kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۹۷۱
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۵
کیهان بررسی می‌کند

نگرانی مردم از توقف نهضت مسکن و زمین رایگان در صورت بازگشت آخوندی

 
 
 
سرویس اقتصادی-
حدود 80 درصد مردم یا مستاجرند یا بدمسکن هستند؛ بنابراین نه تنها نباید به انتخابات بی‌اعتنا باشند بلکه باید به کسی و جریانی رای بدهند که عملاً نشان داده، اهل خانه‌دار کردن مردم است اما با رای‌آوری پزشکیان که در واقع انتخاب امثال عباس آخوندی و عبدالعلی‌زاده است باید قید خانه‌دار شدن را زده و با نهضت مسکن و زمین رایگان خداحافظی کنند.
به گزارش کیهان، در آمارها آمده که حدود 45درصد خانوارها مستاجرند. حدود 30 درصد خانوارها هم اگرچه مالک هستند اما مسکن مناسب ندارند. حدود 10 میلیون مجرد در سن ازدواج هم وجود دارد که پنج میلیون زوج می‌شوند. همه اینها موجب می‌شود حدود 80 درصد مردم نه تنها نباید به انتخابات بی‌اعتنا باشند بلکه باید به کسی و جریانی رای بدهند که عملاً نشان داده، اهل خانه دار کردن مردم است.
دولت‌های انقلابی مسکن‌ساز
دولت‌های اصولگرا یا موسوم به جریان انقلاب با انجام طرح‌هایی چون مسکن مهر و نهضت ملی مسکن، عملاً نشان داده‌اند که به فکر خانه‌دار کردن مردم هستند. همچنین طرح اعطای زمین رایگان که در دولت شهید رئیسی تصویب و در روستاها آغاز شد هم در راستای خانه دار کردن مردم است.
دولت نهم و دهم، طرح اعطای یکهزار متر زمین به مردم را مطرح کرد و مسکن مهر را ساخت. دولت سیزدهم نهضت ملی مسکن را اجرا و اعطای زمین را آغاز کرد. تمام کاندیداهای جریان انقلاب در دور اول انتخابات ریاست جمهوری بر مسکن‌سازی و اعطای زمین به اشکال مختلف تاکید کردند. به عنوان مثال، قالیباف با تاکید بر ادامه ساخت مسکن ملی بر اعطای 200 متر زمین به مستاجران و جوانان بی‌مسکن، تصریح کرد. سعید جلیلی؛ کاندیدای جریان انقلاب حتی محدوده عمومی زمین‌ها را هم مشخص کرده است.
او ریشه مسئله مسکن را در زمین می‌داند و معتقد است با رفع انحصار و تبعیض در زمین، می‌توان موضوع مسکن را ساماندهی کرد. وی برنامه هفتم توسعه و امکان اضافه‌شدن دو درصد از مساحت کشور به محیط سکونتگاهی را فرصتی برای بازار مسکن می‌داند اما معتقد است نباید در این زمینه نگاه تک‌بعدی داشت. به عقیده وی، نگاه به مسکن وقتی نتیجه می‌دهد که از آمایش سرزمینی استفاده کنیم تا مسئله اشتغال نیز تأمین شود.
وی گفت که مسکن فقط خوابگاه نیست؛ معماری و موضوع‌های فرهنگی نیز در ایجاد مسکن اهمیت دارد تا محلی برای آرامش ایجاد کنیم‌ و باید فرد در یک دقیقه از محل سکونت به محل تفریحی برسد.
گفتنی است، با توجه به نیاز سالانه کشور به بیش از یک میلیون واحد مسکونی، دولت سیزدهم طرح ساخت چهار میلیون مسکن طی چهار سال را در دستور کار قرار داد که طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی تاکنون دو میلیون و 650 هزار واحد به مرحله‌ ساخت رسیده و در این روزها 166 هزار واحد دیگر از آن افتتاح شده و تحویل داده شده‌ها به 700 هزار واحد رسیده است. در صورت ادامه این طرح، همراه با اعطای زمین رایگان و تسهیلات ارزان قیمت؛ مردم خانه‌دار، آینده مسکنی فرزندانشان تضمین و بازار مسکن و اجاره‌بها دارای ثبات می‌شود. 
