kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۵۸۸
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۷
پوتین خبر داد

دلارزدایی روسیه در تجارت با شرکای آسیایی

 
 
 
رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که در حال حاضر حدود ۶۰ درصد از معاملات بین این کشور و ویتنام با استفاده از ارزهای ملی و با دور زدن دلار و یورو انجام می‌شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، ولادیمیر پوتین در مقاله‌ای نوشت که در حال حاضر حدود 60 درصد از معاملات بین این کشور و ویتنام با استفاده از ارزهای ملی و با دور زدن دلار و یورو انجام می‌شود.
او این مطالب را در مقاله‌ای برای روزنامه رسمی حزب کمونیست ویتنام پیش از سفر دو روزه خود به این کشور در جنوب شرق آسیا نوشت. این سفر، روز چهارشنبه انجام می‌شود.
رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد که این دو کشور توجه جدی به تقویت تجارت متقابل و ترویج سرمایه‌گذاری به ویژه در روبل روسیه و دونگ ویتنام دارند و افزود: این‌گونه معاملات، سال گذشته بیش از 40 درصد از تجارت دوجانبه را تشکیل می‌داد و در سه ماهه اول سال جاری سهم آنها به 60 درصد افزایش یافت.
پوتین تصریح کرد که این موضوع در راستای روند جهانی حذف تدریجی دلار از تجارت بین‌المللی و عدم استفاده از چنین ارزهایی است که اعتبار خود را به صورت گسترده از دست داده‌اند.
گفتنی است، جهان در حال ورود به نظام چندقطبی است و یکجانبه‌گرایی سیاسی- اقتصادی آمریکا از بین رفته. این مسئله روی تمام معادلات جهان از جمله سلطه دلار، تاثیر منفی گذاشته و مسئولان کشور ما با هر گرایش سیاسی باید آن را بپذیرند و بر اساس آن عمل کنند.