kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۹۴۶
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۴
گزارش خبری تحلیلی کیهان

انصراف بایدن، هرج‌ومرج در اردوگاه دموکرات‌ها و باقی ماجرا...

 
 
 
سرویس خارجی-
با وجود گذشت چندین روز از مناظره انتخاباتی بایدن و ترامپ- که برخی رسانه‌های این کشور آن را باعث سرافکندگی آمریکا دانستند- رسانه‌ها هنوز از این مناظره، ضرورت انصراف بایدنِ پیر و ناتوان و خطر پیروزی هریک از این دو برای غرب می‌نویسند.
با گذشته 4 روز از نخستین مناظره انتخاباتی بایدن و ترامپ و عملکرد ضعیف رئیس‌جمهور کنونی آمریکا در این مناظره، و شخصیت به‌شدت دروغگوی ترامپ واکنش‌ها به آن همچنان ادامه دارد. جمهوری‌خواهان با برجسته کردن ضعف‌های شدید بایدن در مناظره، او را حتی فاقد صلاحیت ادامه ریاست‌جمهوری فعلی می‌دانند و دموکرات‌ها نیز به دنبال جایگزینی بایدن با فرد دیگری هستند تا در انتخابات آبان‌ماه به ترامپ نبازند.
گزینه‌هایی نیز مطرح هستند اما تا بایدن نخواهد هیچ اتفاقی نمی‌افتد و او خود باید کنار برود. نتایج نظرسنجی جدید در این کشور نیز نشان می‌دهد پس از اولین مناظره ۲۰۲۴ آمریکا، رای‌دهندگان دموکرات از عملکرد «جو بایدن» راضی نبوده و احتمالا افراد کمتری نسبت به وضعیت پیش از مناظره، به او رای خواهند داد. همین مسئله نیز کار را برای ستاد تبلیغاتی بایدن برای تداوم کار سخت‌تر کرده است. برخی رسانه‌های آمریکایی نوشته‌اند در حالی که نگرانی در رده‌های بالای حزب دموکرات از تاثیر عملکرد پرانتقاد جو بایدن در نخستین مناظره رو به افزایش است، مسئولان ستاد انتخاباتی رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا این دغدغه را جدی نگرفته و هشدار داده‌اند که انصراف وی از رقابت‌های انتخاباتی به «هفته‌های هرج‌ومرج» منجر خواهد شد.
به عنوان مثال خبرگزاری آسوشیتدپرس دیروز در گزارشی نوشت که جیمی هریسون، رئیس کمیته ملی حزب دموکرات و جولی چاوز رودریگز، رئیس ستاد انتخاباتی بایدن، بعدازظهر روز شنبه با ده‌ها عضو این کمیته در سراسر آمریکا تلفنی گفت‌و‌گو کرده و تا حد زیادی نمایش ضعیف بایدن در مناظره اخیر و سیل انتقادات متعاقب آن را نادیده گرفتند و توجیه کردند. این رسانه آمریکایی به نقل از چندین عضو این کمیته که خواستند ناشناس بمانند، نوشت که از آنها خواسته شده بود وضعیت وخیم حزب را نادیده بگیرند. آنها گفتند که این تماس ممکن است احساس وحشت گسترده‌ای را که در میان مقام‌ها و مسئولان وابسته به حزب، حامیان مالی و سایر ذی‌نفعان به وجود آمده، تشدید کرده باشد. بر اساس این گزارش بسیاری از حامیان مالی، استراتژیست‌ها و اعضای درجه یک حزب دموکرات به طور علنی و خصوصی گفته‌اند که خواهان کناره‌گیری بایدن ۸۱ساله از رقابت‌ها هستند تا حزب فرصت یابد جایگزین جوان‌تری را در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها که در میانه تابستان برگزار می‌شود، انتخاب کند. با این حال نزدیک‌ترین متحدان بایدن اصرار دارند که او همچنان در موقعیت خوبی برای رقابت با دونالد ترامپ جمهوری‌خواه قرار داشته و تلاش نکرده‌اند تا او را وادار به پایان کارزار انتخاباتی خود کنند.
جایگزین‌های احتمالی
