kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۵۵۵
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۱

 حملات سنگین اوکراین و روسیه علیه یکدیگر مسکو، کیف را موشک باران کرد


 
 سرویس خارجی-
روسیه و اوکراین حملات سنگینی پهپادی و موشکی علیه مواضع و شهرهای یکدیگر انجام می‌دهند و گزارش‌ها حاکی است مسکو، کی‌یف را با موشک‌های قدرتمند هدف قرار داده است.
جنگ اوکراین همچنان بدون هیچ چشم‌اندازی از آتش‌بس، مذاکره و صلح از سوی دوطرف ادامه دارد. مواضع اروپا و آمریکا هم نشان می‌دهد که علی‌رغم ناامیدی آنها از پیروزی اوکراین با تسلیح هرچه بیشتر کی‌یف به تداوم و طولانی‌شدن جنگ دامن می‌زنند. گزارش‌های میدانی نیز نشان می‌دهند که دوطرف طی 2 روز گذشته با پهپاد و موشک به مواضع یکدیگر به شدت حمله کرده‌اند. همین دیروز بود که «رویترز» به نقل از مقامات روسیه نوشت: اوکراین در طول شنبه‌شب، ده‌ها پهپاد را به سمت غرب منطقه بریانسک در روسیه (هم‌مرز با اوکراین) و سایر مناطق روانه ساخته است. «الکساندر بوگوماز» فرماندار منطقه بریانسک ضمن اعلام این خبر در تلگرام، خاطرنشان کرد که دست‌کم ۳۰ پهپاد بر فراز بریانسک منهدم شده‌اند. «واسیلی آنوخین» فرماندار استان «اسمولنسک» روسیه نیز در همین زمینه خاطرنشان کرد که سامانه‌های پدافند هوائی مسکو پهپادها را بر فراز منطقه اسمولنسک منهدم کرده‌اند. به گفته این دو مقام، حمله پهپادی یادشده هیچ خسارت جانی و مالی در پی نداشته است.
اوکراین نیز صبح دیروز (یکشنبه) از حمله موشکی روسیه به کی‌یف و مناطق اطراف آن خبر داد. به گزارش ایرنا، رویترز به نقل از مقامات اوکراینی اعلام کرد که حمله موشکی روسیه به منطقه کی‌یف دو مجروح برجای گذاشت و به تعداد زیادی از ساختمان‌های مسکونی این منطقه آسیب وارد کرده است. «میکولا اولشچوک» فرمانده نیروی هوائی اوکراین دیروز(یکشنبه) در همین زمینه گفت: سامانه‌های پدافند هوائی اوکراین، از سه موشک پرتاب‌شده توسط روسیه، دو موشک را بر فراز منطقه کی‌یف منهدم کرده‌اند. براساس گزارش‌ها، کی‌یف، شهرهای اطراف آن و چندین منطقه دیگر در سراسر اوکراین دیروز از ساعت ۴:۵۰ صبح به وقت محلی به مدت یک ساعت تحت هشدار حمله هوائی قرار داشتند. شاهدان نیز اعلام کرده‌اند که در زمان حمله صدای چندین انفجار در کی‌یف و اطراف آن شنیده شد که بیشتر شبیه برخورد سامانه‌های دفاع هوائی با تسلیحات هوائی داشت.
راهپیمایی ضد جنگ
خبر دیگر این که روز شنبه پایگاه هوائی رامشتاین آلمان صحنه تظاهرات ضد ناتو و ضد جنگ مردم این کشور بود و آنها با برپایی تظاهرات ضد جنگ، تسلیح اوکراین را محکوم و حمایت خود را از مذاکره با روسیه اعلام کردند. تصاویر منتشرشده از این راهپیمایی نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان با بنرهایی که بر روی‌شان شعارهایی نوشته شده بود، در این مکان دست به راهپیمایی زدند. به گزارش ایسنا به نقل از رسانه‌های محلی، شرکت‌کنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی‌شان «رامشتاین را متوقف کنید»، «با هم برای صلح»، «ناتو برو بیرون»، «دیپلماسی به جای جنگ»، «همکاری به جای تحریم» و «صلح با روسیه به جای جنگ جهانی سوم» نوشته شده بود. معترضان همچنین تصاویری از کودکانی که در مناطق جنگی گرفتار شده‌اند، به دست داشتند. یکی از معترضان گفت: «تنها تعداد کمی سیاستمدار هستند که خواهان این جنگ هستند. دیگر کافی است. ما نمی‌خواهیم شاهد این از بین رفتن‌ها باشیم. من مخالف این وضعیت هستم برای همین هم به این‌جا آمده‌ام.»
پایگاه جدید ناتو در رومانی
اما در حالی که مردم آلمان علیه جنگ‌افروزی ناتو مقابل پایگاه «رامشتاین» تظاهرات کردند از رومانی خبر می‌رسد پایگاه هوائی «میخائیل کوگالنیچانو» در حوالی روستایی همنام در این کشور قرار است به «بزرگ‌ترین» پایگاه هوائی ناتو در اروپا بدل شود. پیش از این «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هشدار داده بود که ناتو قصد دارد در جناح شرقی پیشروی کند. بی‌بی‌سی درباره این پایگاه جدید گزارش داد روستایی در رومانی که پایگاه هوائی به نام «میخائیل کوگالنیچانو» در آن مستقر است، قرار است به «بزرگ‌ترین پایگاه هوائی ناتو در اروپا» تبدیل شود. ظاهرا این پایگاه هوائی بزرگ‌ترین تاسیسات ناتو در اتحادیه اروپا خواهد بود که از نظر اندازه احتمالا از پایگاه رامشتاین آلمان پیشی خواهد گرفت. بی‌بی‌سی در ادامه گزارش خود تاکید می‌کند، یک اسکادران از جنگنده‌های اف-۱۶ که اخیرا از نروژ خریداری شده و همچنین پهپادهای «ریپر MQ-۹» در پایگاه هوائی «میخائیل کوگالنیچانو» حضور خواهند یافت. همچنین یک مجتمع مسکونی- نظامی در آنجا ساخته خواهد شد که پرسنل نظامی از ۳۲ کشور عضو ناتو در آن مستقر خواهند شد. به گزارش ایسنا به نقل از بی‌بی‌سی «چارلی تگ» خلبان نیروی هوائی انگلیس ادعا می‌کند که هدف از ایجاد چنین پایگاهی «مقابله با حمله احتمالی روسیه به اروپا» خواهد بود. وی افزود: «پیش از این ما به‌عنوان یک عامل بازدارنده در برابر هرگونه حمله روسیه در این‌جا حضور داشتیم. اکنون این بیشتر به‌عنوان اطمینان‌بخشی به دیگر کشورهای ناتو مانند رومانی است که ما این‌جا هستیم و مایل به دفاع می‌باشیم.»