می‌نویسید پزشکیان می‌خوانند عباس آخوندی
مسعود پزشکیان، فرد صادقی است اما افراد پشت سر و حامی او برای هر دولتی بسیار خطرناک هستند و عجیب است که پزشکیان و برخی اصلاح‌طلبان میانه‌رو از بلایی که بر سر دولت‌های روحانی، خاتمی و ‌هاشمی آمد درس نگرفته‌ا    ند! آخوندی، زنگنه، نوبخت، عبدالعلی‌زاده، کلانتری، ابتکار و امثالهم، سیاست‌های بی‌رحمانه‌ای علیه مردم داشته و دارند که طبقه متوسط و ضعیف را به شدت در تنگنا قرار داده و می‌دهند اما مردم، درس می‌گیرند. چون می‌دانند که اگر در برگه رای بنویسند پزشکیان، اصلاح‌طلبان آن را به نام آخوندی و امثالهم می‌خوانند.
وقتی پزشکیان می‌گوید کار مسکن را به کارشناسان واگذار می‌کند؛ با توجه به نقش و جایگاه عباس آخوندی در جریان اصلاح‌طلب و همچنین دیدار خصوصی آخوندی و پزشکیان پس از اعلان اسامی کاندیداها و حمایت آخوندی از پزشکیان، در صورت رأی‌آوری کاندیدای اصلاح‌طلبان و روی کار آمدن دولت اصلاح‌طلبان، مردم باید قید خانه‌دار شدن خود و فرزندانشان را بزنند؛ چرا که در دولت اصلاح‌طلبان، عباس آخوندی یا فرد مورد نظر و همفکر او وزیر راه و شهرسازی خواهد شد. عباس آخوندی به صراحت گفته بود که افتخار می‌کنم که حتی یک مسکن مهر افتتاح نکردم و بی‌عملی و ترک‌فعل او، موجب ناامیدی مردم از خانه‌دار شدن شد. 
 تورم سنگین و خانه نسازی
 در دولت‌های اصلاح‌طلبان
سابقه عباس آخوندی که نفر اول اصلاح‌طلبان برای ریاست جمهوری بود را همه می‌دانند. او با مزخرف خواندن مسکن مهر، آن را در دولت روحانی تعطیل کرد؛ به‌طوری که از سال 92 تا 1400 بیش از 10 برابر شد و او هیچ راهکاری برای خانه‌دار شدن مردم نداشت. قیمت مسکن در کلانشهر تهران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به طور میانگین از متری سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به متری ۳۲ میلیون تومان رسید و این یعنی رشد 900 درصدی قیمت. 
این مسئله که موجب انتقاد شدید مردم شده و کلیت دولت وقت را زیر سؤال برده بود بالاخره موجب اعتراض در درون دولت روحانی هم شد و اگرچه نهایتاً عباس آخوندی در مهرماه 1397 مجبور به استعفا شد اما آثار سیاست‌های او تا سال‌ها یا دهه‌ها، ‌‌گریبان‌گیر مستاجران بی‌مسکن و مالکان بدمسکن خواهد بود که نمی‌توانند صاحب خانه مناسب شوند. 
حسن روحانی پس از استعفای عباس آخوندی و در جلسه رای اعتماد به وزیر جدید راه و شهرسازی گفت که نسبت به مسکن اعتراف می‌کنم که عقب‌ماندگی در دولت یازدهم داشتیم چون برخی طرح‌های ما اجرائی و عملیاتی نشد.
