kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۶۸۱
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۵
آخرین مناظره تلویزیونی سه‌شنبه برگزار شد

مناظره‌ها انگیزه عمومی برای مشارکت در انتخابات را افزایش داد

برگزاری 5 مناظره تلویزیونی میان کاندیداهای انتخابات، در ایجاد موج انتخاباتی سهم بسزایی داشت و انگیزه عمومی برای مشارکت در این اقدام مهم ملی را افزایش داد. مردم از طریق مناظرات با دیدگاه‌ها و برنامه‌های نامزدهای ریاست جمهوری به‌طور مستقیم و بی‌واسطه آشنا شدند.
 
سرویس سیاسی ـ
 
تا موعد انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم تنها 2 روز زمان باقی است و روز جمعه آزمون سیاسی اجتماعی بزرگ دیگری پیش روی ملت نستوه و سرافراز ایران اسلامی قرار می‌گیرد. آینده کشور با حضور آگاهانه مردم رقم خواهد خورد و کشور مهیای مشارکت پرشور ملت بزرگ و پیروز ایران در این امر عمومی و سرنوشت‌ساز شده است.
برگزاری 5 مناظره تلویزیونی میان کاندیداهای انتخابات، در ایجاد موج انتخاباتی سهم بسزایی داشت و انگیزه عمومی برای مشارکت در این اقدام مهم ملی را افزایش داد. مردم از مناظرات استقبال کردند و از طریق این برنامه با دیدگاه‌ها و برنامه‌های نامزدهای ریاست جمهوری به‌طور مستقیم و بی‌واسطه آشنا شدند.
انتخابات باشکوه و مشارکت گسترده از اهمیت بالایی برخوردار است و مهم‌ترین موضوع در درجه اول، همین است که دستیابی به آرمان‌های انقلاب و آینده‌ روشن کشور را نوید می‌دهد.
انتخاب اصلح و تشکیل دولت قوی مستلزم مشارکت حداکثری مردم و انتخاب هوشمندانه و آگاهانه است. ملت عزیز ایران همواره در متن صحنه‌ها و میدان‌ها حاضر بوده است‌ و این‌بار نیز با حضور تعیین‌کننده خود، مشتی دندان‌شکن به تمام دشمنان ایران اسلامی وارد خواهد کرد.
دیروز، مقتدای انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از مردم سرافرازی در انتخابات را در گرو مشارکت حداکثری مردم و انتخاب اصلح خواندند و گفتند: علت اصرار و تأکید بر مشارکت چشمگیر در انتخابات این است که مهم‌ترین اثر مشارکت بالا، سرافرازی جمهوری اسلامی است.
ایشان در بیان ویژگی‌های فرد اصلح بیان داشتند: اصلح کسی است که در درجه اول به مبانی انقلاب و نظام و به این راه، اعتقاد قلبی و واقعی داشته باشد همچنان‌که شهید خدمت، رئیسی عزیز واقعاً اعتقاد داشت و کاملاً محسوس بود که او با دل و جان و اعتقاد کار می‌کند.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، همچنین کارآمدی را ویژگی مهم فرد اصلح خواندند و گفتند: کارآمدی یعنی شب و روز نشناسد، دنبال کار باشد، توانایی کار کردن داشته باشد و از عناصر و همکاران خوب استفاده کند.
رهبر معظم انقلاب، توان و نشاط انجام کار همراه با اعتقاد راسخ به مبانی انقلاب را از دیگر شاخص‌‎های فرد اصلح دانستند و افزودند: فرد اصلح با این خصوصیات، قادر است از همه ظرفیت‌های متنوع و پرشمار کشور برای پیشرفت استفاده کند.
مواضع و دیدگاه‌های اخیر نامزدهای ریاست جمهوری را در ادامه گزارش مرور می‌کنیم؛
جلیلی: برخی از حقوق زنان سخن می‌گویند
 اما آنها را سانسور می‌کنند
سعید جلیلی، کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در آخرین مناظره تلویزیونی که روز سه‌شنبه برگزار شد، بیان داشت: نباید نسبت به روستاها نگاهی داشته باشیم که آنها محروم هستند چرا که روستاهای ما می‌تواند سلول جهش کشور باشد و فرصت برای کشور هستند. بسیاری از روستاها را در ۱۱ سال گذشته دیده‌ام که چگونه توانستند امروز موفقیت‌های بزرگ را به دست بیاورند در تبریز روستای لیقوان ۱۰۰۰ میلیارد تولید لبنی دارد. در همدان به روستایی رفتم که ۵۰۰۰ جمعیت داشت و ۲۰۰ کارگاه در آنجا دایر بود. یکی از کشورهایی که امروز قطب اقتصاد دنیا شده است، در سال انقلاب ما کل صادراتش ۱۳.۵ میلیارد دلار بوده است و ۴۰ سال بعد صادرات آن به بیش از ۲۳۰۰ میلیارد دلار، این یک امر ممکن است.
