kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۷۵۶
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۱

2023، خشن‌ترین و خونین‌ترین سال از نگاه مؤسسه صلح اسلو

 
 
سرویس خارجی-
مؤسسه تحقیقاتی صلح اسلو از سال گذشته میلادی به عنوان بدترین سال جهان از نظر خشونت در بیش از سه دهه اخیر نام می‌برد.
گویا جنونِ جنگ همچنان در دنیای مدرن فراگیر است، چه بسا فراگیرتر و خونبارتر از گذشته و این مسئله بغرنج پیش‌فرضِ مطوی در تفکر مدرن را زیر سؤال می‌برد که «امروز از دیروز بهتر است و فردا از امروز بهتر است، چرا که تاریخ سیری رو به جلو دارد»!
«مؤسسه تحقیقات صلح اسلو» (PRIO) در نروژ یک گزارش تکان‌دهنده منتشر کرده است که نشان می‌دهد سال 2023 میلادی خشونت‌بارترین سال در جهان از زمان پایان جنگ سرد در سال 1991 تاکنون بوده است. بنا بر آنچه در گزارش این مؤسسه غیر‌دولتی بین‌المللی آمده، شمار درگیری‌های مختلف در سطح جهان در سال گذشته میلادی از مجموع درگیری‌های در جریان جنگ جهانی دوم بیشتر بوده در حالی که تعداد درگیری‌های میان کشورها نیز به ۵۹ مورد رسیده که بالاترین میزان از سال ۱۹۴۶ تاکنون به‌شمار می‌آید. 
این مؤسسه در گزارش خود همچنین نوشته است که درگیری‌های سال ۲۰۲۳ میلادی باعث شده ۱۲۲هزار نفر از جمله ۷۱هزار نفر در اوکراین و ۲۳هزار نفر در نوار غزه جان خود را از دست بدهند و این آمار نیز به نوبه خود بیانگر میزان ویرانی و خسارت‌های جانی ناشی از درگیری‌های مذکور است. گزارش مؤسسه تحقیقات صلح اسلو همچنین حاکی از آن است که شمار درگیری‌های میان گروه‌های غیرمرتبط با کشورها نیز به ۷۵ مورد رسیده که بیشتر آنها در مکزیک و برزیل روی داده و به طور عمده با باندها و موادمخدر در ارتباط بوده است. بر اساس این گزارش، خشونت علیه غیرنظامیان به کشته شدن بیش از ۱۰هزار و ۲۰۰ نفر انجامیده که بیشتر آنها ناشی از گروه‌های غیرمرتبط با کشورها بوده و باعث پیچیدگی بیشتر وضعیت انسانی و امنیتی در بسیاری از مناطق می‌شود.
گزارش مؤسسه مذکور همچنین پیچیدگی درگیری‌های نوین و دشواری مدیریت آنها را نشان می‌دهد جایی که شاهد پیچیدگی بیشتر و افزایش طرف‌های درگیر هستند و کارشناسان نیز بر این باورند که این مسئله چالش بزرگی برای تلاش‌های بین‌المللی در راستای دستیابی به صلح و ثبات به‌شمار می‌آید. مؤسسه تحقیقات صلح اسلو در ادامه گزارش خود بر لزوم اتخاذ رویکردی جدید و جامع برای مقابله با این درگیری‌های چندوجهی از جمله تقویت همکاری‌های بین‌المللی و توسعه راهبردهای تاثیرگذار برای کاهش خشونت و حفاظت از غیرنظامیان تاکید می‌کند. آن‌طور که شفقنا به نقل از آناتولی نوشته است، گزارش مذکور با توجه به اعداد و ارقام ترسناکی که در آن ذکر شده، همچنین نیاز فوری به اقدام سریع و پایدار برای نجات جان افراد و دستیابی به صلح جهانی را برجسته می‌کند.