 عامل مشترک جهش قیمت مسکن 
در دولت‌های اصلاح‌طلب
ادامه رشد قیمت مسکن در دو سال اول دولت رئیسی هم متاثر از سیاست‌های مسکنی آخوندی بود که با جدی شدن ساخت نهضت مسکن ملی، تورم مسکن در سال گذشته با کاهش شدید به حدود 24 درصد رسید. روحانی در سه سال آخر دولت خود، چهار قله‌ تورمی در مسکن را فتح کرد و وقتی دولت را تحویل داد هنوز تورم 93 درصدی اوایل 1400 تخلیه نشده بود اما حالا در آمار جدید، تورم‌ مسکن به کمترین مقدار از سال 95 رسیده است.
البته عباس آخوندی در سال‌های 72 تا 76 هم وزیر مسکن و شهرسازی بود که طبق آمار رسمی، در آن دوره هم قیمت مسکن جهش سه برابری داشت. در واقع او عامل دو جهش قیمتی مسکن در 30 سال اخیر است. بررسی متوسط قیمت مسکن از سال ۱۳۶۸ تا سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد، بیشترین افزایش قیمت مربوط به دولت‌های ‌هاشمی و روحانی و با یک وزیر مشترک (آخوندی) بوده است.
فرشید ایلاتی؛ کارشناس مسکن درباره 
عبده تبریزی و آخوندی گفته است: «عباس آخوندی به همراه پسرش که جانورشناس است و مشاورش عبده تبریزی، با هم کار ساخت و ساز انجام می‌دهند. خیلی از پیمانکاران وقتی آخوندی به مسکن مهر گفت مزخرف، پروژه‌ها را رها کردند. عباس آخوندی از افراد پشت پرده بانک اقتصاد نوین است و این روند همچنان ادامه دارد.»
البته تیرماه ۱۳۹۷، روزنامه دنیای اقتصاد به عنوان رسانه‌ای که بیشترین انعکاس مواضع مثبت وزارت راه و شهرسازی دولت روحانی را به خود اختصاص داده بود در گزارشی با محور بررسی عملکرد بافت فرسوده پایتخت توسط عباس آخوندی از تیتر «نمره مردودی نوسازی پایتخت» استفاده کرد. آخوندی طرح نوسازی بافت فرسوده تهران را به عنوان الگوی طرح بازآفرینی شهری کشور معرفی کرده بود.
این در حالی است که محمد آئینی؛ معاون وزیر راه و شهرسازی گفت که در سه سال گذشته، پروانه ساخت ۲۸۶ هزار مسکن فرسوده صادر شده است. این رقم پنج برابر واحدهای مسکونی فرسوده‌ای است که از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ تخریب و نوسازی شد.
 خانه‌دار شدن با ادامه راه شهید رئیسی
مردم می‌دانند که با آمدن پزشکیان؛ مسکن مهر، نهضت ملی مسکن و اعطای زمین رایگان متوقف خواهد شد. برخی خانه دارند و شاید بگویند با تعطیلی نهضت ملی مسکن، به ما آسیبی نمی‌رسد اما گرانی مسکن روی همه کالاها تاثیر می‌گذارد. از طرفی آینده فرزندان و اعضای ازدواج نکرده خانواده‌شان به خطر می‌افتد. طرح‌های مسکنی باید در طولانی مدت اجرا شود تا مردم بتوانند برای خود و فرزندانشان خانه تهیه کنند. 
دهه هشتادی‌ها اکنون به سن ازدواج رسیده یا نزدیک شده‌اند و در چشم برهم زدنی، نیازمند خانه و ازدواج می‌شوند. این در حالی است که اغلب دهه پنجاهی‌ها، شصتی‌ها و هفتادی‌ها مستاجرند. اگر دولت حسن روحانی به وظیفه خود عمل می‌کرد و ترک فعل در ساخت و ساز نداشت امروز قیمت مسکن به روند صعودی خود ادامه نمی‌داد.
چهار میلیون نفری که در نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند و آنهائی که خواهان دریافت زمین هستند می‌دانند که کاندیدای جریان انقلاب و ادامه دهنده راه شهید رئیسی، آنها را خانه‌دار خواهد کرد نه دولت پزشکیان که رئیس واقعی آن، عباس آخوندی است.