kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۸۷۲
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۸
برآوردها نشان می‌دهد

پاداش ۱۰ میلیون تومانی برای کشاورزان با مشارکت در طرح صرفه‌جویی مصرف برق

 
 
 
با گرم شدن هوا و افزایش مصرف برق طرح‌های تشویقی صنعت برق وارد مرحله اجرائی شده است؛ در بخشی از این طرح در صورت مشارکت کشاورزان در طرح‌های صرفه‌جویی تا ۱۰ میلیون تومان پاداش وعده داده شده است.
به‌گزارش ایسنا، در روزهای گذشته میزان تقاضای مصرف برق در کشور ٧٣ هزار و ٥٠٠ مگاوات را ثبت کرد که این میزان نسبت به سال قبل بیش از ١٠ درصد رشد مصرف را نشان می‌دهد. برای گذر از خاموشی و ناترازی وزارت نیرو ۱۸۰ برنامه عملیاتی در دستور کار قرار داده که این ۱۸۰ برنامه در شش محور اجرا می‌شود و بخش مهمی از این محورها به توسعه نیروگاهی مربوط است.
از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۸۵۳۸ مگاوات ظرفیت جدید به شبکه سراسری افزوده شده است که بخشی مربوط نیروگاه‌های جدید، بخشی مربوط به توسعه نیروگاه‌های ساخته شده توسط صنایع و بخشی نیز به افزایش راندمان نیروگاه‌های موجود با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط است.
در بخش کشاورزی نیز سه بسته مشوق در نظر گرفته شده، بر اساس مصوبه هیئت وزیران مالکان چاه‌های کشاورزی که پنج ساعت در مدیریت مصرف مشارکت داشته باشند، ۱۹ ساعت باقی مانده برق آن‌ها رایگان است و در صورتی که مشارکت بیشتر از پنج ساعت باشد، مشمول پاداش نقدی نیز خواهند شد.
علاوه‌بر این به منظور تشویق بیشتر کشاورزان، تمهیداتی دیده شده که با استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری و کاهش میزان برق مصرفی برای برداشت آب، در صورتی که از ساعت ١٠ تا 22، کاهش مصرف برق نسبت به سال گذشته داشته باشند، به صورت پلکانی مشمول مشوق‌هایی شوند که به ازای هر کیلووات ساعت تا ٢٥٠٠ تومان هم افزایش می‌یابد.
براساس برآوردهای انجام شده، کشاورزان در صورت مشارکت در این طرح می‌توانند حتی تا ١٠ میلیون تومان در هر ماه مشوق دریافت کرده و درآمدزایی داشته باشند. علاوه‌براین، براساس برنامه‌ریزی انجام شده، کشاورزانی که به میزان ٨٠ درصد قدرت مصرفی‌شان اقدام به احداث مولدهای خورشیدی کنند، از برنامه‌های مدیریت بار معاف بوده و در چارچوب پروانه بهره‌برداری‌شان مجاز هستند از انرژی برق استفاده کنند.
بیش از ٢٣٠ هزار حلقه چاه کشاورزی در کشور وجود دارد که براساس پروانه بهره‌برداری، میزان کارکرد مجاز بالغ بر ٩٠ درصد چاه‌های کشاورزی در ماه‌های گرم سال، ١٩ ساعت و حتی کمتر از آن بوده، برنامه مدیریت باردر بخش کشاورزی، به ویژه چاه‌های برقدار براساس همین مجوزهای صادر شده، تنظیم شده است.
با تجهیز چاه‌های کشاورزی به کنتورهای هوشمند نه تنها می‌توان مصرف برق را مدیریت کرد بلکه می‌توان حافظ منابع آبی کشور نیز شد که باتوجه به وضعیت منابع آبی و وجود ناترازی در صنعت برق این مهم بیش از گذشته رخ‌نمایی می‌کند و لازم است عزم جدی برای این موضوع وجود داشته باشد.
افزایش خرید تضمینی گندم
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت خرید تضمینی گندم در کشور افزود: اکنون میزان خرید نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۴۵۰ هزار تن افزایش دارد.
به گفته سهراب سهرابی، براساس آمارهای سال گذشته، طی مدت مشابه پنج میلیون و ۱۲۵ هزار تن گندم خریداری شده بود.
وی، ارزش این میزان گندم خریداری شده را 
۹۸ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و اظهار داشت: تاکنون نزدیک به ۴۱ هزار و 200 میلیارد تومان معادل حدود ۵۰ درصد از مطالبات گندمکاران پرداخت شده است.
وی تصریح‌کرد: بیشترین میزان خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری به ترتیب مربوط به استان‌های خوزستان با یک میلیون و ۶۱۷ هزار تن، گلستان یک میلیون و ۲۰ هزار تن، فارس ۶۷۵ هزار تن، ایلام ۳۲۴ هزار تن و خراسان رضوی ۲۸۰ هزار تن است.
سهرابی با بیان اینکه خرید گندم از استان‌های اقلیم سرد تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت، گفت: از این میزان گندم خریداری شده حدود ۱۷۰ هزار تن گندم دوروم و ۲۶۰ هزار تن گندم بذری خریداری شده است.
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی به کشاورزان توصیه کرد: گندم خود را به مراکز خرید گندم دولتی بفروشند و از فروش به دلالان خودداری کنند. همچنین کاه و کلش مزارع را آتش نزنند.
وی افزود: برآوردها حاکی است امسال ۱۴ و نیم تا ۱۵ و نیم میلیون تن گندم تا پایان شهریور ماه از مزارع آبی و دیم برداشت شود و با توجه به این میزان تولید، نیازی به واردات گندم نخواهیم داشت.
سهرابی خاطرنشان‌کرد: طبق مصوبه شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی، هر کیلوگرم گندم معمولی نان ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و گندم دوروم ۱۸ هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌شود.