kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۹۰۷
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۱

سرباز آمریکایی در ژاپن به جرم تجاوز محاکمه می‌شود

 
 
سرویس خارجی-
نظامی آمریکایی از نیروهای ویژه تفنگدار دریایی این کشور، در دادستانی عمومی اوکیناوای ژاپن به تعرض جنسی به یک زن روستایی متهم شده است.
چندین دهه است که ساکنان استان اوکیناوای ژاپن به حضور پایگاه‌های نظامی آمریکا که در این منطقه پراکنده‌اند اعتراض دارند، اما اقدامات ناچیزی در رسیدگی به این اعتراض‌ها صورت می‌گیرد. این پایگاه‌ها اغلب به عنوان یک «وبال» و «مزاحم» برای ساکنان جنوبی‌ترین منطقه نیمه‌گرمسیری ژاپن مطرح بوده‌اند. استان اوکیناوا ۰.۶درصد از قلمرو مجمع الجزایر ژاپن را شامل می‌شود، اما شامل ۷۰درصد از زمین‌های مورد استفاده برای پایگاه‌های آمریکا و بیش از نیمی از ۵۰هزار نیروی این کشور است. جرایم، تصادفات و آلودگی‌های همیشگی مرتبط با این پایگاه‌ها عوامل تحریک‌کننده همیشگی برای اعتراضات ۱.۵میلیون ساکن این استان هستند. باید افزود اشغال این منطقه از سوی آمریکا- در پی اشغال ژاپن در جنگ جهانی دوم- در سال ۱۹۷۲، تحت یک معاهده که پایگاه‌های آمریکایی را در محل باقی گذاشت، پایان یافت.
به هر حال، باز هم نظامیان آمریکایی در این منطقه مشکل‌ساز شده‌اند. به گزارش ایسنا، دادستانی عمومی استان اوکیناوا در جنوب ژاپن یک سرباز ۲۱ساله نیروی دریایی آمریکا را به تعرض جنسی متهم کرد. شبکه سی‌جی‌تی‌ان گزارش داد که دفتر دادستانی عمومی ناها، مرکز اوکیناوا، روز جمعه، اعلام کرد: پرونده‌ای علیه «لنس جمل کلایتون»، سرباز آمریکایی، تشکیل شده است. طبق کیفرخواست تنظیم‌شده علیه کلایتون، تعرض جنسی او به یک زن روستایی در ۲۶ مه در روستایی در یومیتان، جراحاتی برای این شهروند ژاپنی بر جای گذاشته که بهبود آن دو هفته زمان برده است. پیش‌تر نیز یکی از اعضای تفنگداران نیروی هوائی آمریکا به ربودن یک دختر زیر ۱۶ سال و تعرض جنسی به او متهم شده بود.
در واکنش به این اخبار، پیش‌تر «هایاشی یوشی ‌ماسا»، دبیر اول کابینه ژاپن، گفته بود که دولت از تلاش یکی از پرسنل تفنگداران دریایی آمریکا در استان اوکیناوا برای تجاوز جنسی به یک دختر ابراز تأسف کرده است. ‌هایاشی گفت که «اوکانو ماساتاکا»، معاون وزیر امور خارجه ژاپن، تأسف خود را از این موضوع به «رام امانوئل»، سفیر آمریکا در ژاپن، منتقل کرده و خواستار نظم و انضباط شدیدتر و اقدامات کامل برای جلوگیری از تکرار آن شده است. پیش‌بینی می‌شود که تازه‌ترین موارد از تعدی‌های جنسی نظامیان آمریکایی و بی‌حرمتی به سکنه بر مخالفت مردم محلی با حضور نظامی آمریکا در این منطقه بیش از پیش دامن بزند. گفتنی است، بارها نظامیان آمریکایی به ارتکاب جرایم جنسی علیه شهروندان ژاپنی متهم شده‌اند.