kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۵۸۷
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۷
یک حکم عجیب دیگر از دیوان عدالت اداری

صادرات یک محصول غذایی مشمول ارز دولتی آزاد شد!

 

 
 
 
در حالی‌که در شرایط تحریمی و بر اساس سیاست تثبیت ارزی، روغن با ارز 28 هزار و 500 تومانی وارد کشور می‌شود بر اساس ابلاغیه جدید دیوان عدالت اداری، مجوز رفع ممنوعیت صادرات آن صادر شده است!
به گزارش خبرگزاری تسنیم، گمرک ایران به استناد رای دیوان عدالت اداری مجوز رفع ممنوعیت صادرات روغن خوراکی را صادر کرده و از دیروز امکان صادرات این کالا در گمرکات اجرائی فراهم شده است!
این مجوز رفع ممنوعیت صادرات روغن خوراکی درحالی صادر شده که هم اکنون روغن بر اساس سیاست‌های بالادستی در شرایط تحریم اقتصادی با ارز 28 هزار و 500 تومانی با مشقت فراوان وارد کشور می‌شود. همچنین به استناد گزارش‌های معتبر هم اکنون به دلیل عدم تامین بموقع ارز حجم قابل توجهی روغن در اماکن گمرکی امکان ترخیص پیدا نکرده و حتی بعد از گذشت زمان، قابلیت مصرف خود را از دست داده است.
استنادات دیوان عدالت اداری درخصوص آزادسازی صادرات روغن، عجیب است. در این رای به این نکته تاکید شده که دستور وزیر صمت برای ممنوعیت صادرات روغن از وزانت کافی برخوردار نیست و تنها بر اساس دستورالعمل رئیس‌جمهور، آن هم در بازه مشخص قابلیت اجرا دارد. این درحالی است که دستور ممنوعیت صادرات روغن در سال 97 صادر شده اما پنج سال بعد نسبت به این دستور شکایت صورت گرفته و رای مربوطه صادر شده است! به این ترتیب، یارانه روغن، به جیب صادرکننندگان و کشورهای خارجی می‌رود!
گفتنی است، دیوان عدالت اداری در حکم عجیب دیگری، از وزارت راه و شهرسازی به عنوان نماینده حاکمیت برای تعیین و حتی نظارت بر قیمت بلیت هواپیما، سلب اختیار کرده که موجب افزایش نجومی نرخ آن شده است! و می‌تواند خطرات دیگری هم برای کشور داشته باشد.