وی خاطرنشان کرد: ۹ برنامه اجرائی در رابطه با عملیات آبخیزداری، اصلاح الگوی کشت، گسترش گلخانه‌ها، یکپارچه‌سازی اراضی، به‌کارگیری سیستم‌های نوین آبیاری، لایروبی قنوات و ... دارم.
جلیلی گفت: اگر دولت این اطمینان را به کشاورز بدهد که در تیرماه هر سال طبق قانون قیمت عادلانه محصولات کشاورزی را به آنها اعلام کند، او می‌تواند برای الگوی کشت برنامه‌ریزی کند و تصمیم بگیرد.
نامزد ریاست جمهوری اظهار داشت: بخش عمده‌ای از جامعه ما متاسفانه توسط برخی از رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی سانسور می‌شوند، صحبت از حقوق زن می‌شود؛ اما زنان روستایی و زنان خانه‌دار سانسور می‌شوند؛ همین‌طور زنان سرپرست خانوار سانسور می‌شوند و یا زنان بدسرپرست سانسور می‌شوند و اصلاً دیده نمی‌شوند. وقتی وضعیت آنها خوب بررسی نشود به تبع آن برنامه هم برای آنها تجویزی هم نمی‌شود.
وی گفت: یک آمار این است که بیش از ۵۰ درصد مدال آوران ما روستایی هستند و این نیازمند این است که ما یک برنامه درست برای استعدادیابی داشته باشیم. این موضوع فقط در بحث ورزشی نیست بلکه در امور هنری و عرصه‌های علمی که می‌تواند بسیار به کشور کمک کند.
جلیلی تصریح کرد: در عصری که ما فناوری‌هایی داریم که با امکان‌های خوب فناوری می‌توان واسطه‌ها را کم کرد و اتفاقاً آن حقوق را به کارمندان - و کارگران - برسانیم.
نامزد ریاست جمهوری بیان داشت: آقای پزشکیان گفتند که برنامه هفتم وجود دارد اما من هم عرض کردم که در برنامه هفتم ۴۵ تکلیف را از دولت خواسته است که برای آن برنامه بنویسد. و برای اجرای هر کدام از آنها در برنامه هفتم توسعه زمان مشخصی مقرر شده است. و باید برنامه این موارد آماده ‌باشد. حتی آن برنامه‌هایی که باید ظرف ۶ تا ۱۲ ماه اجرائی شود ایده برنامه‌شان آماده ‌باشد و نباید ما زمان را از دست بدهیم و باید سریع‌تر برنامه آن نوشته و اجرا شود.
وی گفت: بدترین چیز این است که کسانی بخواهند با حقوق مردم در ایام مثل انتخابات وارد معامله شوند و حق مردم را معامله کنند وظیفه دولت خدمتگزاری به مردم است مشارکت دادن خود مردم. می‌گوییم هر ایرانی یک نقش پرشکوه باید هر ایرانی بتواند نقش خود را ایفا کند.
 به مردم می‌گویم ما باید دشمن را از تحریم پشیمان کنیم و راه‌های عملی برای آن داریم
جلیلی همچنین در چهارمین مناظره تلویزیونی اظهار داشت: اگر ما از اداره کشور به‌ویژه شخص رئیس‌جمهور صحبت می‌کنیم این است که رئیس‌جمهور باید به مسائل اشراف داشته باشد و راهکار ارائه دهد. اگر پزشکان یک تشخیص غلط دهند متناسب همان درمان هم اشتباه خواهد بود اما در سیاست یک تشخیص غلط باعث می‌شود میلیون‌ها نفر از آن متضرر شوند.
وی بیان داشت: مردم عزیز ما امروز بزرگ‌ترین فرصت‌ها را در سیاست خارجی داریم که متأسفانه عده‌ای در ۸ سال آن را از بین بردند، به بهانه‌های مختلف نمی‌توانستند از این فرصت‌ها استفاده کنند.
نامزد ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: می‌گفتند ما با برجام موضوع را حل می‌کنیم اما دلار ۳۰۰۰ تومانی به ۳۰ هزار تومان تغییر کرد و تحریم‌های ۸۰۰ مورد تبدیل به ۱۵۰۰ مورد شد و آیا مشکل مردم را حل کرد، باید جواب بدهند.
