kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۵۳۱
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۰

آقای ظریف! چرا با دوستان عداوت با دشمنان مدارا؟!

ظریف، وزیر پیشین امور خارجه که از نمادهای دوستی با دشمن و بانیان خسارت محض برجام است، با خشم و عصبانیت و هتک‌حرمت، منتقدانش را دروغگو خواند. 
 
 
سرویس سیاسی ـ
 
از یک ماجرا در روزهای تصویب خسارت محض برجام در مجلس شروع کنیم؛ وقتی ظریف، بازیچه بودن سرنوشت کشور در منش خود و هم‌طیفی‌هایش را آشکار کرد.
  آنجا که ظریف گفت: ئه‌ئه ندیده بودم!
احمد توکلی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تیرماه 1399 در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته بود؛ «وقتی وزیر امور خارجه برای توضیح توافق به مجلس آمد، من نماینده مجلس بودم. آقای ظریف پشت تریبون ادعا کردند که «بر اساس برجام تمام تحریم‌ها لغو می‌شود.» من چهار سؤال به ریاست مجلس، علی لاریجانی دادم که از این چهار سؤال، سه تای آنها در جلسه قرائت شد. یکی از سؤالات من این بود که شما مدعی هستید تمام تحریم‌ها لغو می‌شود، اما در این قراردادی که امضا کرده‌اید، در موارد متعددی نوشته ‌شده ‌است Suspend. این کلمه به معنای تعلیق است نه لغو. متن قرارداد را به آقای دکتر نجابت دادم و خواهش کردم ببرد پیش آقای لاریجانی. لاریجانی دید و گفت: «بله! اینجا نوشته ساسپند و معلوم است معنای آن چیست.» قرار شد که آقای نجابت ببرند و به آقای ظریف نشان دهند. آقای نجابت متن برجام را برد پایین و به آقای ظریف که سخنرانی‌ا‌ش تمام شده‌ و آن پایین نشسته ‌بود، نشان داد و آقای ظریف در واکنش با تعجب گفت: «ئه! ئه! من این را اصلا ندیده ‌بودم!» باور می‌کنید؟»
همین شخص وزیر پیشین امور خارجه با این وضع خجالت‌آور و بازی با منافع ملی و سرنوشت ملت ایران در برجام، دیروز در گردهمایی انتخاباتی پزشکیان در کاشان در اقدامی غیراخلاقی و زشت، با عصبانیت شدید و داد و فریاد، منتقدان خود را دروغگو خواند! شخصی که در مذاکرات لبخندهای مکرر و غیرمتعارفش به دشمن سوژه رسانه‌ها و مورد انتقاد افکار عمومی قرار گرفت، با مردم عنادگونه مواجه می‌شود. در همین شرایط باید توجه داشت که در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، جای برخی مدعیان اصلاحات ـ اعتدال که به دنبال حذف انقلاب اسلامی بودند، اقتصاد کشور را نابود کردند و اگر می‌توانستند، علاوه‌بر صنعت هسته‌ای، دیگر مؤلفه‌های اقتدار ایران را نیز به دشمن هدیه‌ می‌دادند ـ اما با ایستادگی رهبر حکیم انقلاب و مردم ناکام ماندند ـ عوض شده است و این افراد به جای صندلی دادگاه به فضای تبلیغات انتخابات آمده‌اند و با خیال آسوده دروغ می‌بافند و اگر هم اعتراضی باشد، سرکوب می‌کنند. از کوره در می‌روند و با خشونت، مردم را مورد هتک‌حرمت قرار می‌دهند. از نهادهای نظارتی باید پرسید چگونه اجازه می‌دهند اشخاصی که باید پاسخگوی فجایع تحمیل کرده به مردم باشند، به فضاهای عمومی از جمله تلویزیون و گردهمایی‌های انتخاباتی وارد شوند و با تحریف و دروغ‌بافی امنیت روانی مردم را هدف قرار دهند؟
  آقای ظریف ای‌ کاش در مقابل دشمنان هم این‌طور عربده‌کشی می‌كردی؛ نه در مقابل هموطنانت
یک فعال رسانه درباره برخورد زشت و پلشت ظریف با منتقدان نوشت: آقای ظریف ای کاش در مقابل دشمنان هم این‌طور عربده‌کشی می‌كردی؛ نه در مقابل هموطنانت.
