kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۵۲۳
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۰

 ترامپ: عامل آغاز جنگ اوکراین بایدن بود نه پوتین


 
 سرویس خارجی-
رئیس‌جمهور سابق آمریکا هم معتقد است مداخله روسیه در اوکراین ناشی از «لفاظی‌های غیرمسئولانه و تحریک‌آمیز جو بایدن درباره ضرورت پیوستن کی‌یف به ناتو» بود. 
ریشه‌های جنگ را باید در اشتباه اوکراین در تقابل با همسایه قدرتمند خود و تلاش برای تضمین امنیت خود با عضویت در ناتو جست‌وجو کرد. با به قدرت رسیدن غربگراها در اوکراین در سال 2014 تلاش رهبران وابسته این کشور برای پیوستن به ناتو وارد مرحله تازه‌ای شد. نظریه‌پردازان رئالیسم در آمریکا مثل «مرشایمر» و «استفان والت» همان زمان هشدار دادند که ادامه تحریک اوکراین برای عضویت در ناتو با واکنش شدید پوتین مواجه خواهد شد، چرا که اوکراین به منافع حیاتی روسیه گره خورده است. اصرار دولت بایدن به عضویت اوکراین در ناتو سرانجام منجر به لبریز شدن کاسه صبر روسیه شد و این کشور رسماً در 24 فوریه 2022 (5 اسفند 1400) به اوکراین حمله کرد. حالا با گذشت بیش از 2 سال و 3 ماه از شروع جنگ، ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز لفاظی‌های غیرمسئولانه بایدن برای پیوستن اوکراین به ناتو را دلیل شروع این جنگ عنوان کرده است. او که به دنبال رویارویی دوباره با بایدن برای ریاست‌جمهوری در ماه نوامبر (آبان) است، این اظهارات را در جریان گفت‌وگو در مورد سیاست خارجی با «دیوید ساکس» مجری پادکست «All-In» بیان کرد. ترامپ گفت: «به مدت ۲۰ سال، شنیده بودم که اگر اوکراین وارد ناتو شود، این مشکلی واقعی برای روسیه می‌شود. من خیلی وقت است که این را شنیده‌ام و فکر می‌کنم که واقعا به همین دلیل این جنگ شروع شد.» نامزد جمهوری‌خواهان سپس خاطرنشان کرد که در زمان حضور او در کاخ‌سفید هیچ صحبتی درباره درگیری مسلحانه بین روسیه و اوکراین نشده بود، اما به محض اینکه جو بایدن جایگزین او شد، اوضاع رو به وخامت رفت. به گفته رئیس‌جمهور سابق آمریکا، یکی از موضوعات کلیدی، لفاظی‌هایی بود که از جانب کاخ‌سفید بیرون آمد. ترامپ گفت: «بایدن همه چیزهای اشتباه را می‌گفت. و یکی از چیزهای اشتباهی که او می‌گفت این بود که اوکراین وارد ناتو خواهد شد.» به گزارش ایسنا در ادامه این مصاحبه «دیوید ساکس» خاطرنشان کرد که در ژانویه ۲۰۲۲ (اسفند 1400) «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به مسکو گفت: اوکراین به ناتو می‌پیوندد و واشنگتن فکر می‌کند که قرار دادن تسلیحات هسته‌ای در آنجا خوب است. او خاطرنشان کرد: «بنابراین جای تعجب نیست که روس‌ها به شکلی ناگهانی عصبانی شدند.» ترامپ در پاسخ گفت: «خب، فرض کنید شما روسیه را اداره می‌کردید. شما خیلی خوشحال نمی‌شدید. مطرح کردن ایده اوکراین در ناتو بسیار تحریک‌آمیز بود. و اکنون حتی تحریک‌آمیزتر است. من به طور معمول می‌شنوم که آنها اکنون در مورد ورود اوکراین به ناتو صحبت می‌کنند. و اکنون همچنین می‌شنوم که فرانسه می‌خواهد وارد شود و بجنگد. خوب، من برای آنها خیلی آرزوی موفقیت دارم!»
پنهان شدن مردان اوکراینی!
اما خبر دیگر از جنگ اوکراین این که گزارش رسانه‌های غربی نشان می‌دهد که مردم اوکراین دیگر هیچ شور و شوقی برای جنگیدن با روسیه در میدان جنگ ندارند. روزنامه نیویورک‌تایمز در این زمینه نوشته است: «همزمان با پیشروی نیروهای روسیه، ارتش اوکراین عمیقا تلاش می‌کند تا نیروهایی را که تاکنون در جنگ از دست داده، جایگزین کند و در این مسیر به واسطه قوانینی جدید، شروع به بسیج گسترده نیروها و خدمت اجباری سربازان کرده است. در این بین برخی سعی کرده‌اند از چنین طرحی فرار کنند و حتی هزاران نفر از آنها پیش از اعلام تازه‌ترین طرح برای بسیج نیروها، از کشور خارج شده بودند تا بدین ترتیب از خدمت در ارتش خودداری کنند. برخی حتی خود را به آب زده‌اند تا از رودخانه‌ای که اوکراین را از رومانی جدا می‌کند، گذر کنند تا در خدمت ارتش نباشند.
به گزارش ایسنا این روزنامه آمریکایی در ادامه می‌نویسد: «در حال حاضر افسران اوکراینی در خیابان‌های شهر به دنبال مردان ۲۵ الی ۶۰ سال هستند تا آنها را برای خدمت در ارتش به‌کار بگیرند. همین مسئله موجب شده تا برخی از مردان اوکراینی در خانه‌های خود پنهان شوند زیرا می‌ترسند طرح خدمت اجباری بلیت یک‌طرفه‌ای برای اعزام به خط‌مقدم باشد. هنوز معلوم نیست که چه تعداد مرد اوکراینی خود را پنهان کرده‌اند اما در شهرهای بزرگ نظیر کی‌یف و لویو حدود ده‌ها هزار نفر تخمین زده‌ می‌شوند.»