جلیلی گفت: 6 جلسه از بحث‌هایی که ما در برجام کردیم امروز نه برای شما بلکه برای ملت و تاریخ مانده است. کدام یک از آنها غلط در آمد. عده‌ای نوشتند ظریف گفت می‌شود جلیلی گفت نمی‌شود شما بگویید که شد یا نشد آیا تحریم‌ها برداشته شد؟
وی بیان داشت: بحث ما جدی است و اداره کشور یک بحث جدی است. موضوع جدی که من به عنوان رئیس‌جمهور بیان می‌کنم و دنبال می‌کنم و معتقدم باید انجام شود مبارزه با فساد است. وقتی ده‌ها میلیارد دلار برای چندین سال سرمایه کشور را به یغما می‌دهد، می‌توانید نسبت به آن بی‌تفاوت باشید آقای روحانی اولین نامه را در دولت آقای خاتمی - در رابطه با کرسنت - نوشت، گفت این مشکل دارد و حالا شما می‌گوئید این هیچی، شما در قوه قضائیه بودید در سازمان بازرسی بودید باید جواب دهید که چرا این فساد را پیگیری نکردید. چرا نتیجه نگرفت؟
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: بله ما از امنیت کشور دفاع می‌کنیم و وقتی ما مسئول شدیم شرق و غرب ما در افغانستان و عراق توسط آمریکا اشغال شده بود. وقتی ما تحویل دادیم، آمریکا با خفت خارج شد. ما هیچ وقت به گفت‌وگوی صرف اکتفا نکردیم. ده‌ها زیرساخت برای مقابله با تحریم ایجاد شد.
جلیلی گفت: به مردم می‌گویم ما باید دشمن را از تحریم پشیمان کنیم و راه‌های عملی برای این داریم. اتفاقاً با دانشمندانمان و با ابزار اقتصادی و با استفاده از جوانان متخصص‌مان این اقدام را انجام می‌دهیم.
قالیباف: دغدغه‌های مردم باید دغدغه رئیس‌جمهور باشد
علاوه‌بر این، محمدباقر قالیباف، نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در پنجمین و آخرین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: باید هرگونه تلاش، فعالیت، هرگونه هم‌افزایی برای حل مشکلات مردم را دنبال کنیم. اما مشکل اساسی ما این است که وقتی به پست و مسئولیت رسیدیم، دغدغه مردم ممکن است دغدغه دوم ما شود. در حالی که هر آنچه که برای خود می‌پسندیم باید برای مردم عزیز بپسندیم.
وی اضافه کرد: اگر گرفتار تنش‌ها و بگومگوهای گذشته شدیم و مسائل و مشکلات مردم که امروز واقعا آسایش نداشته و پریشان هستند، برای آنها چاره‌اندیشی نکنیم به وظیفه اسلامی و ایرانی خود عمل نکردیم.
برای تمام وعده‌های اعلام شده 
زمانبندی اعلام می‌کنم
نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اضافه کرد: پیش از حضورم در مدیریت شهرداری تهران این رسم تعیین زمان‌بندی برای آغاز و اتمام پروژه‌ها وجود نداشت. اما خدا را شاکرم که امروز صدا و سیما به نامزدها اعلام می‌کند برای وعده‌های خود زمان‌بندی محقق شدن آن را اعلام کنید. بر همین اساس تمام پنج اولویت که پیش از این مطرح کردم بر اساس سنت کاری‌ام در مسئولیت‌های قبلی، حتما با زمان‌بندی آنها را پیگیری خواهم کرد تا زندگی و عمر مردم اتلاف نشود و در دنیا و آخرت بدهکار مردم نشوم.
۲۰۰ متر زمین مسکونی واگذار می‌کنیم
وی به موضوع مسکن اشاره کرد و گفت: موضوع مسکن به نحوی است که آرامش را از خانواده‌ها گرفته است. اما با توجه به تجربه‌ ۱۲ ساله‌ام در شهرداری تهران که ساخت و سازهای متعددی انجام دادم، ۲۰۰ مترزمین با کاربری مسکونی به هر خانواده که پیش از این از چنین تسهیلاتی استفاده نکردند، اعطا خواهد شد، این کار در بیش از ۸۰ درصد شهرها و تمام روستاها شدنی است.
اشتغال به روستاها بازخواهد گشت
نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری درباره توجه به طرح‌های ‌هادی در روستاها گفت: یکی از معضلات روستاها این طرح است و باید طرح‌های ‌هادی بازنگری شده و توسعه داده شود، بعد از ادغام وزارت جهاد در وزارت کشاورزی، روستاها بی‌صاحب شدند، در برنامه هفتم توسعه توجه به روستاها پیش‌بینی شده است و بر اساس اقدام دستگاه‌های مختلف، کارهای مربوط به این حوزه انجام خواهد شد و دهداران مظلومی که در روستاها هستند، امنیت شغلی برای آنها ایجاد خواهیم کرد تا اشتغال به روستا بازگردد.