اشداء علی المؤمنین، رحماء بین الکفار نباش آقای ظریف
ای کاش برای فساد‌های دوره خودتونم نعره می‌زدی، گرچه همین چای دبش هم از دولت روحانی شروع شد. این هیهات‌هارو یادت باشه بعدا بگو
هیهات من حسین فریدون
هیهات من مهدی جهانگیری 
هیهات من ولی‌الله سیف و احمد عراقچی
هیهات من دختر نعمت‌زاده وزیر صمت
و...
  جلیلی: در دولت من هر دانشگاه یک دولت سایه است
سعید جلیلی، کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع دانشجویان دانشگاه شریف گفت: خیلی خوشحالم در جمع پرشور شما دانشجویان حضور دارم، این جلسه اول من نیست و توفیق داشتم در ۱۰ سال اخیر به‌ویژه در ۲ تا ۳ سال اخیر حضور در جمع شما یافته‌ام و در حوادث سال ۱۴۰۱ در دانشگاه تهران و سایر استان‌ها هفته‌ای و یا دو هفته یک بار حضور داشتم و برخی جلسات با دانشجویان ۶ تا ۷ ساعت به طول می‌انجامید. خاطرم هست در جلسه‌ای که در دانشگاه یزد با حضور دانشجویان برگزار شد، از ساعت یک تا ساعت هفت طول کشید.
به گزارش مهر، وی ادامه داد: جلسات پرسش و پاسخ با دانشجویان یک فرصت مغتنم است و در گفت‌و‌گوهایی با دانشجویان می‌خواهیم به یک نقطه اشتراک برسیم. نفس چنین جلسات در دولت مخالف یا موافق شما یک فرصت است و باید ادامه داشته باشد، دانشگاه‌ها بهترین فرصت است تا نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنیم.
جلیلی گفت: در دولت من هر دانشگاه یک دولت سایه است چرا که دانشگاه مشکل‌گشایی برای حل مسائل کشور است و اگر می‌گوییم که یک جهان فرصت، یک ایران جهش، موتورش باید در دانشگاه باشد.
کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان وضعیت کشور را به یک وضعیت مطلوب رساند، اظهار داشت: اگر می‌خواهیم دولت قوی داشته باشیم به صرف برگزاری جلسه و بودجه نیست. دولت اگر می‌خواهد جهش در کشور صورت بگیرد باید از توانمندی‌های آحاد مردم استفاده کند. اولین اقدام شناسایی نخبگان دانشگاهی است. مثلاً می‌خواهیم کسری بودجه را برطرف کنیم، ارزآوری و ایجاد اشتغال داشته باشیم باید از ظرفیت بزرگ دانشگاهی استفاده کرد.
  قالیباف: باید اقتصاد را پیش‌بینی‌پذیر کنیم
محمدباقر قالیباف، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در آئین گرامیداشت روز ملی اصناف اظهار داشت: ارز نباید چند نرخی باشد. نوسان قیمت یک بحث است، اما اینکه ما ۴ یا ۵ نرخ را به رسمیت بشناسیم یک بحث دیگری است.
به گزارش مهر، وی گفت: وقتی حرف از رشد اقتصادی می‌زنیم یعنی این اقتصاد را بزرگ کنیم و تولید اتفاق بیفتد و درآمد ایجاد شود. باید دست و پای دولت را از اقتصاد کوتاه کنیم.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: ما همه چیز داریم، اما بعضی اوقات از دشمنانمان تمنا می‌کنیم. تحریم حتماً اثرگذار بر اقتصاد ما است. دشمن این راه را برای مبارزه و از پا در آوردن ما انتخاب کرده است. بنده با مذاکره در‌باره رفع تحریم موافق هستم به شرطی که مذاکره را روش مبارزه بدانیم. ماده ۶ قانون اقدام راهبردی مجلس به دولت اجازه داده است که به شرط انتفاع اقتصادی، اقدام در برابر اقدام انجام شود.
قالیباف تاکید کرد: تحریم کاغذ‌پاره نیست، بلکه یک معضل است که باید حل کنیم و ان‌شاءالله حل می‌کنیم. ما اشکالاتی داریم که باید برطرف کنیم. یا آگاهی لازم را کسانی که باید تصمیم بگیرند نسبت به این موضوع ندارند، یا مدیریت و قدرت مدیریت ندارند، یا هردو را ندارند.
