kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۷۱۸
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۴
شهید جمهور اقتصاد آشفته دهه 90 را آرام کرد

رشد ۴۵۰ درصدی نرخ ارز در ۳ سال پایانی دولت روحانی

 
 
 
وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه در دولت شهید رئیسی از رسوب ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در حساب شرکت‌های دولتی جلوگیری شد، گفت: در سه سال پایانی دهه ۹۰ نرخ ارز ۴۵۰ درصد رشد کرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست خبری مشترک با داود منظور که به میزبانی سخنگوی دولت برگزار شد، اظهار کرد: نرخ رشد اقتصادی کشور با احتساب نفت در سال‌های 97 تا 99 به طور میانگین حدود منفی دو درصد بوده و رشد بدون نفت هم 1/1 درصد رقم خورده است.
وی گفت: نرخ بیکاری از 10 و هشت دهم درصد به 8/8 درصد در سه سال دولت شهید رئیسی کاهش یافته است. همچنین سرمایه‌گذاری از منفی هفت و یک دهم درصد به مثبت هشت و سه دهم درصد افزایش پیدا کرده است.
به گفته وزیر اقتصاد، طبق گزارش بانک جهانی متوسط نرخ فقر از بیش از 27 درصد به 22 درصد کاهش یافت.
خاندوزی گفت: صادرات غیرنفتی از حدود 42 میلیارد دلار به بیش از 50 میلیارد دلار رشد یافته و در سه سال پایانی دهه 90 نرخ ارز هم در بازار غیر رسمی که 450 درصد افزایش داشت است.
این اعداد نشان می‌دهد اقتصاد ایران در طول سال‌های 97 تا 99، سال‌های مناسبی برای اقتصاد ایران نبوده است. در واقع اقتصاد ایران همچون بیماری در مراقبت‌های ویژه بود که هم اکنون به بخش عمومی منتقل شده است.
 شکست رکورد 16 ساله سرمایه‌گذاری خارجی 
خاندوزی گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی رکورد جذب 16 ساله با جذب بیش از 5/5 میلیارد دلار شکسته شد. در مجموع نیز دولت سیزدهم حدود 12 میلیارد دلار توانست سرمایه‌گذاری خارجی جذب کند.
به گفته سخنگوی اقتصادی دولت، در حوزه گمرک کاهش میانگین زمان پاسخگویی دستگاه‌های همجوار گمرک از حدود 11 روز به شش روز کاهش پیدا کرده است. تعداد بخشنامه‌ها نیز در سال گذشته حدود 50 درصد کاهش پیدا کرد که نشان از ثبات در تصمیم‌گیری‌ها دارد.
وزیر اقتصاد گفت: در بورس نیز شرکت‌های پذیرفته شده از 699 به 761 شرکت رسیده است. تامین مالی از 245 همت هم به 413 همت از بازار سرمایه افزایش پیدا کرده است.
بهره‌برداری از 1100 طرح عمرانی
داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم در این جلسه ضمن اشاره به کارنامه بخش مالی عمومی دولت سیزدهم در طول سه سال گذشته گفت: در بخش مالی عمومی و بودجه دولت در طی این سه سال گذشته اتفاقات مهمی رخ داده است. یکی از مهم‌ترین این رخداد‌ها، افزایش سهم منابع پایدار در بودجه عمومی بوده است. سهم درآمد‌های پایدار از حدود 45 درصد در سال 1400 در بودجه سال 1403 به 62 درصد افزایش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: خاتمه دادن به طرح‌های عمرانی که بعضا دو دهه سه دهه از عمر آنها گذشته بود یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم بود. لازم به ذکر است در طول این سه سال 1100 طرح و پروژه عمرانی به بهره‌برداری رسید. یکی از دلایل خاتمه این طرح‌ها، افزایش اعتبار طرح‌های تملک در بودجه عمرانی است.
منظور در ادامه با اشاره به سه سال دولت سیزدهم گفت: قانون رتبه‌بندی معلمین یکی از اقدامات شجاعانه دولت بود که از سال 1400 شروع شد و بالغ بر 45 همت بار مالی اجرائی سالانه این قانون بوده است. قانون پایانه‌های فروشگاهی در دولت قبل دو سال بدون اقدام رها شده بود، در حالی که در دولت سیزدهم اجرای این قانون را از ابتدا در دستور کار قرار دادیم.