نخستین فردی بودم 
که طرح شفافیت قوای سه‌گانه را امضا کردم
قالیباف درباره قانون سوت‌زنی که در مجلس یازدهم به تصویب رسید و ابلاغ شد، اضافه کرد: بر اساس این قانون فرد افشاگر زندانی نخواهد شد بلکه پاداش هم می‌گیرد. همچنین نخستین فردی بودم که طرح شفافیت قوای سه‌گانه را امضا کردم و امروز این طرح به قانون تبدیل شده و به همه قوا ابلاغ شده است که از افتخارات مجلس است. البته  در این مسیر دچار چالش‌هایی شدیم. ولی مصمم بودیم برای استفاده بهینه نیازمند شفافیت‌سازی و مردمی‌سازی هستیم که نتیجه آن کارآمدسازی است.
پرونده‌های باز و نیمه باز بین‌المللی را می‌بندیم 
همچنین محمدباقر قالیباف، چهاردهمین دوره ریاست جمهوری  در چهارمین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع «سیاسی» گفت: اولویت من در دولت چهاردهم در سیاست خارجی دیپلماسی و سیاست‌های مصوب نظام است، ده‌ها پرونده باز و نیمه باز داریم، اولویت ما به سمت بستن پرونده‌هاست در این راه مهم‌ترین موضوع اجماع و وحدت در سطح ملی است.
هژمونی آمریکا را به‌هم زدیم
وی موفقیت در کشور را در گرو توجه به دو بال دانست و گفت: یک بال امنیت و بال دیگر اقتصاد است و در حوزه امنیت با همکاری همسایگان و کشورهای اسلامی، جلوی دخالت آمریکا را گرفتیم و هژمونی او را به‌هم زدیم و از فرصت اقتصادی آن هم باید استفاده کنیم.
تهران جدید را در ۱۲ سال بدون حمایت دولت‌ها ساختیم
چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با اشاره به ۱۲ سال مدیریت شهرداری تهران توضیح داد: در این ۱۲ سال هر سه دولت وقت با من مخالف بودند و به شهرداری کمک نکرده و به یک جلسه هیئت دولت بنده را دعوت نکردند و هیچ مصوبه‌ای برای رفع مشکلات تهران تصویب نکردند. حتی به تعهدات خود در قبال بودجه سالیانه برای حمایت از شهرداری عمل نکردند. اما ما با تلاش، کار، تکیه به مردم، کارآفرینان جامعه و جوانان خلاق پای کار ماندیم.
زاکانی: بسته مسکن، سلامت و تامین امنیت غذایی ارائه می‌کنم
علیرضا زاکانی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در پنجمین و آخرین مناظره انتخاباتی با عنوان کارآمدسازی دولت اظهار داشت: بسته دوم در حوزه تامین مسکن و اجاره‌داری است. من این را در شهرداری تجربه کرده‌ام. بار مردم را می‌توان بر عهده خود مردم گذاشت.
وی تصریح کرد:‌ اگر شما مشوقی در بافت فرسوده به مردم بدهید مردم به سرعت خودشان می‌سازند اگر این مشوق را به شکلی بدهید که حتی برای اجاره‌داری حرفه‌ای مردم بسازند امکان گسترده‌ای برای اجاره‌داری و کسانی که می‌خواهند اجاره کنند فراهم خواهد شد.
یارانه طلایی ۲۰ میلیون تومانی 
در همان سال اول پرداخت می‌شود
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم مناظره اظهار داشت: ما دو قسمت داریم که ناظر به پیشرفت و آبادانی کشور و دیگری ناظر به زندگی مردم است تا بتوانیم مردم را در حوزه سیاست، فرهنگ و اجتماع سالار کنیم. مردم این کشور متعلق به شماست و شما سالار و آقای ما هستند. یارانه طلایی ۲۰ میلیون تومان در همان سال اول خواهیم داد زیرساخت‌ها و قوانین آن در کشور وجود دارد همت می‌خواهد این را در خدمت شما خواهیم بود بدون گرانی و ایجاد زحمت اضافه برای مردم پرداخت خواهد شد.
 امنیت شغلی برای نیروهای شرکتی را 
در سال اول دولت اجرائی می‌کنم
زاکانی اضافه کرد: در حوزه نیروهای شرکتی هم تضمین امنیت شغلی و درآمد مکفی در سال اول دولت را اجرائی خواهیم کرد آن کاری که در شهرداری انجام دادیم و از یک نابسامانی جلوگیری کردیم لذا اشتغال موضوع بسیار جدی است و برای سربازان آن چیزی که از دولت برمی‌آید حقوق مکفی است و برای‌ پرستاران همسان‌سازی و ارائه خدمت به آنها است و کادر و عناصری که در کشور زحمت می‌کشند.
