kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۸۱۱
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۷
معاون وزیر ارتباطات:

پیشرفت شبکه ملی اطلاعات  به ۶۳ درصد رسیده است

 
 
 
دبیر شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات با بیان اینکه پیشرفت این شبکه تا خرداد امسال به ۶۳ درصد رسیده، افزود: پوشش پروژه فیبر نوری ملی به بیش از 
هشت میلیون خانوار رسیده است.
علی‌اصغر انصاری در گفت‌و‌گو با ایرنا درباره میزان پیشرفت و استقرار شبکه ملی اطلاعات در دولت سیزدهم، اظهار داشت: شبکه ملی اطلاعات به پیشرفت بیش از ۶۳ درصد تا خردادماه سال جاری رسیده است.
وی افزود: شبکه ارتباطی شبیه راه‌های مواصلاتی بین‌شهری و معابر داخل شهر است. همان‌طور که برای اتصال شهرهای بزرگ به یکدیگر اتوبان‌های متعدد ساخته می‌شود تا مردم بتوانند به‌راحتی جابه‌جا شوند شبکه ارتباطی نیز برای تسهیل و تسریع دسترسی به شبکه پر سرعت نیاز به ایجاد چنین راه‌هایی دارد.
گسترش پوشش فیبرنوری ملی
دبیر شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات ادامه داد: شبکه ارتباطی کشور دارای بخش‌های شبکه اصلی (هسته)، شبکه داخلی شهری (مترو) و شبکه‌های دسترسی (کاربران) است که در دولت سیزدهم به‌تمامی این لایه‌ها پرداخته شد.
انصاری افزود: در ابتدای دولت سیزدهم شرکت ارتباطات زیرساخت شبکه خود را در لایه‌های انتقال و دیتا یا همان IP تاکنون توسعه داد؛ به طوری که ظرفیت شبکه انتقال از حدود ۳۰ ترابیت بر ثانیه به ۶۰ و 17 صدم ترابیت بر ثانیه رسید که رشد تقریباً ۱۰۰ درصدی داشت. همچنین ظرفیت شبکه IP نیز از ۲۸ به ۵۶ ترابیت بر ثانیه رسیده که رشد این بخش هم حدود ۱۰۰ درصد بوده و همچنان نیز ادامه دارد. با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال ممکن است رشد بیشتری را تجربه کنیم.
او ادامه داد: بخش دیگری از اقداماتی در جهت سرعت گرفتن استقرار شبکه ملی اطلاعات و نیز تأمین شبکه پر سرعت و پایدار انجام شده، پروژه فیبر نوری ملی کسب‌وکارها و منازل است که اکنون پوشش آن در سراسر کشور به بیش از هشت میلیون خانوار؛ یعنی ۴۰ درصد میزان هدفگذاری شده از۲۰ میلیون پوشش، رسیده است.
افزایش سایت‌های اینترنت نسل پنجم
دبیر شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات با بیان اینکه در لایه دسترسی (کاربر) علاوه‌بر پروژه فیبر نوری، موضوع اینترنت نسل پنجم و افزایش سایت‌های ارائه دهنده این خدمت نیز در دستور کار قرارگرفته است، افزود: با توجه به مجوز اپراتورهای همراه اول و ایرانسل در پروانه فعالیت خود، برنامه ما این است که تا پایان سال جاری آمار ایستگاه اینترنت نسل پنجم از نزدیک به دو هزار به 
شش هزار ایستگاه افزایش یابد تا شبکه پرسرعتی که قول داده بودیم در اختیار مردم قرار بگیرد.
انصاری با بیان اینکه دولت سیزدهم شبکه ملی اطلاعات را با پیشرفت ۲۳ درصدی تحویل گرفت، افزود: بر اساس ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی، تا پایان بهمن ۱۴۰۲ میزان استقرار و پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به 59 و 18 صدم رسیده بود. طبق برنامه‌ریزی انجام شده، پیشرفت شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال ۱۴۰۳ باید به ۸۰ درصد برسد.