kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۶۹۵
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۷

واکنش تشکل‌ها و دانشجویان دانشگاه آزاد نسبت به هتک جایگاه این دانشگاه در مناظرات انتخاباتی

 
 
«زمانی که ما دانشگاه می‌رفتیم تمام اساتید ما از دانشگاه‌های انگلستان و آمریکا آمده بودند؛ اما الان رئیس دانشگاه و معاونانش فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد است» این‌ها جملاتی است که یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ در تحلیل شرایط علمی و مدیریتی کشور گفت.
کاندیدایی که قرار است جانشین رئیس‌جمهور شهیدی شود که اخلاق‌مداری سرلوحه گفتار و رفتارش بود، با زیر سؤال بردن ۷ میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد، قصد دارد رأی چه کسانی را جذب کند؟
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واکنش به اظهارات توهین‌آمیز پزشکیان به اساتید و فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برای من دردناک است کسانی‌ که شعار «إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَ اللَّهِ أَتقاکُم» را سر می‌دهند و در سیاست خارجی شعار عزت دادند، در امور داخلی و برای رأی آوردن، بخش وسیعی از مردم را تحقیر می‌کنند. این کشور با افتخار، دانشگاه آزاد اسلامی را با نگاه تیزبین امام خمینی(ره) پایه‌گذاری کرد و منابع انسانی در آن مشارکت داشته است. بدیهی است وقتی در ابتدای انقلاب ۱۷۰ هزار دانشجو داشتیم، به جایی می‌رسیم که از ۴ میلیون دانشجوی کشور یک‌ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر، دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی هستند و این افتخار است.
طهرانچی ادامه داد: وقتی به دانشگاه آزاد اسلامی می‌رسند، می‌گویند چرا دانشگاه آزادی‌ها در سمت و مسئولیت هستند؟! مسلماً پاسخ این تحقیر را در هشتم تیرماه خواهند دید. این رفتار و گفتار خودبرتربینی و دگردیسی است که فارغ‌التحصیلان خارجی خوب هستند، درحالی‌که اساساً ریشه کشور را فارغ‌التحصیلان فرانسه و انگلیس در دوره قاجار و پهلوی درآورند، اکنون برخی شعار می‌دهند که فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی دسته دوم هستند و به دانشگاه تهران می‌روند که برای آنها هورا بکشند. این رفتار از کسی که همنشین نهج‌البلاغه و قرآن است، شایسته نیست. توصیه می‌کنم ایشان یک‌بار دیگر به قرآن و نهج‌البلاغه رجوع داشته باشند و آخرت خود را برای این مسائل نگذارند.
مدیرکل روابط عمومی دانشگاه آزاد هم با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی نوشت: آقای پزشکیان، شما به خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی توهین کردید. پیشرفت علمی کشور مرهون زحمات استادان و دانشجویان این دانشگاه است. شخصیت‌های برجسته علمی ما در میدان‌های علم و عمل افتخار آفرینی کرده‌اند. اگر می‌خواهید رئیس‌جمهور ایران شوید، ابتدا ظرفیت‌های آن را بشناسید.
به همین بهانه، مروری بر دستاوردهای دانشگاه آزاد در ۴۰ سال اخیر خواهیم داشت. دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که در سال ۱۴۰۲ میزبان بیش از یک میلیون و ۳۱۵ هزار دانشجو بود. این دانشگاه ۴۰ درصد بار آموزش عالی کشور را بر عهده ‌دارد.
دانشگاه تهران در ۴ سال اخیر به طور متوالی رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است و پس از آن دانشگاه آزاد اسلامی با حداقل ۲۰ پله و حداکثر ۸۱ پله در جایگاه پس از دانشگاه تهران قرار گرفته است.
پس از آن دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و دانشگاه صنعتی شریف، توانسته‌اند جزو ۱۰ دانشگاه برتر کشور باشند، به طوری که در ۴ سال اخیر رتبه دانشگاه شریف در بازه ۵۹۱ تا ۶۴۷ جهانی و رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران در بازه ۵۱۷ تا ۶۲۳ تغییر داشته است. با توجه به داده‌های فوق می‌توان ادعا کرد دانشگاه آزاد اسلامی یک پله بالاتر از ۲ دانشگاه دولتی کشور قرار گرفته و توانسته از دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علوم پزشکی تهران پیشی بگیرد.