به گزارش ایرنا خبرگزاری آسوشیتدپرس در پایان نوشت: «کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور، گَوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا و گرِچِن ویتمِر، فرماندار میشیگان، که بهترین موقعیت را برای جایگزینی بایدن دارند پس از مناظره نیز از وی حمایت کرده و به باراک اوباما و بیل کلینتون رؤسای‌جمهوری پیشین آمریکا پیوستند.» از آن‌سو تارنمای «ای‌بی‌سی‌نیوز» نیز خبر داد که ستاد انتخاباتی بایدن در یک فراخوان جمع‌آوری کمک‌های مالی خطاب به حامیان وی هشدار داد که کناره‌گیری رئیس‌جمهوری کنونی علاوه‌بر این که باعث هرج‌ومرج می‌شود به تضعیف جایگزین نهائی وی در برابر ترامپ هم منجر خواهد شد. «راب فِلاهِرتی»، معاون رئیس ستاد انتخابات بایدن در یک ایمیل استدلال کرد که کناره‌گیری بایدن، «بهترین راه ممکن برای پیروزی دونالد ترامپ و شکست ماست.»
بایدن خطری برای غرب
چند روز پس از این که رسانه‌ها در اروپا نوشتند، پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری باعث به خطر افتادن اقتصاد غرب می‌شود، تحلیلگر نشریه «تلگراف» نیز بایدن را «خطری برای کل غرب» دانست. «همیش دی برتونگوردون»، تحلیلگر این نشریه «تلگراف» انگلیسی با انتشار مقاله‌ای تحت عنوان «بایدن خطری برای غرب است»، می‌نویسد: «ما معتقدیم در بریتانیا معضل فقدان آشکار مردان یا زنان مدیر برای اداره این کشور وجود دارد؛ اما عملکرد رقت‌انگیز جو بایدن در مناظره با دونالد ترامپ باعث نگرانی نه فقط برای خود آمریکا و بریتانیا بلکه برای کل دنیا است.» «دی برتون گوردون» که سابق بر این فرمانده «هنگ اول ‌تانک در ارتش سلطنتی انگلیس» بوده در ادامه مطلب خود عملکرد بایدن در مناظره پنجشنبه‌شب را «مایه آبروریزی برای واشنگتن در مقابل ولادیمیر پوتین» و دیگر رهبران مخالف غرب دانست و نوشت: «رئیس‌جمهور آمریکا هرچند روزها برای این مناظره تمرین کرده بود اما در هنگام اجرا به سختی می‌توانست یک جمله واضح را بیان کند و به نظر می‌آمد انگار بیشتر خواهان زمین گلف است تا کاخ‌سفید... ما نباید به آمریکایی‌ها بگوییم چه کسی را به عنوان رهبرشان انتخاب کنند اما به عنوان یک دوست حیاتی که با آن روابط ویژه داریم شاید وظیفه ما این است که به این دوست‌مان بگوییم که از دید خارجی‌ها چطور به نظر می‌رسند. می‌دانم دیدن عیوب دیگران آسان‌تر از فهمیدن عیوب خودمان است اما در حال حاضر باید خطای فاحش بایدن را به او گوشزد کرد چون موضوع بسیار بسیار خطرناکی است.»
قتل نوجوان آمریکایی 
خبر دیگر از آمریکا این که پلیس این کشور یک نوجوان ۱۳ساله را به دلیل حمل «تفنگ اسباب‌بازی» به ضرب گلوله از پا درآورد! به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ای‌بی‌سی‌نیوز، پلیس نیویورک اعلام کرد که یکی از ماموران این ایالت در تعقیب و‌ گریز نوجوانی ۱۳ساله که با «سلاح اسباب‌بازی» به سمت آنها نشانه رفته بود را به ضرب گلوله کشته است! تصاویر ویدئویی که روز یکشنبه در فضای مجازی دست به دست شده است، یک افسر پلیس را در بخش شمالی نیویورک نشان می‌دهد که یک پسربچه ۱۳ساله را در تعقیب و ‌گریز به زمین می‌زند و سپس به او شلیک می‌کند. به گفته پلیس، این نوجوان در شهر یوتیکا کشته شد. این اتفاق بعد از آن رخ داد که ماموران دو نوجوان را در ارتباط با پرونده یک سرقت مسلحانه متوقف کرده بودند. پلیس مدعی شده است که خصوصیات ظاهری این دو نوجوان نیز که هر دو ۱۳ سال دارند، با مظنون سرقتی که در آن منطقه رخ داده بود، تطابق داشته است. ویدئوی دوربین نصب‌شده روی لباس پلیس نشان می‌دهد که یکی از ماموران درخواست تفتیش بدنی مظنونین را می‌کند و در همین لحظه یکی از آنها به نام «نایا اموای» پا به فرار می‌گذارد. در تصاویر بعدی مظنون فراری در حالی دیده می‌شود که با یک سلاح به سمت پلیس نشانه رفته است و مامور پلیس در ابتدا آن را سلاحی واقعی تصور می‌کند و در ادامه مشخص می‌شود که مظنون یک سلاح کمری به ظاهر واقعی با خشاب جداشونده به همراه داشته است!