kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۸۵۰
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۳

بازتاب گسترده انتخابات ریاست جمهوری ایران در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی

انتخابات ریاست جمهوری ایران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت. 
 
 
 
رسانه‌های بین‌المللی به انتخابات ریاست جمهوری در ایران واکنش نشان دادند و آن را غیرقابل پیش‌بینی و حساس توصیف کردند.
رسانه‌های منطقه هم همزمان با آغاز انتخابات سراسری در ایران به بازتاب گسترده این خبر پرداختند و ضمن انعکاس آغاز انتخابات به بازتاب سخنان 
رهبر معظم انقلاب بعد از انداختن رایشان به صندوق‌ پرداختند.
شبکه «الجزیره» قطر گزارش داد که انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری با رقابت بین چهار نامزد اصلی از صبح امروز در سراسر ایران آغاز شد. این شبکه همچنین حضور مقام معظم رهبری در آغازین ساعت رأی‌گیری در پای صندوق‌های رای و نیز سخنان ایشان را بازتاب داد.
شبکه خبری «المیادین» نیز خبر بازگشایی صندوق‌های رای به روی رای دهندگان ایرانی را در خبر اولیه بازتاب داد.
این شبکه همچنین به بازتاب سخنان رهبری معظم انقلاب بعد از حضور ایشان در رأی‌گیری پرداخت و از قول ایشان گزارش داد که عزّت جمهوری اسلامی و آبروی جمهوری اسلامی در دنیا متوقف به حضور مردم است.
شبکه «المنار» روز جمعه به پوشش اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداخت و در تیتر خبر خود از حضور گسترده مردم ایران در پای صندوق‌های خبر داد و نوشت: هجوم شهروندان ایرانی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به مراکز رای‌گیری.
خبرگزاری رسمی سوریه سانا نیز به پوشش اخبار انتخابات ایران پرداخت و اخبار مربوط به حضور رهبر معظم انقلاب در پای صندوق رأی و سخنان ایشان در زمان انداختن رأی به صندوق را گزارش داد. روزنامه فرامرزی رای الیوم نیز به روند رأی‌گیری در ایران پرداخت و نوشت: روند رأی‌گیری در ایران برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید آغاز شد و آیت‌الله خامنه‌ای رای خود را به صندوق انداخت. شبکه خبری العربیه نیز گزارش داد که رای‌گیری برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری صبح جمعه
8 تیر در ایران آغاز شد. این شبکه نوشت که در این دوره از رقابت‌ها سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، مصطفی‌ پورمحمدی و مسعود پزشکیان حضور دارند.
به گزارش تسنیم، خبرنگار رسانه روسی راشا تودی به حضور گسترده مردم در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: با گذشت چند ساعت از زمان شروع انتخابات لحظه به لحظه بر شمار رای‌دهندگان افزوده می‌شود. شمار زیادی در داخل حوزه رأی‌گیری هستند و شمار زیادی نیز در صف رای دادن هستند.
سی ان ان: انتخاب رأی‌دهندگان، مسیر متفاوتی را پیش روی ایران قرار خواهد داد
شبکه سی ان ان در گزارشی به بررسی برگزاری انتخابات ایران و نامزدهای حاضر در این رقابت پرداخت و نوشت، انتخاب بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان مسیر متفاوتی را پیش روی ایران قرار خواهد داد.
شبکه سی ان ان در گزارشی به برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ایران در روز جمعه پرداخت و نوشت، ایرانی‌ها در سایه تنش‌ها با اسرائیل، فشارهای غرب بر سر پرونده هسته‌ای و یک اقتصاد در حال مبارزه برای انتخاب یک رئیس‌جمهور جدید پای صندوق‌های رای رفتند. 
 سی ان ان با اشاره به حضور
4 نامزد در رقابت نهائی انتخابات گزارش داد، مسعود پزشکیان 69 ساله نامزد جناح اصلاح‌طلب، سعید جلیلی از طیف محافظه‌کار(اصولگرا) و دبیر سابق شورای امنیت ملی و محمدباقر قالیباف رئیس ‌مجلس از دیگر محافظه‌کاران از شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات برخوردار هستند. این گزارش افزود، اگر هیچ کاندیدایی موفق نشود حداقل 50 درصد آراء را در دور اول کسب کند رقابت در مرحله دوم با دو نامزد ادامه خواهد یافت. به گزارش فارس، سی ان ان در پایان نوشت، «انتخاب رای دهندگان بین نامزدهای محافظه‌کار(اصولگرایان) و یا رقبای اصلاح‌طلب آنها مسیر متفاوتی را پیش روی این کشور قرار خواهد داد.»
بازتاب انتخابات ریاست جمهوری در رسانه‌های جهان؛ الجزیره: این انتخابات قطعا رقابتی 
و غیرقابل پیش‌بینی است
شبکه راشا تودی در یک گزارش مفصل ویدئویی به بررسی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران در روز جمعه پرداخت. 
راشا تودی با اشاره به سقوط بالگرد شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی گزارش داد که ایرانی‌ها برای تعیین جانشین رئیسی که در حادثه سقوط بالگرد به شهادت رسید از صبح جمعه به وقت محلی به پای صندوق‌های رای رفته‌اند. 
در این گزارش با اشاره به انصراف علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده در روز پنجشنبه آمده است؛ «محمدباقر قالیباف رئیس پارلمان، سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ایران، مسعود پزشکیان عضو اصلاح‌طلب پارلمان و مصطفی پورمحمدی وزیر دولت حسن روحانی برای عالی‌ترین پست اجرائی در جمهوری اسلامی ایران رقابت می‌کنند...»
راشا تودی برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در ایران به خاطر سقوط بالگرد و همزمانی آن با رقابت‌های انتخاباتی در ایالات متحده را یکی از نکات غافلگیرکننده این انتخابات خوانده است. خبرگزاری رویترز نیز با انتشار چند عکس از رای‌دهندگان در حوزه‌های انتخاباتی گزارش داد که ایرانی‌ها از بین 4 نامزد رئیس‌جمهور خود را انتخاب می‌کنند. رویترز افزود، این انتخابات همزمان با تشدید تنش‌های منطقه‌ای به دلیل جنگ بین اسرائیل و حماس در غزه و حزب‌الله لبنان و همچنین افزایش فشار غرب بر ایران به دلیل برنامه هسته‌ای این کشور برگزار می‌شود.
شبکه الجزیره نیز با اشاره به بازگشایی صندوق‌های اخذ رای در ساعت 8 صبح گزارش داد که این انتخابات تا ساعت 6 عصر ادامه دارد و انتظار می‌رود تا حدود نیمه شب تمدید شود. الجزیره با اشاره به تقسیم رای در میان نامزدها همچنین از احتمال دو مرحله‌ای شدن انتخابات خبر داده است. 
به گزارش فارس، در این گزارش همچنین تاکید شده است، «هنوز در ساعات اولیه هستیم اما این یک رویداد رقابتی و غیرقابل پیش‌بینی است..»