وی اظهار داشت: کار نشد ندارد؛ می‌شود و می‌توانیم. ما شهر تهران را با ظرفیت‌های خود شهر اداره کردیم. بنده هیچ وقت در شهرداری تهران اجازه ندادم در بودجه هفتاد سی اجرا نشود. یعنی ۷۰ درصد بودجه باید در حوزه‌های زیرساختی و توسعه کشور برود و ۳۰ درصد بودجه صرف هزینه‌های جاری شود.
قالیباف گفت: باید اقتصاد را پیش‌بینی‌پذیر کنیم. اگر اقتصاد قابل پیش‌بینی شد، قیمت‌ها هم قابل پیش‌بینی می‌شود. اگر شما به تولید توجه کردید و فرصت به آن دادید و تولید را اقتصادی کردید، حتماً ثبات در قیمت‌ها محقق می‌شود.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: بنده تسهیل‌گری خواهم کرد و موانع را برمی‌دارم. امروز اقتصاد به کمک تک‌تک شما و مردم عزیز نیاز دارد.
  پزشکیان: در صورت پیروزی در انتخابات
 پیگیر مشکلات کردستان و استان‌های محروم خواهم بود
مسعود پزشکیان، کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در فرودگاه سنندج در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اولویت ما از بین بردن محرومیت‌هاست، نیت ما این است که این بی‌عدالتی و تبعیض را که به‌وجود آمده از نظر منطقه‌ای، نیروی انسانی و جنسیتی حذف کنیم.
به گزارش فارس، کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: این وضعیت اگر از بین برود می‌توانیم یک وفاق ملی ایجاد و برای ایران و عزت ایران به جایگاهی برسیم که قدرت رقابت در منطقه را داشته باشیم. به جای اینکه جوانان ما آرزو کنند از این آب و خاک بروند دیگران آرزوی زندگی در ایران را داشته باشند.
مناظره سوم میان نامزدهای ریاست جمهوری جمعه‌شب با موضوع فرهنگی و تحت عنوان «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» برگزار شد.
  جلیلی: دولت باید فرصت‌ها را شناسایی کند
 و تهدیدها را به صفر برساند
سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در این مناظره گفت: به همه متخصصان و دانشمندان درود می‌فرستم و بعد به تبع آن به همه کاربرانی که در فضای مجازی منفعل برخورد نکردند درود می‌فرستم که سعی کردند فضای مجازی را خوب بشناسند و خوب بر آن سوار شوند و حکمرانی کنند. خطاب من کسانی است که در فضای مجازی داخلی کارهای خوبی انجام دادند، پیام‌رسان‌هایی داخلی مثل بله، روبیکا، سروش، ایتا، نشان، بلد، سلام، اسنپ، تپسی، کافه بازار، باد صبا و ... کار بزرگ انجام دادند. اینکه در موضوع فضای مجازی برخورد فعالانه داشتند و منفعل نبودند.
وی اظهار داشت: امروز در سطح جهان نقش سکوهای فضای مجازی یک نقش فزاینده‌ای در حکمرانی دارد. امروز همه می‌گویند مرزهای جدید آنجایی است که سکو کاربر مؤثر و فعال داشته باشد و برای همین خیلی از دولت‌ها و قدرت‌ها دنبال بین‌المللی کردن سکوهای خود هستند. و البته دولت‌ها درصدد ایجاد قوانین سختگیرانه برای سکوهای دیگر هستند. همان اقدامی که آمریکایی‌ها برای تیک تاک انجام دادند. اخیراً اروپا قانون دوقلو را تصویب کرد و محدودیت‌هایی برای آمریکا  قائل شد. می‌خواهم بگویم که وضعیت موجود فضای مجازی در عرصه جهانی، تأثیر فراتر از مرزهای داخل و در مباحث بین‌الملل دارد که حالا به آن نمی‌پردازم.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: در بحث هوش مصنوعی نگرانی را مطرح می‌کنند که اگر در این فضا کسانی بتوانند حاکم شوند و از یک طرف اطلاعات معتبر را سرکوب کنند و از طرف دیگر داده‌های غلط را اشاعه دهند که می‌تواند همه مناسبات را در حکمرانی‌ها و فرهنگ در کشورها بر هم بریزد. بر همین اساس این یکی از ابزارهای سلطه است. شاهد هستیم که تصویر حاج قاسم را حذف می‌کنند و یا ده‌ها هزار سایت‌های علمی را بر روی جوانان ما فیلتر می‌کنند. هر چه را که نمی‌خواهند یکباره کنار می‌گذارند.