وی همچنین به موضوع تسهیل ازدواج اشاره کرد و گفت: برای تسهیل ازدواج را با توجه به حوزه خدماتی که ارائه می‌کنیم هم در حوزه جهیزیه، وام مسکن و دیگر خدمات امکانی را ایجاد خواهیم کرد و در کنار فرزندآوری و افزایش جمعیت است که در یارانه طلایی به آنها بهترین خدمات ارائه می‌شود در این بخش هم خدمات ویژه خواهیم داشت.
زاکانی: کرسنت دستپخت خاتمی، روحانی و زنگنه است
همچنین علیرضا زاکانی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در چهارمین مناظره انتخاباتی با موضوع سیاسی اظهار کرد: خیلی از مواردی که مطرح شد به دلیل بی‌برنامگی است که ما را هم مجبور می‌کنند که یک‌سری حرف‌ها را بزنیم که گله‌مند و خجالت‌زده شوند.
وی بیان داشت: مشکل ما جریان تحریف است که تا آن حل نشود، تحریم‌ها خنثی نمی‌شود؛ نمونه آن جریان واکسن کرونا است که این نامه با امضای آقای ظریف مشاور آقای پزشکیان به آقای روحانی است؛ چرا به مردم در مورد واکسن خلاف و دروغ می‌گویید. خوب نیست چراکه مردم می‌فهمند.
این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: کرسنت دستپخت آقای خاتمی و روحانی و زنگنه است و بنده در مجلس سخنرانی داشتم و گفتم که این خیانت است.
در دوره خاتمی بزرگ‌ترین خیانت نفتی به کشور شد
زاکانی خطاب به پورمحمدی گفت: درباره حوزه کرسنت گفتید من واقعاً تعجب کردم که چرا آقای پورمحمدی چنان موضعی گرفت و بعید بود چنین موضعی را بگیرد. در دوره آقای خاتمی که آقای پزشکیان هم وزیر بودند بزرگ‌ترین خیانت‌های نفتی به کشور شده است توتال، استات اویل و کرسنت. اتفاقا ما گزارش تحت عنوان زالو آماده کرده‌ایم که می‌توانید بروید و ببینیم من دیروز گفتم که این گزارش را بارگذاری کنند تا مشخص شود چه کسی باید جنبه سیاهی در چهره‌اش بنشیند.
قاضی‌زاده ‌هاشمی: ناترازی بودجه باید اصلاح 
و تخصیص بودجه مبتنی بر عملکرد شود
سید امیرحسین قاضی‌زاده‌ هاشمی، کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در آخرین مناظره تلویزیونی گفت: برای ۱۰۰ مسئله مردم ۱۰۰ راه‌حل دارم که در ۱.۵ سال اجرائی می‌شود، اگر در ریاست‌جمهوری به وعده‌هایم عمل نکردم در دور بعد انتخابات نامزد نمی‌شوم.
وی گفت: مواجهه با فساد اقتصادی گام اولی است که بنده برمی‌دارم. مواجهه با گردن‌کلفت‌ها و زمین ‌زدن آنها در ۲۰ سال گذشته برای من تجربه خوبی است. فرمان هشت‌ماده‌ای مقام معظم رهبری (برای مبارزه با فساد) میثاق من و شماست.
قاضی‌زاده ‌هاشمی اظهار داشت: اجازه نمی‌دهم دریافتی حقوق‌بگیران از تورم جا بماند. تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی را اجرائی می‌کنم. ازدواج جوانان را با ایجاد اعتبار یک میلیاردتومانی تسهیل خواهیم کرد. سهم خانواده‌های ایرانی از برق، گاز و بنزین را به طور برابر به خودشان می‌دهیم.
کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اجازه نمی‌دهیم شرایط اقتصادی کشور تفریح و گردش را از سبد خانوارهای ایرانی حذف کند. فرهنگ کارت با اعتبار سالانه مشخص در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد تا از خدمات فرهنگی و سفر استفاده کنند.
قاضی‌زاده‌ هاشمی بیان داشت: بخش عمده‌ای از تورم ۵۰ درصدی ابتدای دولت آقای رئیسی (باقی‌مانده از دولت آقای روحانی) به‌خاطر چاپ پول برای خرید ارز بود.
وی خاطرنشان کرد: ناترازی بودجه باید اصلاح و تخصیص بودجه مبتنی بر عملکرد شود.
دوستان آقای پزشکیان با ترساندن مردم می‌خواهند آنها را پای صندوق بیاورند
قاضی‌زاده‌ هاشمی همچنین در مناظره چهارم بیان داشت: در حوزه همسایگان، سیاست ایران همیشه برقراری صلح و جلوگیری از دخالت بیگانگان بوده است. یادتان هست که دولت آقای روحانی زمانی که دولت را تحویل داد به معنای واقعی کلمه جایگاه ما در منطقه نامطلوب بود.
