معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش:
بهینهسازی مصرف سوخت معادل ۸۰ درصد صادرات نفت درآمد دارد
سرویس اقتصادی -
به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، با اجرای بهینه سازی مصرف سوخت معادل 80 درصد درآمد صادرات نفت خام نقدینگی جذب میشود.
به گزارش کیهان، «جلیل سالاری» در نشست با خبرنگاران با اشاره به مقدار بالای مصرف بنزین و تمرکز دولت سیزدهم بر راهکارهای غیرقیمتی اظهار کرد: سال ۱۳۹۹ برنامهریزی تولید بنزین ۱۰۵ میلیون لیتر در روز بود که ۹۴ میلیون لیتر تولید شد. مصرف بنزین نیز برای ۱۰۵ میلیون لیتر در روز برنامهریزی شده بود که ۷۵ میلیون لیتر روزانه مصرف شد. اگر همین روند ادامه داشت، شاهد افزایش مصرف و ناترازی بنزین بودیم، اما شیوع کرونا باعث شد مصرف بنزین کاهش یابد.
وی ادامه داد: سال ۱۴۰۰ مصرف بنزین به ۹۱ میلیون لیتر، سال ۱۴۰۱ به ۱۰۴ میلیون لیتر و سال ۱۴۰۲ نیز به ۱۱۱ میلیون لیتر رسید که روند افزایشی مصرف بنزین باعث شد سیاستهای غیرقیمتی با تمرکز بر مدیریت مصرف سوخت در دستور کار دولت سیزدهم قرار گیرد. همچنین در سه سال گذشته سه میلیون لیتر کارت سوخت توزیع و در عمل روزانه پنج میلیون لیتر بنزین به ظرفیت کشور اضافه شد.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه در حوزه انرژی سرمایهگذاری سخت و منابع محدود است، تصریح کرد: طرحهای سرمایهای در حوزه انرژی زودبازده نیست و مصرف انرژی با تولید ناخالص داخلی تناسب ندارد. برای تأمین نقدینگی باید به سمت بهینهسازی مصرف حرکت کنیم. در حوزه سرمایهگذاری و تأمین نقدینگی نیز میتوان به منابع داخلی اتکا کرد.
صرفهجویی 90 میلیون لیتری
سالاری افزود: ناوگان فرسوده و انحراف سوخت، از دلایل افزایش مصرف است که در صورت اصلاح این روند شاهد کاهش مصرف سوخت خواهیم بود.
وی با بیان اینکه باید در چرخه مصرف تحول ایجاد شود، گفت: برای تولید پنج میلیون لیتر باید پالایشگاهی با سرمایهگذاری چهار هزار میلیارد دلار احداث شود که رقمی قابل توجه است، در صورتی که با مدیریت مصرف و بعضی اقدامهای دیگر میتوان شاهد کاهش مصرف با حداقل هزینههای تحمیلی به کشور بود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با اشاره به تردد خودروهای فرسوده در ناوگان حملونقل کشور و مصرف بالای این خودروها اظهار کرد: در صورت جایگزینی خودروهای فرسوده ضمن صرفهجویی ریالی، شاهد تثبیت کرایههای حملونقل، توسعه ناوگان حملونقل و تأمین خوراک پتروشیمیها خواهیم بود.
وی یکی دیگر از راههای بهینهسازی مصرف سوخت را توجه به موضوع گازهای ارسالی به مشعل اعلام کرد و گفت: در صورت پایان ارسال گاز به مشعلها معادل پنج میلیارد دلار صرفهجویی میشود.
معاون وزیر نفت اجرای طرح پایش خودروهای ناوگان حملونقل عمومی را از دیگر اقدامهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در دولت سیزدهم برای مبارزه با قاچاق سوخت دانست و اظهار کرد: به هر خودرویی که در مسیر نباشد هشدار داده خواهد شد و پیمایش آن رصد میشود. این طرح از ابتدای ماه جاری آغاز شده است که انتظار میرود باعث صرفهجویی پنج میلیون لیتری در روز شود.
سوخت نیروگاهها را بر اساس راندمان
تحویل میدهیم
سالاری ادامه داد: با پایش بخش حملونقل، همچنین الکترونیکیشدن بارنامهها، روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین صرفهجویی میشود. براساس گزارشها، قاچاق سوخت بهگونهای است که گازوئیل لیتری ۳۰۰ تومان با عدد لیتری ۱۳ هزار تومان در مرز کشورهای همسایه معامله میشود که این اختلاف قیمت، سود قابلتوجهی را متوجه سودجویان و قاچاقچیان سوخت میکند.
وی تأکید کرد: با اجرای طرح بهینهسازی مصرف سوخت، معادل ۸۰ درصد درآمد صادرات نفت خام نقدینگی جذب میشود.
معاون وزیر نفت با اشاره به مصرف بالای سوخت نیروگاهی و ضرورت توجه به این بخش گفت: راندمان نیروگاهها ۳۲درصد است که عدد بسیار پایینی بوده و در صورتی که بهینهسازی اتفاق بیفتد، حجم قابلتوجهی صرفهجویی میشود.
تاثیر مهم سیانجی در کاهش مصرف
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با اشاره به تجربه موفق استفاده از سوخت سیانجی در سالهای گذشته اظهار کرد: سال ۱۳۸۲ مقرر شده بود ۲۰درصد از سبد بنزینی به سیانجی اختصاص یابد که این موضوع محقق شد و تأثیری بسزا در مصرف سوخت کشور داشت.
سالاری تأکید کرد: بهینهسازی مصرف و سیاست جایگزینی سوخت از روشهای غیرقیمتی برای کنترل مصرف سوخت در کشور است که باید با جدیت و اولویت دنبال شود.