جلیلی اظهار داشت: در رابطه با اشتغال صحبت می‌کنم و اگر از همین ظرفیت و تولید محتوا در فضای مجازی استفاده کنیم و ۱۰ درصد هزینه اینترنت را به او بپردازیم موج وسیعی از اشتغال ایجاد می‌شود. در این بستر برای بسیاری از افراد جامعه و زنان شغل ایجاد می‌شود و چقدر می‌توانند درآمد کسب کنند. به این شرط که دولت وظیفه خود را انجام دهد و سهم آنها را از اینترنت پرداخت کند.
وی خاطرنشان کرد: امروز وظیفه دولت چیست؟ دولت باید فرصت‌ها را شناسایی کند و تهدیدها را به صفر برساند. امروز فضای مجازی مانند فضای واقعی با زندگی مردم عجین شده است. اگر از حقوق مردم صحبت می‌کنیم حق آنها این است که داده‌های آنها حفظ شود. در فضای مجازی مانند فضای واقعی جلوی کلاهبرداری گرفته شود. جلوی هرزه‌نگاری و چیزهایی که آسیب می‌زند گرفته شود.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مدیریت فرهنگی مدیریت عابر بانکی نیست که فقط پول بدهد و گزارش ثمره بودجه‌هایی که اختصاص داده می‌شود باید با توجه به آثاری که دیده می‌شود بررسی شود.
جلیلی بیان داشت: دیدید که یک سریال مختارنامه که ساخته شد زمینه‌های وحدت فرهنگ ایران و عراق را فراهم کرد. وقتی داعش در عراق ظهور کرد جوان‌های ایرانی و عراقی در ذیل فرمانده حاج قاسم و ابومهدی مثل کیان و مختار علیه داعش جنگیدند.
وی گفت: یک جهان فرصت کار فرهنگی وجود دارد که نه برای یکی دو سال بلکه برای سال‌ها باقی می‌ماند و این عمق راهبردی فرصت کارهای فرهنگی است. بحث من این است که کار فرهنگی از خود دولت و از اصلاح فرهنگ سیاسی شروع می‌شود.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: حضرت امام ۱۰۰ روز قبل از ارتحال جمله‌ای را فرمودند و در پیام منشور روحانیت گفتند که چه بسا شیوه‌های رایج اداره امور مردم در سال‌های آینده تغییر کند و گفته بودند که باید از هم اکنون برای این موضوع فکر شود. و ما در این موضوع تأخیر داریم همه این مواردی که امروز راجع به فناوری‌ها صحبت می‌شود همان مواردی است که حضرت امام در خشت خام دیده بود. ما باید سهم خود را از فناوری‌ها روشن کنیم و استفاده حداکثری را از آنها داشته باشیم. نگاه من این است که همه این‌ها برای ما فرصت است نه تهدید.
جلیلی گفت: می‌خواهم نگاهم را در موضوع فرصت فرهنگی مطرح کنم‌، سؤال می‌پرسم چند نفر از ما اسم فیلم جوئد میادین را شنیده‌ایم؟ فیلمی راجع به یکی از زنان قهرمان ملی اندونزی است شبیه زنان لرده ایران و همان زمانی که آنها در برابر استعمار انگلیس اسلحه دست گرفته بودند در آنجا هم این زن مبارزه می‌کرد؟ چند نفر از شما اسم فیلم سردار کنوانجان را شنیده‌اید راجع به خانم قهرمان ملی قرقیزستان و داستان آن شبیه آتش و بادی است که خودمان سال گذشته ساخته بودیم.
  قالیباف: با موضوع فیلترینگ مخالفم
در فضای مجازی حتماً حکمرانی یک ضرورت دارد
محمدباقر قالیباف، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در این مناظره گفت: اگر ایران قوی می‌خواهیم، خانواده قوی باید داشته باشیم. اگر خانواده عنصر و سلول اصلی جامعه ما است، زن محور این حرکت در خانواده است و نقش زن برای ما بسیار مهم است.
