kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۷۲۱
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۴
مؤسسه تحقیقاتی آمریکایی:

جایگاه نخست ساخت خطوط لوله نفت در جهان به ایران رسید

 
 
 
سرویس اقتصادی -
طبق اعلام یک مؤسسه تحقیقاتی آمریکایی حدود ۱۹۰۰ کیلومتر خط لوله نفتی در ایران در دست ساخت است و ایران با وجود تحریم‌ها در رتبه نخست جهان از این نظر قرار دارد.
به گزارش کیهان، برخی از مسیرهای انتقال خطوط نفت ایران، شهرت جهانی پیدا کرده‌اند. مثلا آمریکایی‌ها در مجله
 INDUSTRY PIPELINE، اذعان داشته‌اند که بعد از خط لوله آلاسکا، خط لوله مارون- اصفهان سخت‌گذرترین خط لوله جهان به‌شمار می‌رود. عبور از رشته کوه‌های زاگرس و همجوار شدن با رود کارون علت اصلی این ماجرا است.
عبور از بطن خاک و سنگلاخ، خطر رانش زمین و ریزش کوه، گذر از دره‌‌های عمیق، زیر تیغ آفتاب در برهوتی از صخره، سنگ و سنگلاخ، حفاظت از محیط زیست در کنار حراست از تأسیسات، همگی بخشی از شرایط طاقت‌فرسای انتقال خطوط نفت است.
ماحصل این فرآیند پیچیده و پر مشقت که در مناطق عملیاتی با حضور متخصصان و تلاشگران این عرصه رقم می‌خورد بسترساز تولید فرآورده‌های نفتی از واحدهای پالایشگاهی و رسیدن بنزین و گازوئیل به‌دست مردم می‌شود.
 خطوط لوله در حال ساخت ایران 12 برابر آمریکا
به گزارش پایگاه اینترنتی مجله «داون تو ارت»، مؤسسه گلوبال انرژی‌مانیتور سال گذشته با بررسی طرح‌های نفتی در سراسر جهان اعلام کرد که ۹ هزار و ۱۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال نفت در حال ساخت است و برای احداث ۲۱ هزار و ۹۰۰ کیلومتر خط لوله نیز برنامه‌ریزی و هزینه ساخت کل این خطوط ۱۳۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.
بر اساس این گزارش، در مجموع ۳۱ هزار کیلومتر خط لوله نفتی در جهان در حال ساخت بوده یا برای آن برنامه‌ریزی شده و این رقم نسبت به سال گذشته میلادی ۳۰ درصد افزایش داشته است.
این مؤسسه تحقیقی آمریکایی با معرفی ۲۰ کشور نخست دنیا از نظر طول خطوط در حال ساخت نفتی، ایران را در بالای این فهرست قرار داده است.
ایران با وجود اینکه با تحریم‌های غیرقانونی روبه‌روست بزرگ‌ترین عملیات احداث خطوط لوله نفتی را در حال اجرا دارد، طول خطوط لوله نفتی در حال احداث ایران 1900 کیلومتر برآورد شده که بیشتر از هر کشور دیگر در جهان است.
طبق اعلام این موسسه، کل خطوط لوله نفتی که در ایران در حال احداث است بیش از ۱۲ برابر خطوط لوله نفتی است که در آمریکا در حال ساخت است. طول خطوط لوله انتقال نفت در حال ساخت در آمریکا ۱۵۰ کیلومتر برآورد شده، همچنین این رقم برای عراق ۴۰۰ کیلومتر و برای چین ۴۲۰ کیلومتر برآورد شده است.
 افزایش ۱۰۰۰ کیلومتری طول خطوط لوله انتقال 
گفتنی است، ارسلان رحیمی، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به تازگی، اعلام کرد: در سال ۱۴۰۱، ۱۳۲ میلیارد لیتر نفت و فرآورده در کشور منتقل شده است که این مقدار با رشد سه و هفت دهم درصدی در سال ۱۴۰۲ به ۱۳۷ میلیارد لیتر رسید.
وی همچنین از انتقال بیش از سه میلیارد و ۸۵۰ میلیون لیتر فرآورده به نیروگاه‌های کشور در سال ۱۴۰۲ خبر داد و افزود: در دولت سیزدهم به ۱۹ نیروگاه کشور سوخت مایع تحویل شده است که امیدواریم با اتصال نیروگاه‌های جدید ازجمله علی‌آباد، این تعداد افزایش یابد.