای آمریکا را در نوردیده و به اروپا نیز رسیده است. متحدان واشنگتن در ناتو نگرانند که خروج بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تعیین یک کاندیدای دیگر به جای او از سوی حزب دموکرات می‌تواند به کاهش ثبات در کشورهای غربی منجر شود. به نوشته نیویورک تایمز این رویه احتمالاً به چین و روسیه اجازه می‌دهد تا سیستم دموکراتیک آمریکا را ضعیف جلوه دهند و فرصت‌هایی برای گسترش تبلیغات توسط کشورهایی که دشمن غرب هستند و همچنین برای اختلاف نظر بین متحدان غربی ایجاد کنند. به گزارش ایسنا روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود می‌افزاید: دیدگاه رایج در میان متحدان آمریکا این است که بایدن مرد معقولی است که اطراف خود را با افراد عاقل احاطه کرده و هر اتفاقی بیفتد، آنها به تصمیم‌گیری‌های منطقی و معقول ادامه خواهند داد. دیپلمات‌های اروپایی نگرانند که حذف یک نامزد در آستانه انتخابات می‌تواند کل روند را تضعیف کند. این امر می‌تواند به دشمنانی مانند چین و روسیه اجازه دهد تا به سیستم دموکراتیک ایالات متحده حمله کنند و این سیستم را در مقایسه با حکومت‌های خود که در آن افراد قدرتمند قدرت را تحت کنترل دارند، ضعیف جلوه دهد.