قالیباف تاکید کرد: حتماً بد پوششی و بی‌حجابی آفت خانواده و جامعه ما است و ما نباید اجازه دهیم که این اتفاق بیفتد اما مهم این است که چگونه این کار انجام شود. آقای پورمحمدی اشاره کرد که لایحه عفاف و حجاب را پس می‌گیرم، اما این لایحه هنوز به قانون تبدیل نشده و در مسیر خودش است. همه بخش این لایحه هم به سمت کارهای ایجابی است.
وی گفت: زمانی که می‌گوی یم چگونه یعنی نباید با بی‌احترامی و تنش و خشونت در این زمینه کاری شود و هر کدام از این کارها محکوم است.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ما در قانون خانواده و جوانی جمعیت بحث زن و خانواده را به تصویب رساندیم و بعد از ۱۵ سال که این موضوع در انتظار قانونی شدن بود، آن را به تصویب رساندیم.
قالیباف تاکید کرد: قانون مبارزه با خشونت در منزل و بیرون هم موضوع بعدی است و ظلمی که به زنان می‌شود. این موضوع در کمیسیون‌ها تصویب شده و در صحن مجلس است و در دستور کار مجلس است تا مراحل و سیر قانونی خود را طی کند.
قالیباف متذکر شد: ما شهدخت را برای دختران و شهربانو را برای اوقات فراغت زنان ایجاد کردیم. مهدکودک در همه محل‌ها درست کردیم که زنان که همه کار خانه را انجام می‌دهند و باید بچه را هم نگه دارند، حداقل دو ساعت بچه خود را در مهد کودک بگذارند و بتوانند به خودشان برسند و یک استراحتی داشته باشند.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: زنان سرپرست خانوار مسئول اقتصاد هستند و ما آنان را به شدت در حوزه اقتصاد و توانمندسازی تقویت کردیم و بیش از ۱۲۰ مرکز کوثر برای آنان درست شد و برخی از آنان به جایی رسیدند که هر کدام بیش از ۲۰۰ کارگر دارند و کارآفرین شدند. زن در پلیس کاری کردیم که درجه نظامی گرفت. جامعه هدف ما در برنامه هفتم خانواده است و سفره خانواده نباید کوچک شود. وی اظهار داشت: بحث فضای مجازی بسیار مهم است. اولین نکته‌ای که همه ما باید به آن توجه کنیم آن است که بنده بر این باورم که فضای مجازی، فضای زندگی مردم در همه ابعاد است. درست همان‌طور که مردم در فضای واقعی و حقیقی هستند، عین آن را در فضای مجازی زندگی می‌کنند.
قالیباف بیان داشت: بنده خیلی روشن بگویم که حتماً با موضوع فیلترینگ مخالفم، چرا که خطرات و فساد زیادی به دنبال خواهد داشت.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: به هر حال اینجا یک فرصت برای ما است اما در یک شرایطی یک تصمیمی می‌گیریم و آن را تبدیل به تهدید می‌کنیم، البته بنده اینجا استثنا کنم که یک موقعی مانند سال ۱۴۰۱ موضوعات امنیتی داریم و در همه دنیا امنیت اولویت است و بحث آن جدا است. اما در مابقی شرایط نباید این‌گونه باشد.
قالیباف بیان داشت: البته در فضای مجازی حتماً حکمرانی یک ضرورت دارد. الان زمانی که موضوع ما اقتصاد است، بخش عمده اقتصاد در این فضای مجازی است و باید از آن استفاده کنیم.
وی گفت: مشکل سرعت اینترنت را هم باید حل کنیم و با حکمرانی درست باید از فرصت‌های فضای مجازی استفاده کنیم که اگر استفاده نکنیم، هم خسارت فرهنگی می‌بینیم و هم خسارت مالی.
قالیباف تاکید کرد: معتقد هستم که در حوزه فرهنگ یکی از اشکالات ما این است که توجه به نگاه رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگی نداشتیم. فارغ از اینکه ایشان رهبر و ولی ما هستند، بدون شک ایشان یک شخصیت بی‌نظیر در عرصه فرهنگی و هنری در ابعاد مختلف هستند و نه‌تنها در دنیا بلکه در دنیا شناخته شده هستند.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: واقعاً فرهنگ غوغا می‌کند؛ اگر بخواهم مثال بزنم در زمان نیروی انتظامی حتماً سیاه ساکتی و داوود خطر را یادتان است که در دوره کمتر از ۷۰ روز آن‌قدر اثر داشت که باعث شد بیش از ۸۰ درصد مردم از کمربند ایمنی استفاده کنند که این اثر فرهنگ است. ما ظرفیت فرهنگ را نشناختیم و در دولت خدمت و پیشرفت حتماً به ظرفیت فرهنگ توجه می‌کنیم و از صاحب‌نظران این عرصه استفاده می‌کنیم.