پیشی گرفتن واحد نجف آباد در رتبه‌بندی تایمز از دانشگاه امیرکبیر یکی دیگر از امتیازات این دانشگاه است. بر اساس جدولی برترین دانشگاه‌ها که از سوی تایمز منتشر شد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد توانست از دانشگاه‌های دولتی مانند دانشگاه امیرکبیر، علوم پزشکی ایران پیشی بگیرد و هم‌رده دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه صنعتی شیراز شود.
رتبه دانشگاه آزاد نجف آباد در سال ۲۰۲۲، ۳ کشوری (۶۰۰-۵۰۱ جهانی) مشترک با دانشگاه صنعتی امیرکبیر، محقق اردبیلی و علوم پزشکی ارومیه بوده و توانسته دانشگاه‌هایی مانند علوم پزشکی ایران و جندی‌شاپور اهواز را را پشت سر بگذارد.
دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس داده‌های رتبه‌بندی CWUR، در ۴ سال اخیر توانسته از دانشگاه‌های تهران، علوم پزشکی تهران و صنعتی شریف سبقت بگیرد و به صورت متوالی جایگاه اول کشور را به خود اختصاص دهد. رتبه دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۲۰۲۳ توانسته رتبه ۳۴۲ جهانی را به خود اختصاص دهد، این در حالی است که دانشگاه تهران با رتبه جهانی ۴۹۰ رتبه دوم کشوری، دانشگاه علوم پزشکی تهران با رتبه ۶۱۱ رتبه سوم کشوری و دانشگاه صنعتی شریف با رتبه ۶۶۶ جهانی رتبه چهارم کشوری را به خود اختصاص داده است.
رتبه جهانی دانشگاه آزاد در سال ۲۰۲۲، ۳۵۲ بوده است، این درحالی است که دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه صنعتی شریف به ترتیب رتبه ۴۹۵، ۶۲۲ و ۶۴۶ جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.
رتبه دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۰ به ترتیب ۳۷۲ و ۳۹۵ بوده است، این در حالی است که رتبه دانشگاه تهران ۵۲۰ و ۵۴۳، رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران ۶۴۳ و ۶۲۹ و رتبه دانشگاه صنعتی شریف ۶۱۲ و ۶۰۸ بوده است.
دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات در رتبه‌بندی لایدن توانسته با کسب رتبه ۶۲۱ جهانی، از دانشگاه‌هایی مانند علوم پزشکی مشهد با رتبه ۶۶۷ جهانی و خواجه نصیر الدین طوسی با رتبه ۷۴۸ جهانی سبقت بگیرد و در جایگاه ۱۵ کشوری قرار گیرد. 
با توجه به جایگاه دانشگاه آزاد در رتبه‌بندی‌های جهانی، می‌توان نتیجه گرفت که تحقیر دانشگاه آزاد، تحقیر همه مجموعه دانشگاهی کشور اعم از دولتی و غیردولتی است.
دانشگاه آزاد علاوه ‌بر درخشش در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی، دستاوردهای متنوع دیگری هم در دوره ۴۰ ساله فعالیت خود داشته است که از آن جمله می‌توان به سهم بیش از ۱۰ درصدی ۱۵ واحد علوم پزشکی این دانشگاه در تربیت پزشکان کشور و این که بیش از ۴۰ درصد‌پرستاران نیز فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی هستند، اشاره کرد.
تعریف ۴۰ چالش ملی و منطقه‌ای در سامانه پژوهشیار، دفاع از ۶۱ هزار پایان‌نامه در سال ۱۴۰۲، تهیه اطلس جامعی از سند آمایش کشور، ایجاد ظرفیت جذب ۳۶ هزار دستیار آموزشی در دانشگاه آزاد، تاسیس ۱۰۳ دانشکده موضوعی با بازآرایی نظام دانشی دانشگاه آزاد، نهضت پویش اشتغال در دانشگاه آزاد، فعالیت ۷ هزار و ۲۰۰ آزمایشگاه در دانشگاه آزاد، افزایش ۶ برابری درآمدها از خدمات آزمایشگاهی، فعالیت ۳۶ واحد ویژه در حوزه امنیت غذایی، مشارکت دانشگاه آزاد در پروژه‌های کلان نفتی و اختصاص گرنت پژوهشی ۱۰ میلیارد تومانی به برگزیدگان جشنواره فرهیختگان فقط بخشی از دستاوردهای این دانشگاه از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون بوده است.
به نقل از ایسکانیوز؛ همچنین تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد نیز نسبت به اظهار نظر یکی از کاندیداهای انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری واکنش نشان دادند.