وی تأکید کرد: با دولت سابق افغانستان تنش جدی داشتیم؛ تهدید جدی از سمت پایگاه‌های آمریکا در افغانستان بود.
نامزد ریاست جمهوری گفت: اما جریان رسانه‌ای این آقایان می‌خواست جامعه را به نحوی تحریک کند که جنگ با طالبان را آغاز کنیم!
قاضی‌زاده‌ هاشمی اظهار داشت: حامیان جناب پزشکیان تعادلی در سیاست خارجی و مناسبات بین‌المللی ندارند و تک چشمی به دنیا نگاه می‌کنند.
وی گفت: هر وقت این جریان بر سر کار آمده سایه جنگ را داشتیم و حتی امنیت را می‌خواستند گدایی کنند.
قاضی‌زاده ‌هاشمی با بیان اینکه دیپلمات‌های دولت روحانی، آقایان اسدی و نوری هم با اقتدار دیپلماتیک آقای رئیسی آزاد شدند، اظهار داشت: حامیان پزشکیان تک‌چشمی به دنیا نگاه می‌کنند.
نامزد ریاست جمهوری گفت: شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان نشان دادند که استاد تعامل و مذاکره‌اند. هم روابط با عربستان اصلاح شد؛ به نوعی که بن سلمان به دنبال ارتقای روابط شخصی با شهید رئیسی بود.
وی اظهار داشت: موضوع مصر حل شد و قراردادهای هند و روسیه و چین که بعضاً قراردادهای عملیاتی رسید و به بریکس و شانگهای هم پیوستیم. هشت کشور جهان با جمعیت دو میلیارد نفر پس از شهادت آیت‌الله رئیسی عزای عمومی اعلام کردند.
قاضی‌زاده‌ هاشمی بیان داشت: برخی بحث جاده‌های ترکیه را بدون رعایت انصاف درباره نهضت جاده‌سازی دولت سیزدهم به رخ کشیدند. یک زمانی وقتی رئیس‌جمهور ایران به ترکیه می‌رفت خیابان‌های استانبول بسته می‌شد و مردم آنجا به مسئولانشان می‌گفتند از مسئولان ایران یاد بگیرید. ولی وقتی دولت‌های یازدهم و دوازدهم روی کارآمدند دچار سراشیبی شدیم و عقب افتادیم.
نامزد ریاست جمهوری بیان داشت: در دولت شهید رئیسی دنبال احیای قدرت ایران بودیم و موفق شدیم. ایران همیشه الهام‌بخش کشورهای منطقه بوده و امروز الهام‌بخش کشورهای جهان است.
قاضی‌زاده ‌هاشمی گفت: دوستان آقای پزشکیان با ترساندن مردم می‌خواهند مردم را پای صندوق بیاورند. وزیر مسکنی که خانه‌اش در باستی‌هیلز بود، مسکن نساخت و با افتخار و با صدای بلند به این اقدام خود افتخار کرد. ماجرای بنزین ۹۸، فارغ از گرانی نحوه تعامل دولت با مردم بود. چه کسی در سال ۹۸؛ نه‌تنها تلگرام را فیلتر کرد بلکه اینترنت جهانی را بست.  الان مسئولیت دارد در ستاد آقای پزشکیان و قائم‌مقام ستاد اوست.
وی گفت: آقای ظریف گفتند بگذارید ترامپ بیاید تا ببینیم چقدر نفت می‌فروشید. چرا بایدن پیچ تحریم را برای دولت روحانی شُل نکرد؟ آیا این یک اعتراف تاریخی نیست که رئیسی عرضۀ شُل ‌کردن پیچ تحریم‌ها را داشت اما شما نداشتید؟
قاضی‌زاده ‌هاشمی اظهار داشت: آقای ظریف و روحانی شما گفتید ما زبان دنیا را بلد نیستیم اما شما زبان مردم خودتان را هم بلد نیستید.
پورمحمدی: با ساختار معیوب نظام اداری 
همه چیز زمین‌گیر می‌شود
حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در پنجمین و آخرین مناظره در مقابل پنج رقیب دیگر انتخاباتی خود، برنامه‌ها و دیدگاه‌های اجرائی در دولت خدمت و پیشرفت با موضوع کارآمدسازی دولت را تشریح کرد.
بورس را شفاف می‌کنم
وی با طرح این پرسش که ویژگی‌های بازار بورس چیست؟ پاسخ داد: نخست عدم دخالت دولت است در حالی که امروز ۶۰ درصد بازار بورس در اختیار دولت است، نکته دوم شفافیت است، اما هنوز انتشار آزاد اطلاعات بورس کامل نیست، نکته دیگر رقابت است اما حضور دولتی‌ها، شبه دولتی‌ها امکان رقابت را گرفته است.
نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری همچنین گفت: موضوع دوم در اقتصاد موضوع اداری و نظام اداری است، مردم اگر بالاترین درآمد نفتی را داشته باشید، بهترین برنامه‌ها نوشته شود و بهترین مدیران در خدمت شما باشند با ساختار معیوب نظام اداری همه چیز زمین‌گیر می‌شود؛ بهره‌وری به صفر می‌رسد، منابع هرز می‌رود، اصطکاک و بحران روانی در جامعه حاکم می‌شود
مجری شاخص دولت الکترونیک در کشور هستم
وی یکی از مشکلات اصلی کشور را نظام اداری دانست و تصریح کرد: ما می‌توانیم با نگاه نو، نگاهی که در دنیا تجربه شده است و دولت‌ها را کوچک و کم‌هزینه با بهره‌وری بالا کرده است استفاده کنیم.
نامزد ریاست جمهوری بیان کرد: من بزرگ‌ترین طرح سامانه اطلاعات داخل و خارج کشور را در وزارت اطلاعات ۲۵ سال پیش تجربه کردیم، اینجا نمی‌توانم به جزئیات آن اشاره کنم و مدعی هستم مجری شاخص دولت الکترونیک در کشور هستم.
بازنشستگان زیر چرخ‌دنده‌های ناکارآمدی له شدند
پورمحمدی تاکید کرد: بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی زیر چرخ‌دنده‌های ناکارآمدی له می‌شوند، ‌ای کاش وزیران رفاه دولت سابق می‌توانستند گزارش دهند که چقدر فشار وارد می‌شود؟ چقدر تکالیف به آنها تحمیل می‌شود و افراد می‌خواهند که پست‌هایی را بگیرند، این قصه جزو مشکلات جدی کشور است و رویکرد جدید می‌خواهد و محدود به انقلاب نیست برای دوره‌های قبل نیز بوده است که حل نشده است.
دنیای مبارزه با فساد و روش‌های فساد
 تغییر کرده است
وی گفت: در تمام دنیا بحث فساد،‌ زیرمیزی و ‌قاچاق گسترده است و دغدغه عمومی است. هر کجا پول، قدرت، مزایای اقتصادی باشد فساد وجود دارد و بر این اساس فساد زمینه رشد بسیاری دارد، برخوردهای سنتی، قدیمی حریف فسادهای پیچیده نیست، من به صداقت افرادی که می‌خواهند با فساد مبارزه کنند مثل افرادی که دور این میز نشستند تردیدی ندارم.
سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی است
همچنین حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی 
شامگاه چهارمین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع سیاسی و سیاست خارجی گفت: موضوع مهم کشور امروز انتخابات است، همه باید برای افزایش مشارکت تلاش کنیم، نظرسنجی‌ها این را بیان نمی‌کند و حس و حال جدی در فضای سیاسی اجتماعی ایران نمی‌بینیم، انتخابات ناموس سیاسی کشور است.
وی گفت: سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی است، اگر در داخل توانمند باشیم اهداف خود را در عرصه بین‌المللی نیز تثبیت می‌کنیم، اما سؤال من این است هم اکنون که بحث انتخابات ریاست جمهوری به صورت جدی در کشور مطرح است و حتی حالا هم که مناظره ما مناظره سیاسی است، چرا از سیاست داخلی صحبت کردیم؛ چرا نمی‌خواهیم درباره سیاست داخلی صحبت کنیم؟ امروز موضوع مهم کشور انتخابات و مشارکت مردم است.
عده‌ای هنوز نقش مردم را باور ندارند
نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: نظام ما با مردم به این‌جا رسیده است اما متاسفانه عده‌ای هنوز نقش مردم را باور ندارند و تلاش نمی‌کنند مردم خوش‌بین شوند و حضور داشته باشند؛ یکی از ساختارهای روشن برای جلب مشارکت مردم و سازمان‌دهی و پاسخگویی و شناسنامه‌‌دار کردن فعالیت‌های سیاسی که جلوی فعالیت‌های هرج‌ومرج‌طلبانه در عرصه سیاسی را بگیرد فعالیت حزبی است.
خط قرمز دولت قرار منافع و مصالح ملی است
وی افزود: تلاش ما حل مسئله در کمترین زمان با کمترین هزینه و با بیشترین سود برای ایران است؛ خط قرمز دولت قرار منافع و مصالح ملی است در وسیع‌ترین معنا و دقیق‌ترین مبنا است؛ روش ما اقتضائی است به اقتضای زمان، ‌مکان و توان؛ رویکرد ما ایجاد فرصت‌های جدید و شکار مقتدرانه فرصت‌های پیش آمده است. 