  زاکانی: نوع مواجهه با بی‌حجابان جز از طریق احترام 
و مواجهه درست قانونی میسر نیست
همچنین، علیرضا زاکانی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره سوم گفت: در حوزه اجتماع هم موضوع حریم عمومی است که در اینجا هم قانون حاکم است. در مورد حجاب باید بگوییم که این موضوع هم شرعی است و هم قانونی؛ اما نوع مواجهه با بی‌حجابان جز از طریق احترام و مواجهه درست قانونی میسر نیست.
وی عنوان کرد: به عنوان پدر سه دختر و یک همسر عرض می‌کنم که جمع بین خانه‌داری، همسرداری و فرزندداری با فعالیت اجتماعی ممکن است.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ظرفیت عظیمی که در جامعه زنان وجود دارد مورد غفلت قرار گرفته است.
زاکانی گفت: هیچ ملت و دولتی نیست که درک درستی داشته باشد و افکار عمومی خود را در اختیار بیگانگان قرار دهد.
وی اظهار داشت: فیلترینگ با صیانت متفاوت است. آقایانی که از فیلترینگ صحبت می‌کنند ابتدا بی‌پروایی کردند و امکان ظهور و بروز پیام‌رسان‌ها را به شکلی فراهم کردند که مبتنی بر ضوابط کشور ما نبود. در تمام دنیا وجود دارد اما ضابطه‌مند استفاده می‌کنند.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: در شهرداری از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم. در دولت رئیسی توسعه زیرساخت‌های کشور فعال شده است. قرار است سرعت اینترنت تا ۵۰ برابر بالا رود.
زاکانی در مورد موضوع حجاب‌بان، گفت: آقای پزشکیان اگر این موضوع را با من جدی مطرح کردید، دروغ است. اگر هم شوخی کردید آن دنیا مؤاخذه خواهید شد و حق ندارید جلوی مردم شوخی کنید.
وی یادآور شد: اگر بنا باشد کسی در مورد فیلترینگ صحبت کند آقای پورمحمدی نباید صحبت کند چرا که او و دوستانش بیشترین عامل فیلتر در کشور بوده است.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دو دهه است صحبت کرده‌ام و بارها به دادگاه رفتم اما سربلند بیرون آمده‌ام. نمی‌گذارم حق شهید رئیسی نابود شود. کاری را که روحانی نکرد و زیرساخت‌ها را توسعه نداد اما این شهید بزرگوار این کار را انجام داد.
زاکانی با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های فرهنگی امر جدی است، گفت: باید به اقتصاد فرهنگ دقت کرد.
وی یادآور شد: بیمه هنرمندان و توجه به آنها و صندوق اعتباری هنر در دولت خدمت به صورت جدی پیگیری خواهد شد.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری دو کتاب معرفی کرد و گفت: یک کتاب با عنوان «دغدغه‌های فرهنگی» است که تقدیم پزشکیان می‌کنم. کتاب دیگر «سال های بنفش» درباره عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم است. اگر به این کتاب مراجعه شود فاجعه اتفاق افتاده را متوجه خواهند شد.
زاکانی بیان کرد: باید به فرهنگ به عنوان مدار سایر نظامات توجه کرد و تعلیمی و تربیت را به عنوان سکوی پیشران پذیرفت.
  قاضی‌زاده‌ هاشمی: در دولت خانواده اعتباری
 برای خانواده‌ها در نظر گرفتیم
سید امیرحسین قاضی‌زاده‌ هاشمی، نامزد چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در این مناظره گفت: یاد و خاطره شهدای انقلاب و شهدای خدمت را گرامی می‌دارم. امروز تولد ریحانه دختر کاپشن صورتی با گوشوارۀ قلبی است. کاپشن صورتی نماد خشونت غرب آدم‌خوار است.