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی در توئیتی نسبت به این سخنان واکنش نشان داد: تبعیض و تحقیر خانواده بزرگ دانشگاه آزاد در مقابل دانشگاه‌های دولتی دوگانه‌ای نامطلوب و در حالتی خوش‌بینانه نشأت‌ گرفته از یک تحلیل عوامانه است.
نمی‌توان رویش‌های چندبعدی مجموعه دانشگاه آزاد در عرصه‌های علمی و مدیریتی در طی سالیان اخیر را نادیده گرفت. اگر چنانچه به مراکز آموزشی کشور نقدی هم وارد باشد، باید به در فضائی کارشناسی و بیطرفانه به آن پرداخته شود. امیدواریم اشتباه پیش‌آمده سهوی بوده باشد.
اداره‌ کل‌ تشکل‌های‌ اسلامی‌ دانشگاه‌ آزاد اسلامی نیز در اطلاعیه‌ای به توهین صورت گرفته واکنش نشان داد: بیش از ۳۰۰ تشکل اسلامی و سیاسی اساتید و دانشجویان با دارا بودن مجمع عمومی میلیونی و اتحادیه‌های سراسری متبوع آنها در سطح کشور پاسخ محکم و دندان شکن به اظهارات توهین‌آمیز یکی از کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری علیه خانواده بزرگ و سرافراز دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی دادند.
دانشگاه آزاد اسلامی با دارا بودن بیش از بیست هزار نفر عضو هیئت علمی با مرتبه علمی استادیار و بالاتر و همچنین دارا بودن بیش از یک و نیم میلیون نفر دانشجو (نیمی از ظرفیت آموزش عالی کشور) و بیش از ۳۰ میلیون نفر دانش آموخته مولود جمهوری اسلامی و یکی از افتخارات انقلاب اسلامی ایران است و اظهارات پوپولیستی و به دور از اخلاق احدی از کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و مدعی اخلاق مداری! هیچ خدشه‌ای در مسیر پرافتخار این مجموعه بزرگ و فاخر به وجود نخواهد آورد و تنها موجبات رسوایی بیش از پیش و هویدا کردن تناقض در رفتار و گفتار این کاندیدا را برای همگان به ویژه جامعه دانشگاهی کشور فراهم ساخته است.
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل علوم و تحقیقات نیز در بیانیه‌ای به این توهین‌ها واکنش نشان داد: در پی اظهارات اخیر یک نامزد محترم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ که به ناحق سطح علمی دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی را زیر سؤال برده است ما با قاطعیت اعلام می‌داریم که چنین دیدگاه‌هایی نه تنها بی‌پایه و اساس بلکه نشان‌دهنده عدم آگاهی از واقعیت‌های موجود در عرصه علمی کشور 
می‌باشد.
انتخابات ریاست جمهوری عرصه نمایش کارنامه و برنامه نامزدهای انتخابات است؛ فضائی که در این مدت علی رغم ماهیت اصلی خود، استدلال محور نبوده و در چند روز اخیر بستری برای زیر سؤال بردن قشر فرهیخته و تحصیل کرده خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی از سوی این نامزد انتخاباتی شده است.
دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن سابقه درخشان و پر افتخار در آموزش عالی، همواره به عنوان یکی از پیشگامان تولید دانش و فناوری شناخته شده است. دانش آموختگان این دانشگاه در سراسر کشور و حتی فراتر از مرزها به عنوان متخصصانی مجرب و متعهد در حال خدمت رسانی و ارتقای سطح دانش و فرهنگ هستند. 
لازم به ذکر است از پر ادعاترین موارد مطرح شده در صحبت‌های بزرگواران استفاده حداکثری از افراد کارآمد در دولت آتی بوده است در حالی که سؤال اصلی و مطرح شده این است؛ ملاک عملکرد و کارآمدی می‌باشد؟ یا دانشگاهی که افراد از آن فارغ‌التحصیل شده‌اند؟
ما بر این باور هستیم که تمامی مراکز آموزشی چه دولتی و چه آزاد در کنار هم و با همکاری یکدیگر می‌توانند به ارتقای سطح علمی کشور و توسعه پایدار ایران عزیز کمک شایان نمایند؛ از این رو به‌جای تقابل و مقایسه‌های ناعادلانه باید به دنبال ایجاد فضائی سازنده و هم افزایی برای پیشرفت همه‌جانبه باشیم. دانشگاه آزاد اسلامی با افتخار از دستاوردهای خود در عرصه‌های مختلف علمی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی دفاع می‌کند و همچنان با انگیزه و تعهد در مسیر تعالی و ترقی گام بر می‌دارد.»