kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۶۴۵
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۱

بازگشت ناآرامی و خشونت به کالدونیای‌نو پس از بازداشت رهبران معترضان

 
 
بعد از چند روز آرامش نسبی و پس از بازداشت رهبران معترضان، تنش‌ها و خشونت‌ در کالدونیای‌نو یکشنبه شب از سر گرفته شده است.
بر اساس بیانیه مطبوعاتی کمیسریای عالی فرانسه در کالدونیای‌نو، یکشنبه‌شب، با تنش در سراسر سرزمین کالدونیای نو از جمله جزیره «دپن» و «مره»، نیاز به مداخله نیروهای کمکی متعدد احساس شد. این اتفاق در پی بازداشت رهبران معترضان رخ داد. کمیسریای عالی فرانسه در کالدونیای‌نو همچنین عنوان کرد: در نومئا، پایتخت نیز چندین آتش‌سوزی کنترل شد. در «دمبه‌آ»، اماکن و وسایل نقلیه پلیس شهری و خودروهای شخصی به آتش کشیده شد. این کمیساریا در بیانیه خود می‌افزاید که سوءاستفاده، تخریب و اقدام به آتش‌سوزی نیز در چندین نقطه در «پایتا» صورت گرفت. آتش‌سوزی در شهرداری «کوماک» به سرعت کنترل شد. آن‌طور که ایسنا نوشته است، کمیساریای عالی فرانسه در کالدونیای‌نو در پایان نوشت که در پی «اقدامات سریع و مصمم نیروهای مجری قانون و آتش‌نشانان»، سرانجام آرامش برقرار شد.
تنش مجدد کالدونیای‌نو تنها یک هفته پس از اعلام «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه، مبنی بر تعلیق پیش‌نویس قانون اساسی در رابطه با این منطقه برون‌مرزی فرانسه رخ می‌دهد. طرح مذکور قبلاً به طور جداگانه توسط مجلس سنا و مجمع ملی تصویب شده بود و برای لازم‌الاجرا شدن باید به تایید رئیس‌جمهوری می‌رسید. هیچ گروهی تا بدین لحظه مسئولیت تنش‌های یکشنبه‌شب را برعهده نگرفته است. با این حال، این تنش‌ها مصادف با انتقال ۷ فعال استقلال‌طلب «کاناک» به فرانسه است که متهم به ایفای نقش کلیدی در موج اول خشونت‌ها در کالدونیای‌نو بودند.
گفتنی است، ناآرامی‌های اولیه کالدونیای‌نو بر سر اصلاحات انتخاباتی بحث‌برانگیز، پس از آن به وجود آمد که به فرانسوی‌های غیرکالدونیایی اجازه داده می‌شد که اگر به مدت ۱۰ سال در کالدونیای‌نو زندگی کنند، می‌توانند در انتخابات استانی شرکت کنند؛ اقدامی که برخی رهبران محلی و استقلال‌طلبان می‌گویند که آرای بومی مردم «کاناک» را کمرنگ می‌کند. کالدونیای‌نو، مجموعه‌ای از جزایر تحت تملک فرانسه در اقیانوس آرام است که جمعیتی حدود ۲۷۰هزار نفر دارد. این منطقه پس از «توافق نومئا» در سال ۱۹۹۸ استقلال قابل‌توجهی از فرانسه به دست آورد و پاریس قول داد به‌تدریج اختیارات سیاسی بیشتری به این قلمروی اقیانوسی بدهد.