وی افزود: نگاه غرب به زن در کشتار ریحانه‌ها و دختران ما در غزه دیده می‌شود. خانواده واحد بنیادین جامعه است و کانون اصلی تعالی انسان است.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: زن بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی ما است و ما هیچ‌وقت در تاریخ نگاه ابزاری به زن نداشته‌ایم. حاصل نگاه ابزاری به زن عاقبتش در فرهنگ غرب دیده می‌شود و موجب شده الان آنها مجبور به بازگشت به فرهنگ‌های خانواده محور شده‌اند.
قاضی‌زاده‌ هاشمی گفت: باید مراقب باشیم ادبیات غلط ما را اسیر نکند، زیرا زن پیشران و روش حل مسائل است. دغدغه بانوان ما هم حجاب نیست و این یک ظلم تاریخی به زن است در حالی که دغدغه اصلی بانوان تبعیض در فرصت‌ها است که باید آن را از بین ببریم.
وی گفت: در دولت خانواده اعتباری برای خانواده‌ها در نظر گرفتیم. یک میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه که می‌تواند در اشتغال یا تأمین جهیزیه یا ازدواجش استفاده کند و یا در حوزه دیگری سرمایه‌گذاری کند. اگر زمینه بارداری و فرزندآوری را آسان کنیم همه خانم‌ها علاقه‌مند هستند که حداقل دو فرزند داشته باشند.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: اینترنت در خانواده یک کالای اساسی است. یکی از بهترین مشاغل زنانه، مشاغل اینترنتی هست.
قاضی‌زاده ‌هاشمی تأکید کرد: نیروی مجرب و متخصص ما در این حوزه بعضاً مهاجرت می‌کنند چون در بیرون درآمدهای شگرفی دارند و ما نتوانسته‌ایم این نیروها را حفظ کنیم.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دوستانی که نگران بودند من از جت اسکی صحبت کردم و گفتند این ورزش گرانی است، نگران نباشند سواحل جنوبی و شمالی ما عرصه بزرگی دارد و برای همه جا هست.
قاضی‌زاده‌ هاشمی بیان داشت: صندوق حمایت از هنرمندان و اصحاب رسانه را تقویت می‌کنیم. هنوز نتوانستیم سریالی مثل مختارنامه بسازیم. صندوق حمایت از هنرمندان و فعالان گردشگری و فعالان رسانه را تقویت خواهیم کرد
وی عنوان کرد: از منتقدان خودم شکایت نخواهم کرد و به آنها انگ بی‌شناسنامه نخواهم زد.
قاضی‌زاده‌ هاشمی تأکید کرد: گفتمان مقاومت را در همین مدت کوتاه به دانشگاه‌های آمریکا رساندیم، حتماً اگر تلاش و برنامه‌ریزی کنیم میراث کهن و فرهنگ زبان فارسی را هم می‌توانیم منتقل کنیم.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: مکرون می‌گوید ما باید اینترنت اروپایی را توسعه بدهیم. چرا الان کسی از آمازون در ایران صحبت نمی‌کند چون توانسته‌ایم پلتفرم‌های خوبی توسعه بدهیم و مردم احساس نیاز نمی‌کنند.
 حجت‌الاسلام پورمحمدی: 
در همه بخش‌ها باید تمرکززدایی انجام شود
همچنین، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مناظره سوم اظهار داشت: ما نمی‌توانیم خودمان را از فرصت‌های فضای مجازی محروم کنیم. اینکه صورت مسئله را پاک کنیم و فقط روی فیلترینگ تمرکز کنیم درست نیست. در یک مقطعی تصمیم فیلترینگ قابل دفاع است اما استمرارش آسیب دارد. مافیای وی‌پی‌ان ایجاد می‌شود و امینت به خطر می‌افتد و سرعت اینترنت کم می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: قرار من به شما بانوان و دختران است که اگر موفق به اخذ رأی شما و اعتماد شما شدم حتماً لایحه عفاف و حجاب را پس می‌گیرم و در دولت با کارشناسان و صاحبنظران و دلسوزان و خانم‌ها مفصل بحث می‌کنیم که برای حل این مشکل چه ضوابطی را تعریف کنیم و متعهد می‌شوم که به نحو درست تعقیب کنم که هماهنگی لازم را انجام دهم و مطمئناً موفق خواهیم شد با هزینه کمتر.
