kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۸۷۵
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۸

پیش‌بینی کارشناسان درباره روند بورس پس از پایان محدودیت دامنه نوسان

 
 
کارشناسان بازار سرمایه معتقدند با توجه به روند بورس در هفته گذشته و پایان یافتن محدودیت در دامنه نوسان، در معاملات شاهد رشد شاخص‌ها خواهیم بود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، محدودیت دامنه نوسان قیمت کلیه نمادهای سهام و حق تقدم سهام در تمامی بازارهای بورس و فرابورس بعد از ۴۱ روز، از دیروز (شنبه) به روال عادی بازگشت.
پس از شهادت رئیس‌جمهور و هیئت همراه در روز یکشنبه 30 اردیبهشت، با تصمیم هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار معاملات بورس دامنه نوسان سهام به دو درصد کاهش پیدا کرد و در بازار سرمایه برای شش هفته پیاپی این محدودیت ادامه یافت.
این تصمیم هر چند در روزهای ابتدائی خوب و مفید بود اما تداوم اعمال محدودیت دامنه نوسان در بازار سرمایه با مخالفت‌هایی همراه شد، به‌گونه‌ای که به‌باور کارشناسان بخشی از مشکل این بازار به ‌جز موارد کلان به سیاست‌های اتخاذی سازمان بورس درخصوص دامنه نوسان برمی‌گردد.
از این ‌رو به ‌نظر می‌رسد ادامه تاکتیک کاهش دامنه نوسان روش مفیدی نیست و همین موضوع به صف فروش‌ به‌ویژه در سهم‌های کوچک در این شش هفته دامن‌ زد. این در حالی است که در صورت عادی کردن دامنه‌ نوسان در این مدت انتظار می‌رفت سهام کوچک هم به سرعت به تعادل برسند.
پس از اینکه از دیروز دامنه نوسان قیمت‌ها در بازارهای بورس و فرابورس به روال عادی بازگشت، قرار است دامنه نوسان قیمت در کلیه نمادهای معاملاتی (سهام و حق‌تقدم) بازارهای اول و دوم (تابلوهای اصلی و فرعی) از منفی مثبت دو درصد به منفی مثبت شش درصد تغییر یابد. در بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای هم از منفی مثبت دو درصد به منفی مثبت سه درصد و همچنین دامنه نوسان قیمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و مختلط قابل معامله هم از منفی مثبت چهار درصد به منفی مثبت 10 درصد تغییر می‌کند.
بازگشت معاملات خرد به سطح 3 هزار میلیارد تومانی
به گزارش فارس، کارشناسان بازار سرمایه معتقدند با توجه به روند بورس در هفته گذشته و پایان یافتن محدودیت در دامنه نوسان، در معاملات این هفته شاهد رشد شاخص‌ها خواهیم بود.
با بررسی روند معاملات روز‌های اخیر، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات، بورس تهران هفته دوم تیر‌ماه را نیز مشابه هفته‌های قبل با سطح مقاومتی دو میلیون و 100 هزار واحدی شاخص کل و سطح حمایتی 670 هزار واحدی شاخص هموزن آغاز خواهد کرد.
بازار سهام خرداد ماه و هفته اول تیرماه را با محدودیت دو درصدی دامنه نوسان پشت سر گذاشت و رکود معاملاتی تشدید شد.
در آخرین روز‌های معاملاتی این محدودیت قیمتی، روند نزولی شاخص‌های سهامی و روند خروجی جریان پول حقیقی تغییر کرد و بورس تهران با رشد شاخص‌های سهامی مواجه شد.
 ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز بار دیگر به سطح سه همتی بازگشته است. با این منوال پیش‌بینی می‌شود که بازار سهام در هفته جاری ارزش معاملات خردی در سطح سه تا شش همتی داشته باشد.
«مجتبی دانشی»، تحلیلگر بازار بورس هم با بیان اینکه بورس تهران احتمالاً معاملات آغاز هفته را با افزایش تراز شاخص‌های اصلی آغاز کند، گفت: جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات مثبت پیش‌بینی می‌شود و احتمالا با خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت مواجه خواهیم بود.
وی افزود: احتمالاً فرابورس تهران افزایش تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد و احتمالا شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن فرابورس افزایش یابد.