پزشکیان: کارشناسی همراه با شفافیت و پاسخگویی راهبرد من است
مسعود پزشکیان، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در پنجمین و آخرین مناظره انتخاباتی با عنوان کارآمدسازی دولت تاکید کرد: می‌خواهم الگویی از سیاست‌ورزی و اخلاق سیاسی معطوف به توافق‌سازی را سرلوحه کار خود قرار دهم و شدت منازعات سیاسی و شکاف دولت و مردم را کم کنم.
وی ادامه داد: دیگر اینکه ارجاع به امر کارشناسی وظیفه من است. هیچ‌گاه نمی‌پذیرم برای کسب رای در اینجا در حضور ملت ایران وعده‌های غیرکارشناسی و پوچ دهم. امر کارشناسی همراه با شفافیت و پاسخگویی راهبرد من است. من به‌کارگیری دیگران را بر اساس شایستگی‌های کارشناسی انجام خواهم داد.
اگر به وعده‌هایمان عمل نکردیم، محاکمه شویم
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت:‌ بارها گفته‌ام که حضرت علی‌(ع) در خطبه ۱۶ که به حکومت می‌رسد می‌فرماید که گردنش را در قبال حرف‌هایش گرو می‌گذارد. واقعا بگوییم که اگر ما به وعده‌هایمان عمل نکردیم یکی ما را محاکمه کند. چقدر از این وعده‌ها می‌دهیم. چهل سال است که این حرف‌ها را می‌زنیم چرا اجرا نمی‌شود برای اینکه در داخل با هم دعوای سیاسی داریم. قانون و سیاست‌های کلی رهبری میثاق مشترک ما است. باید آدم‌هایی که ادعا می‌کنند آن قانون را اجرا کنند.
پزشکیان اضافه کرد: مشکلات فرهنگی مگر زاییده دولت‌ها است. فرهنگ را صدا و سیما و روحانیت و مسجد و کسانی که ادعای مذهب دارند ایجاد می‌کنند. زندگی من معلوم است. رفتار من با مردم مشخص است. دفاع من از مردم معلوم است.
دولت تورم ایجاد می‌کند و گناه را
 گردن تولیدکننده و کسبه می‌اندازد
وی افزود: ایجاد‌کننده و عامل اصلی تورم هم دولت است. دولت دارد تورم را ایجاد می‌کند و بعد گناه را گردن تولید‌کننده و کسبه و مسائل دیگر می‌اندازد. صبح تورم ایجاد شده و قیمت مثلا خودرو یا یک کالایی بالا رفته است از همین تورم هم باز دولت مالیات می‌گیرد. یک‌بار جیبش را خالی کرده و یک‌بار هم از آن داشته‌اش مالیات اضافه می‌گیرد که دولت باید اینها را حل کند و راه‌حل‌های مختلف وجود دارد.
آمده‌ام تا کشور را در مسیر اصلاح زیرساخت‌های تولید و مصرف انرژی قرار دهم
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: آمده‌ام تا توجه به محیط زیست را در کانون اقدامات توسعه‌ای قرار دهم و روند تخریب بنیان‌های محیط زیست و ظرفیت زیست‌پذیری ایران را کند و متوقف کنم. من آمده‌ام تا کشور را در مسیر اصلاح زیرساخت‌های تولید و مصرف انرژی و رفع ناترازی قرار دهم.
ما باید FATF را نهائی کنیم
همچنین مسعود پزشکیان، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه دوشنبه با حضور در چهارمین مناظره انتخاباتی با موضوع سیاسی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم مشکلات اقتصادی کشور و ارتباط‌مان با دنیا حل شود و رونق پیدا کند باید تحریم‌های ظالمانه را با روش‌های مختلف حل کنیم. ما باید FATF را یک روز نهائی کنیم. چرا که در این وضعیتی که هستیم گران می‌خریم و ارزان می‌فروشیم. خیلی از پول‌ها و معاملات ما و توافقنامه‌هایی که انجام دادیم نمونه آن است. چرا توافقنامه‌ای که با چین انجام دادیم چرا چینی‌ها کاری نکردند و انجام نمی‌دهند.
برای اینکه به اصول برسیم باید اصلاحات انجام دهیم
وی در بخش دوم مناظره گفت: من یک اصولگرا هستم ولی برای اینکه به اصول برسیم باید اصلاحات انجام دهیم. من کاملا به اصلاحات و اصول حق و عدالت معتقدم. حق مردم و عدالت در تقسیم منابع دیده نشده است. برای اینکه همه مشارکت کنند، باید کشور را از اینکه یک دسته و جریان اداره کند بیرون بیاوریم.
 نجات کشور را در سیاست‌های کلی نظام می‌دانم
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: من از روزی که ثبت‌نام کردم گفتم سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری را پیگیری می‌کنم. الان می‌توانم بگویم قبول ندارم؟ بنده نجات کشور را در سیاست‌های کلی نظام می‌دانم.