kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۹۸۲
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۱
در راستای طرح‌های مسئوليت اجتماعی و عام‌المنفعه صورت گرفت

اجرای 3500 پروژه محرومیت‌زدایی وزارت نفت در دولت سیزدهم

 
 
 
سرویس اقتصادی-
کارشناس انرژی گفت: 3500 پروژه‌ محرومیت‌زدایی در راستای طرح‌های مسئوليت اجتماعی و عام‌المنفعه تکمیل شده و سه هزار پروژه دیگر در دست اجراست.
«حسین سازگار» در گفت‌و‌گو با کیهان درباره اجرای طرح‌های مسئوليت اجتماعی و پروژه‌های عام‌المنفعه وزارت نفت دولت سیزدهم اظهار داشت: اجرای طرح‌های مسئوليت اجتماعی و پروژه‌های عام‌المنفعه یکی از مواردی بوده که در طول حیات دولت سیزدهم مورد توجه بسیار وزارت نفت قرار گرفته است. 
او افزود: بخشی از این طرح‌های مهم و ارزشمند شامل گسترش خدمات رفاهی و اجتماعی است که هر دستگاهی از جمله وزارت نفت بخشی از توان و انرژی خود را برای آن اختصاص می‌دهد و در واقع نوعی اقدام کمک‌رسان به دستگاه‌های دیگر دولتی هم محسوب می‌شود.
 کارشناس انرژی ادامه داد: بخش دیگری از آن ارتباطی نزدیک‌تر و مستقیم‌تر به وزارت نفت دارد و در واقع یاری‌بخش محرومان در استفاده عمومی از انرژی است. به طور واضح‌تر می‌توان این خدمات را گسترش گازرسانی به مناطق محروم، ساخت جایگاه‌های گاز و حتی لوله‌کشی رایگان گاز برای خانواده‌های نیازمند دانست. 
سازگار افزود: لوله‌كشي رايگان گاز برای 21 هزار خانوارهاي تحت پوشش بهزيستي و كميته امداد امام(ره)در دو سال گذشته انجام شده است. خدمتی كه متاسفانه در دولت‌ قبلي هيچ‌گونه اقدامی درخصوص آن، صورت نگرفته بود. 
او یادآور شد: همچنین جهش گازرساني به استان‌ محروم سيستان و بلوچستان نیز طرح دیگری بود که با اجرای خطوط لوله انتقال زاهدان- دشتك- زابل، ايرانشهر- پاليزان- خاش- ميرجاوه، ايرانشهر- چب و كنارك- چابهار- مكران به ثمر نشست. علاوه‌بر آن تامين تجهيزات براي احداث 50 جايگاه CNG در سيستان و بلوچستان و اجرای طرح حفاری چاه‌هاي آب‌ ژرف سيستان و بلوچستان با سرمايه‌گذاري یکهزار ميليارد تومانی نیز در طی این دو سال صورت گرفت که نیاز ضروری مردم آن منطقه بود. 
افزایش 3 برابری 
پروژه‌های محرومیت‌زدایی وزارت نفت
کارشناس انرژی ادامه داد: در استان هرمزگان نیز توسعه گازرساني به این استان با اجراي خط لوله ميناب- سيريك- جاسك و بندرعباس-گورزين- قشم و... صورت گرفت که بخشی از اقدامات لازم برای محرومیت‌زدایی از مناطق کم‌برخوردار این استان بود. 
سازگار افزود: از سوی دیگر در یک دیدگاه کلی باید عنوان کرد که پروژه‌های عام‌المنفعه مسئولیت اجتماعی در وزارت نفت دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل رشدی حدود سه برابری داشته است. به عبارت دیگر از 2341 پروژه در دولت دوازدهم به 6500 پروژه در دولت سیزدهم رسیده است. از این تعداد 3500 پروژه تکمیل و نهائی شده و 3008 پروژه نیز در دست اجراست که امیدواریم با همت و ادامه این مسیر توسط دولت آینده به ثمر برسد.
او توضیح داد: این پروژه‌ها شامل 1188 پروژه آموزشی، 1859 پروژه ورزشی، 367 پروژه بهداشتی، 480 پروژه در زمینه راه و جاده، 213 پروژه آبرسانی، 53 پروژه برق‌رسانی، 1771 طرح‌ هادی و 519 طرح فرهنگی است.
کارشناس با بیان اینکه، این پیشرفت‌ها را می‌توان از حیث اعتبارات مصوب برای این‌گونه پروژه‌ها و هزینه‌کرد صورت گرفته در دو دولت نیز مقایسه کرد؛ افزود: در دولت دوازدهم 4200 میلیارد تومان اعتبار مصوب برای این پروژه‌ها وجود داشت که در دولت سیزدهم با رشدی 10 برابری به 43 هزار و 800 میلیارد تومان رسید. میزان هزینه‌کرد در دولت دوازدهم نیز 2300 میلیارد تومان بود که با رشدی چهار برابری به 8200 میلیارد تومان در دولت سیزدهم رسید. 
سازگار در جمع‌بندی مطالب خود گفت: مجموعه این اقدامات نگاه جامع و توسعه محور وزارت نفت را بخصوص در زمینه محرومیت‌زدایی نشان می‌دهد؛ موضوعی که برگرفته از نگاه ویژه این وزارت به مسئوليت‌های اجتماعی است که باید مدنظر هر دستگاهی، فارغ از وظیفه تخصصی و سازمانی‌اش باشد.