kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۷۹۶
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۶
مرکز پزشکی حج و زیارت اعلام کرد

ارائه بیش از یک میلیون خدمت پزشکی به حجاج ایرانی بیت‌ الله الحرام

 
 
 
مرکز پزشکی حج و زیارت با انتشار گزارشی با اشاره به افزایش مراجعات زائران به مراکز خدمات رسانی به حجاج ایرانی بیت الله الحرام، از ارائه بیش از یک میلیون خدمت به ضیوف الرحمان خبر داد.
به گزارش تسنیم، گزارش دریافتی از مرکز پزشکی حج و زیارت حاکی است در روزهای اخیر مراجعات زائران به مراکز درمانی در دو شهر مدینه و مکه افزایش یافته و بیش از یک میلیون و 62 هزار خدمات به حجاج ایرانی بیت الله الحرام، ارائه شده است.
به گفته سید علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت، از ابتدای عملیات حج 1403 در 24 اردیبهشت ماه و حضور زائران ایرانی در شهرهای مدینه و مکه تا غروب ششم تیرماه، زائران ایرانی در بیمارستان‌ و درمانگاه‌های اصلی وابسته به این مرکز در مکه و مدینه، تاکنون در بخش‌های سونوگرافی 640 مورد، اکو 439 مورد، رادیولوژی 3 هزار و 912 مورد و بیش از 19 هزار و 600 نفر در بخش آزمایشگاه خدمات دریافت کرده‌اند. همچنین از آغاز مراسم حج امسال و در مطب‌های مجموعه‌ها و درمانگاه‌ها در مکه و مدینه، 343 هزار و 390 نفر و در درمانگاه‌ها 46 هزار و 332 نفر ویزیت شده‌اند.
علاوه‌بر این تا عصر چهارشنبه 223 نفر در دو بخش آقایان و بانوان و 202 نفر نیز در بخش ccu، در بیمارستان مکه بستری بوده‌اند و
25 هزار و 543 نفر هم از ویزیت تخصصی در مکه و مدینه استفاده کرده‌اند.
از مجموعه خدمات ارائه شده در بیمارستان‌ها، مطب‌ها و درمانگاه‌ها در مکه و مدینه‌، 80 هزار و 721 نفر از خدمات تزریقات،
90 هزار و 830 نفر از تست قند خون و فشار خون، 2 هزار و 507 نفر از نوار قلب، 6 هزار و 924 نفر از پانسمان، 12 هزار و 133 نفر از سرم تراپی، 78 نفر از عمل جراحی و بخیه و 62 نفر از گچ گیری و آتل استفاده کردند. همچنین در حال حاضر 24 بیمار در بیمارستان‌های عربستان و 29 بیمار هم در بیمارستان مکه مرکز پزشکی بستری و تحت مداوا قرار دارند.
در این گزارش، تعداد فوتی‌های زائران ایرانی 23 نفر اعلام شده که از این تعداد 18 نفر مرد و 5 نفر هم از بانوان هستند و ایست قلبی و گرمازدگی عامل اصلی فوت این افراد عنوان شده است. البته به دلیل آموزش‌های مناسب و ارائه خدمات بهداشتی بموقع تعداد فوتی‌های ایران به نسبت دیگر کشورهای اسلامی کمتر بوده است.