kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۶۱۹
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۲
گزارش خبری تحلیلی کیهان 

«التماس به غرب» برنامه نیست رمز موفقیت شهید رئیسی «ما می‌توانیم» است

 
 
 
سرویس سیاسی- 
مسعود پزشکیان در سخنانی جدید قبل از برگزاری انتخابات و تصدی منصب ریاست جمهوری، پیشاپیش بهانه‌تراشی برای ناکارآمدی را شروع کرده و با پیش کشیدن FATF پیش از تصدی وظیفه، از خود سلب مسئولیت کرد، این درست در مقابل مشی شهید رئیسی در تجلی شعار «ما می‌توانیم» است.
یکی از معیارهای درست برای تشخیص نامزد و فرد اصلح برای تصدی منصب ریاست جمهوری، میزان مسئولیت‌پذیری وی در قبال وعده‌هایی که می‌دهد و در قبال مسئولیتی است که بر عهده وی قرار می‌گیرد.
در این میان به نظر می‌رسد که با حضور پرشمار افراد دولت روحانی در ستاد مسعود پزشکیان ویروس بی‌مسئولیتی از آنان به وی در حال سرایت بوده و پزشکیان در سخنان اخیر خود با بهانه‌تراشی پیش از تصدی منصب ریاست جمهوری، از خود سلب مسئولیت کرده است.
مسعود پزشکیان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در نشست اتاق اصناف عنوان داشت: «اگر FATF را حل نکنیم به پیر به پیغمبر هر کاری بکنیم نمی‌شود.»
این سخنان نشانگر این است که ظریف و زنگنه و آخوندی و دیگر مصادیق ناکارآمدی و سوءمدیریت در دولت روحانی به‌خوبی تاکتیک فرار رو به جلو را به پزشکیان منتقل کرده و همانند روحانی ناکارآمدی احتمالی و بی‌برنامگی او در طی سال‌های آینده در صورت پیروزی وی را توجیه کردند. 
اعتراف به اشتباه
مردانگی می‌خواهد
در طی 11 سال گذشته، روحانی و اطرافیانش سنتی شوم را در عرصه سیاست کشور پررنگ کردند که علاوه‌بر ضرر‌هایی بی‌شمار در طی هشت سال دولت یازدهم و دوازدهم، به ساده‌ترین روش برای فرار از مسئولیت در بین طیف برجامی و همچنین مدعی اصلاحات بدل گشته است.
گرچه این سنت ریشه‌ای طولانی تا قبل از مشروطه و تا دوران قاجار دارد ولی اکثریت کسانی که در ابتدا چنین مسیری را بهترین راه برای توسعه و پیشرفت کشور می‌دانستند به قیمت چوب تاریخ از این نگاه ملتمسانه به غرب دوری جستند، در دوران پس از انقلاب شکوهمند اسلامی نیز علاوه‌بر جریان نهضت آزادی، رگه‌های این تفکر را می‌توان در دولت سازندگی و دولت اصلاحات نیز مشاهده کرد.
در این بین روحانی و دولتمردانش پدیده ویژه‌تری در این باره به شمار می‌آیند، روحانی با وجود اعترافی که در کتاب خود با عنوان امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای به کلاهبرداری اروپایی‌ها داشت و با وجود اشاره به دستاورد ناچیزی که در برابر تعهدات سنگین در جریان مذاکرات هسته‌ای در دولت اصلاحات عاید کشور گشت، در سال 92 با شعار تنش‌زدایی با غرب و رابطه با دنیا، مجددا مسیر شکست خورده قبل را با بهائی سنگین‌تر تکرار کرد. آنان اکنون پس از نزدیک به 9 سالی که از عمر برجام گذشته و پس از خروج بی‌کیفر آمریکا و پس از عایدی صفر و ضرر‌های بیشماری که به منافع ملی و صنعت هسته‌ای و فضائی و تسلیحاتی ایران در برجام وارد شد، شهامت اعتراف به شکست را نداشته و بهانه‌های جدید‌تری را برای مسعود پزشکیان تجویز می‌کنند.
پیروزی هزار پدر دارد
 اما شکست یتیم است
جمله‌ای معروف که به جان اف کندی منتسب است، در اشاره به بی‌مسئولیتی در قبال شکست، از مدعیان متعدد برای هر پیروزی و قبول نکردن مسئولیت شکست سخن می‌گوید: «پیروزی هزار پدر دارد اما شکست یتیم است.»
مبتنی بر این جمله، در پس بهانه‌های متعددی که در طی هشت سال دولت روحانی به کرات عنوان می‌شد اعترافی ناخواسته به شکست از سوی خود دولتمردان سابق پنهان است.
آنان با اذعان به شکست خود، مدام مشکلات را به عواملی مانند سیاست خارجی و نپیوستن به FATF و... حواله می‌دادند، کافی است نگاهی به سابقه این اظهارات در دولت روحانی بیندازیم تا علت سخنان اخیر پزشکیان را دریابیم.
«بیژن زنگنه» وزیر نفت دولت روحانی در طی سال‌های تصدی وزارت نفت در زمان روحانی، طی سخنانی گفته بود: «هیچ نفتی نمی‌توانیم بفروشیم، حتی اگر بفروشیم، پولش را نمی‌توانیم بیاوریم.»
روحانی رئیس‌جمهور سابق، ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ در دیدار مسئولان وزارت ارتباطات عنوان داشته بود: «اگر برجام نبود، قدم به قدم حتی یک بشکه نفت را هم نمی‌توانستیم صادر کنیم.»
«محمدباقر نوبخت» معاون رئیس‌جمهور سابق و رئیس‌سازمان برنامه و بودجه سابق نیز در ۲۵ تیر ۱۳۹۵ گفت: «اگر برجام نبود، باید نفت در برابر غذا را تحمل می‌کردیم.» 
نوبخت همچنین پیش‌تر در نشست اعضای شورای توسعه و برنامه‌ریزی همدان گفته بود: «این بی‌انصاف‌ها و دژخیمان حتی برای غذا و دارو اجازه فروش یک قطره نفت را نمی‌دهند و اگر هم به فروش می‌رسد، امکان تبادل مالی نباشد.»
روحانی دی ماه 95 درباره فروش نفت مدعی شده بود: «اگر برجام نبود قراردادهایی که با کشورهای دیگر بستیم و می‌بندیم تعطیل می‌شد.»
محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور وقت نیز در 4 شهریور 99 به روزنامه ایران گفت: «اگر برجام نبود، آمریکا به راحتی می‌توانست در مراحل مختلف هر کاری که می‌خواهد انجام دهد، همان طور که در گذشته انجام داد.» 
جواد ظریف در فروردین 1400 عنوان داشته بود: «مهم‌ترین نیاز برای اجرای سند ایران و چین، اجرای برجام، رفع تحریم‌ها و FATF است و بدون حل اینها این سند هم به جایی نمی‌رسد.» روحانی رئیس‌جمهور سابق همچنین 13 اسفند 99 گفت: «تمام کشورهایی که دوست ما هستند نیز توصیه می‌کنند که اگر به FATF ملحق نشوید ارتباط بانکی‌شان با ایران قطع می‌شود، آیا می‌خواهیم به قرن پیش برگردیم؟»
«علی‌ربیعی» سخنگوی دولت مدعی تدبیر و امید گفت: «ضمانت می‌دهم [با نپیوستن به FATF] صادرات و آوردن ارز به چرخه اقتصاد با مشکل روبه‌رو خواهد شد، دوستان و همسایگان هم تمایل کار با ایران را از دست خواهند داد.»
همتی، رئیس بانک مرکزی دولت روحانی گفته بود: «خرید واکسن کرونا به دلیل تحریم آمریکا با مشکل مواجه شده است.» علی ربیعی، سخنگوی دولت وقت ۲ دی ۱۳۹۹ در پاسخ به سؤالی درباره برخی اظهارات مطرح شده درباره «مشکلات عدم پیوستن به FATF برای خرید واکسن کرونا» گفت: «در مورد واکسن قبلاً همکاران من در وزارت بهداشت توضیحات مفصلی ارائه دادند اما در مورد انتقال پول بنابر قوانین تحریم و قواعد FATF چندین مرحله امکان انتقال پول با مشکل مواجه شد و با موانعی روبه‌رو بودیم. به طور کلی نپیوستن به FATF و در لیست سیاه قرار گرفتن آثار خود را بر تراکنش‌های مالی و تامین مالی نشان داده است و حتی در مواقعی هم که تحریم مانع نمی‌شود متاسفانه FATF این بهانه را ایجاد می‌کند.»
 ظریف در دولت یازدهم در سخنانی که با واکنش رهبر معظم انقلاب رو‌به‌رو شد عنوان داشته بود: «آیا فکر کردید آمریکا که می‌تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیندازد از سیستم دفاعی ما می‌ترسد؟ آیا واقعا به خاطر قدرت نظامی، آمریکا جلو نمی‌آید؟»
رئیسی توانست
شهید سید ابراهیم رئیسی، در شرایطی وارد کارزار انتخاباتی 1400 شده و در شرایطی مسئولیت اداره کشور را پذیرفت که کوچک‌ترین ادعائی همچون ادعاهای نجومی روحانی و امیرکبیرهای خودخوانده دولت وی نداشت.
شهامت شهید رئیسی را باید از آنجایی درک کرد که کمتر کسی امید به فائق آمدن بر آوار‌هایی داشت که روحانی و دولت بی‌مسئولیت وی در طی هشت سال به‌وجود آوردند.
رئیسی با شعار ما می‌توانیم، بدون التماس به غرب، بدون برجام، بدون FATF و بدون خوش‌بینی به غرب، سیاست خارجی ایران را در مسیری دیگر آزمود و نتایج بی‌شماری را برای کشور به ارمغان آورد.
وی بدون FATF، فروش نفت کشور را از 200 هزار بشکه به 
1.500 میلیون بشکه در روز رساند، بدون FATF تبادلات تجاری کشور را چندین برابر کرد، بدون امید به غرب سرمایه‌گذاری خارجی که در دوران روحانی به پایین‌ترین حد ممکن رسیده بود را احیا کرد و بدون التماس به غرب‌، به گواه تدکروز و بلینکن تحریم‌های غرب را خنثی کرد.