حجت‌الاسلام پورمحمدی بیان داشت: از ابتدا باید روی ایجاد پیام‌رسان بسیار قوی تمرکز می‌کردیم. من این را در دولت یازدهم به طور جدی مطرح کردم.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در طی ۴۵ سال گذشته تحولات زیادی در عرصه فرهنگ ایجاد شده است و قله‌های زیادی فتح کردیم و در برخی جاها در دامنه هستیم و در برخی موارد ارتقا نداشتیم. در مجموع باید قبول کنیم که دستاوردهای ما قابل توجه است.
وی گفت: هیچ کشوری بدون سیاست فرهنگی نیست اما انواعش متفاوت است. سیاست فرهنگی یک مسئله اساسی است. کشورهای دنیا یک دوگانه‌ای در سیاست فرهنگی دارند. برخی سیاست‌ها صریح و مستقیم است و برخی صریح و غیرمستقیم. صریح و مستقیم با امرونهی و تشویق ظاهری انجام می‌شود. برخی سیاست‌ها غیرمستقیم است و صریح نیست و دولت‌ها به شکل تنظیم‌گر، حمایت‌کننده و هدایت‌کننده ظاهر می‌شوند. به نظرم رفتار دوم هوشمندانه‌تر و موفق‌تر است و حاشیه‌های کمتری ایجاد می‌کند و من مدافع این نوع اعمال سیاست‌گذاری هستم.
حجت‌الاسلام پورمحمدی اظهار داشت: یکی از مباحث اساسی در هنر و همه فعالیت‌های فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد تمرکز‌زدایی است. در همه بخش‌ها باید تمرکز‌زدایی انجام شود و در فرهنگ و هنر بیشتر. تمرکز‌زدایی یکی از بسترهای تجربه‌اش می‌تواند همین حوزه باشد و ما بازخوردهای آن را ببینیم.
  پزشکیان: ممیزی‌های سلیقگی را کاملاً رد می‌کنم
مسعود پزشکیان، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در مناظره سوم خاطرنشان کرد: چه شد که اینها بی‌حجاب شدند؟ اینکه در خانواده چگونه هستیم یک بحث است اما اینکه با اینها در جامعه چطور برخورد می‌کنیم و یک عده ما را نمی‌پذیرند تکلیفمان با آنها چیست؟ روز به روز دارند با ما بدتر می‌شوند و فاصله بیشتر می‌شود. الان دیگر خیلی نمی‌شود راحت با حجاب به خیابان آمد.
پزشکیان با اشاره به اهمیت کتابخوانی گفت: مسئله دیگر گرانی کتاب است و وقتی قدرت خرید کتاب وجود نداشته باشد طبیعتاً استفاده از کتاب کاهش می‌یابد. اصولاً در مدارس با طراحی اقدامات تشویقی فردی و جمعی می‌توان کتابخوانی را گسترش داد. تقویت کتابخوانی باید از طریق مدرسه پیگیری شود و باید فشار بیاوریم که انجام شود. یادگیری اگر در ابتدای جوانی انجام شود در بزرگسالی کار سخت‌تر می‌شود.
وی اظهار داشت: اصولاً دولت باید از حالت مداخله‌گری دربیاید و سیاست‌گذار و ناظر برنامه باشد و کار را ناظران بخش‌های خصوصی بسپارد. ممیزی باید بر اساس قانون صورت گیرد نه سلیقگی.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: ممیزی‌های سلیقگی را کاملاً رد می‌کنم و اجازه مداخله دستگاه‌ها در حوزه فرهنگی را نخواهم داد. قانون مالکیت معنوی ضرورت دارد. تلاش خواهم کرد دولت من فرهنگی باشد نه اینکه فرهنگ را دولتی کنم.
پزشکیان گفت: در رابطه با پیوست‌های فرهنگی در مناطق حتماً باید در جاهایی که درست شده و فاقد کتابخانه و مسجد و... هستند اقدامات صورت گیرد. باید طوری شکل بگیرند که قابل استفاده باشد. ساختار اجتماع باید طوری باشد که این روند در آن قابل اجرا باشد.
وی بیان داشت: تلاش می‌کنم امنیت فرهنگی را برای نهادهای منظور ایجاد کنم. این رویکرد مانع از فرار و مهاجرت نخبگان خواهد شد.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت باید به خانه سینما و تئاتر نظارت کند. این واقعیت است که چرا هنرمندان و کارگردانان ما ممنوع‌الخروج بشوند؟ نگاه امنیتی و اینکه فرهنگ را دولتی کردیم منجر به این شده که جوانان با رفتار ما مشکل دارند.