kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۸۸۳
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۲
دورخیز حدادی برای ورود به جرگه مدیران 

دوشنبه زمان برگزاری انتخابات فدراسیون دوومیدانی صلاحیت هشت نامزد ریاست، تأیید شد

 
 
 
سرویس ورزشی-
صلاحیت هشت نامزد ثبت‌نام‌کننده در انتخابات ریاست فدراسیون دوومیدانی تایید شد.
فدراسیون دوومیدانی از اردیبهشت 1402 با سرپرست اداره می‌شود. پس از استعفای‌ هاشم صیامی و سپری شدن سرپرستی افشین داوری و مهدی مبینی، قرار بود انتخابات ریاست دوومیدانی روز 21 خرداد و در دوران سرپرستی حسین مطیعی برگزار شود. همه چیز آماده برگزاری مجمع انتخاباتی بود؛ تا اینکه سید محمدشروین اسبقیان معاون وزیر ورزش شامگاه 20 خرداد اعلام کرد این انتخابات به‌دلیل عدم وصول تاییدیه نامزدها به این وزارتخانه و به منظور جلوگیری از تضییع حق نامزدها، با تعویق مواجه می‌شود.
اسبقیان در حالی این خبر را اعلام کرد که ساعتی قبل از آن و در حاشیه مسابقات کوراش قهرمانی آسیا اعلام کرده بود که انتخابات دوومیدانی قطعاً روز 21 خرداد برگزار می‌شود. روز 21 خرداد و به جای مجمع انتخاباتی، یک مجمع عمومی برگزار و مقرر شد که انتخابات ریاست فدراسیون دوومیدانی روز 11 تیرماه برگزار شود. اسبقیان پیرامون این موضوع گفت: «این تصمیم به نفع دوومیدانی بود، بالاخره چهار، پنج کاندیدا احراز صلاحیت نشده بودند و ما علاقه داشتیم بررسی شود و حقی از کسی ضایع نشود. بنابراین با هماهنگی انجام شده و خواهش من از دستگاه نظارتی، مجمع عقب افتاد تا دستگاه نظارتی تا 5- 6 روز آینده، نظر قطعی خود را درباره تأیید صلاحیت نامزدها اعلام کند.»
در همین حال زمزمه‌هایی مبنی بر تعویق انتخابات به دلیل نرسیدن صلاحیت برخی از کاندیداها به گوش می‌رسد. فعلاً 2 روز تا موعد اعلام شده برای برگزاری انتخابات 11 تیرماه باقی مانده و همه اعضای دوومیدانی امیدوارند در همان روز از رئیس جدید فدراسیون رونمایی شود. کیومرث‌ هاشمی وزیر ورزش و جوانان نیز روز جمعه اعلام کرد که 18 فدراسیون با سرپرست اداره می‌شد که انتخابات 14 مورد انجام شده و انتخابات 4 فدراسیون باقی مانده که ان‌شاءالله ظرف 2 یا 3 هفته آینده برگزار می‌شود.
در همین حال پژمان معتمدی سرپرست دبیری فدراسیون دوومیدانی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم عنوان کرد: در حال پیگیری و انجام همه کارها پیرامون برگزاری مجمع انتخاباتی هستیم و امور مربوطه را به جلو می‌بریم. هماهنگی هتل، پذیرایی و همچنین در اختیار گرفتن سالن استاد فارسی در حال انجام است و مشکلی از این بابت نخواهد بود. امیدواریم انتخابات نیز در همان روز 11 تیرماه برگزار شود تا تکلیف ریاست دوومیدانی مشخص شود. 
دقایقی پس از این صحبت‌های معتمدی، احمد نامنی مدیرکل امور مشترک فدراسیون‌ها در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان اظهار داشت: بر اساس تقویم پیش‌بینی شده قرار است انتخابات فدراسیون دوومیدانی فردا یازدهم تیرماه برگزار شود و برگزاری این انتخابات در تاریخ مقرر قطعی است و انتخابات این فدراسیون یازدهم تیر در سالن فارسی آکادمی ملی المپیک برگزار می‌شود. 
تایید صلاحیت‌ها رسید
تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات فدراسیون دوومیدانی ابهام بزرگ در راه برگزاری انتخابات دوومیدانی بود که دیروز وزارت ورزش اعلام کرد صلاحیت هشت نامزد ثبت‌نام‌کننده در انتخابات ریاست فدراسیون دوومیدانی تایید شد. بر این اساس مهران تیشه‌گران، احسان حدادی،‌ هاشم خزایی، مصطفی زرین‌افضل،‌ هاشم صیامی، ایرج عرب، روح‌الله عسگری و عباسعلی مدیح، نامزدهایی هستند که جهت پست ریاست فدراسیون دوومیدانی مجوز حضور در مجمع انتخاباتی روز دوشنبه را دریافت کرده‌اند. 
تایید صلاحیت این هشت نامزد در شرایطی است که پیش از این اسبقیان معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان درخصوص تعویق انتخابات فدراسیون دوومیدانی گفته بود: «این تصمیم به نفع دوومیدانی بود، بالاخره چهار، پنج کاندیدا احراز صلاحیت نشده بودند و ما علاقه داشتیم بررسی شود و حقی از کسی ضایع نشود.»
آشنایی با نامزدهای ریاست
در میان کاندیداهای ثبت‌نام کرده، تعداد قابل توجهی از اعضای دوومیدانی حضور دارند که همین تنور انتخابات را داغ‌تر و رقابت را نزدیک‌تر کرده است. احسان حدادی، افشین داوری، ایرج عرب، مهران تیشه‌گران، ‌هاشم صیامی از جمله کاندیداهایی هستند که در دوومیدانی حضور داشته‌اند و هر کدام با کارنامه‌ای متفاوت به دنبال پیروزی در انتخابات هستند. 
افشین داوری که یک دوره ریاست و دو دوره سرپرستی این فدراسیون را تجربه کرده، برای حضور مجدد در این فدراسیون برنامه دارد. ایرج عرب که بیشتر نام او را با سرپرستی در باشگاه پرسپولیس به یاد می‌آوریم، با پشتوانه مجید کیهانی رئیس اسبق فدراسیون وارد گردونه این انتخابات شده است.‌ هاشم صیامی دبیر دوران کیهانی به واسطه اتفاقات حاشیه‌ای که در دوران ریاستش در یک مسابقه دوومیدانی در شیراز رخ داد و منجر به برکناری اجباری وی شد، حمایت بخشی از بدنه مجمع دوومیدانی را دارد و او به پشتوانه آنها می‌کوشد دوباره به صندلی ریاست بازگردد. 
مهران تیشه‌گران رئیس سابق فدراسیون ناشنوایان نیز سابقه طولانی در دوومیدانی دارد و اساسا با دوومیدانی وارد عرصه ورزش شد. او سمت‌های مختلفی در فدراسیون دوومیدانی از رانندگی تا روابط عمومی را تجربه کرده است ‌اما اتفاق جنجالی که در جریان مسابقات بین‌المللی ناشنوایان رخ داد منجر به برکناری وی شد.
عباسعلی مدیح هم یکی دیگر از نامزدهای انتخابات است که برای اهالی دوومیدانی نام‌آشنا نیست اما گفته می‌شود او سبد رای خوبی دارد که باورش البته کمی سخت است. 
در نهایت در میان کاندیداهای نام‌آشنا تنها احسان حدادی نایب قهرمان المپیک و قهرمان و رکورددار سابق آسیا باقی می‌ماند. ستاره‌ای دیرپا که بی‌تردید مهم‌ترین و بزرگ‌ترین ورزشکار تاریخ دوومیدانی ایران است. از مدتها قبل مشخص بود که حدادی برای حضور در صندلی ریاست فدراسیون برنامه دارد اما در روزهای پیش از ثبت‌نام درباره حضورش در انتخابات اعلام می‌کرد که به جمع‌بندی نرسیده و از پاسخ قطعی طفره می‌رفت. در نهایت همان اتفاقی که پیش‌بینی می‌شد به وقوع پیوست و حدادی با ثبت‌نام در انتخابات رسما برای حضور در صندلی ریاست فدراسیون اعلام آمادگی کرد. گفته می‌شود شانس حدادی برای ریاست در فدراسیون دوومیدانی بیش از تمام نامزدهای دیگر است اما باید منتظر انتخابات فردا ماند و دید که آیا حدادی نیز به عنوان یکی از قهرمانان ورزشی می‌تواند وارد جرگه مدیریت شود، یا خیر؟!