kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۸۳۴
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۳
در اعتراض به شرایط بد کاری

پزشکان انگلیسی در آستانه انتخابات دست از کار کشیدند

 
 
 
کمتر از یک هفته مانده به انتخابات سراسری پارلمانی در انگلیس، پزشکان جوان در این کشور دست به اعتصاب زده‌اند تا به این ترتیب صدای اعتراض خود را نسبت به شرایط نامطلوب کاری، کار زیاد و دستمزدهای پایین به گوش احزاب سیاسی برسانند.
پزشکان در انگلیس مدتی است خواستار افزایش دستمزدهایشان متناسب با تورم هستند و دولت انگلیس تابستان گذشته دستمزد پزشکان جوان را فقط ۸.۸درصد افزایش داد و در آخرین دور از مذاکرات هم افزایش سه‌درصدی دیگر را پیشنهاد کرد. «انجمن پزشکی بریتانیا» اما این میزان افزایش دستمزد را به دلیل اینکه «دستمزد یک‌چهارم از پزشکان جوان از سال ۲۰۰۸ به این‌سو با تورم و هزینه‌های زندگی همخوانی نداشته» رد کرده است. به گفته این نهاد انگلیسی، حقوق پزشکان جوان طی ۲۴سال گذشته در عمل فقط و فقط ۲۶.۱درصد افزایش یافته است.
در اعتراض به همین مسئله طی ماه‌های گذشته پزشکان جوان انگلیسی چندین دور اعتصاب سراسری برگزار کرده‌اند. در جدیدترین مورد نیز رسانه‌های این کشور از شروع دور تازه اعتصاب‌ها آن هم در کمتر از یک هفته مانده به انتخابات پارلمانی این کشور خبر می‌دهند. به گزارش ایرنا، این حرکت اعتراضی که یازدهمین اعتصاب پزشکان جوان به‌شمار می‌رود، از ساعت هفت صبح روز پنجشنبه آغاز شده و تا ۲ ژوئیه (۱۲ تیرماه) یعنی ۲ روز پیش از برگزاری انتخابات ادامه دارد. معترضان می‌گویند که دولت انگلیس در گام نخست باید با افزایش ۳۵درصدی دستمزد آنها، خسارت ۱۶سال گذشته را جبران و در گام بعدی مکانیسم پرداخت جدیدی را برای جلوگیری از هرگونه کاهش حقوق در آینده در برابر تورم و هزینه‌های زندگی‌ ایجاد کند. «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس تاکنون در برابر این درخواست مقاومت کرده و «کر استارمر» رهبر حزب کارگر نیز که طبق قریب به اتفاق نظرسنجی‌ها در انتخابات هفته آتی پیروز خواهد شد، با پذیرش چنین مطالبه‌ای مخالفت کرده است. «استارمر» به معترضان توصیه کرده تا روشن شدن نتیجه انتخابات صبر و سپس مذاکره کنند؛ وی در عین حال تصریح کرده است که در برابر فشارها برای افزایش حقوق پزشکان تسلیم نمی‌شود. پزشکان جوان انگلیسی در حالی دست از کار کشیده‌اند که طبق پیش‌بینی‌ها گرمای هوای انگلیس در این هفته رکورد خواهد زد و سازمان هواشناسی در این زمینه هشدار آب‌وهوایی صادر کرده است. «آماندار پریچارد» رئیس سازمان خدمات بهداشت ملی انگلیس طی نامه‌ای خطاب به «استارمر» نوشت: به نظر می‌رسد که اعتصاب این دور در فضائی بسیار گسترده‌تر و چالش‌برانگیز باشد، زیرا گرمای هوا باعث افزایش تقاضا برای دریافت خدمات اورژانسی می‌شود.
آمارها نشان می‌دهد که از دسامبر سال ۲۰۲۲ (آذر 1401) به این‌سو بیش از یک‌میلیون و ۴۰۰هزار نوبت پزشکی بر اثر اعتصاب کادر درمان انگلیس لغو و ۹۱هزار نوبت دیگر نیز به تعویق افتاده است. این تحرکات اعتراضی طبق برآوردهای صورت‌گرفته سه میلیارد پوند به سازمان خدمات درمانی انگلیس (ان‌اچ‌اس) زیان زده است. نخست‌وزیر انگلیس اواسط سال گذشته (۲۰۲۳) جلسه اضطراری مشترکی را با حضور وزیران دارایی، بهداشت و اتحادیه‌های معترض برگزار کرد اما نتیجه ملموسی را که مانع تداوم اعتصاب‌ها شود به همراه نداشت؛ در واقع این جلسه به تشکیل ستادی در داخل بیمارستان‌ها منجر شد که بیماران در مواقع برگزاری اعتصاب کارکنان این بخش، بین مراکز درمانی توزیع شوند.