kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۵۲۱
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۰

234 اُمین تیراندازی جمعی در آمریکا طی سال‌جاری 3 کشته و10 زخمی بر جای گذاشت

 
 
سرویس خارجی-
با وقوع یک تیراندازی جمعی در آمریکا که 3 کشته و 10 زخمی برجای گذاشت، تعداد تیراندای‌های جمعی در این کشور از 234 مورد گذشت.
آزادی حمل اسلحه گسترش خشونت‌های مسلحانه و تیراندازی جمعی در شهرهای مختلف این کشور طی سال‌های اخیر تبدیل به یک بحران شده است. جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به صراحت گفته است که این وضعیت آرامش را از ملت آمریکا سلب کرده است. طبق آمارهای رسمی در سال جاری میلادی که تازه از نیمه گذشته است، حداقل در سرتاسر آمریکا 234 مورد تیراندازی دسته‌جمعی رخ داده است. تیراندازی‌های جمعی به حوادثی گفته می‌شود که در آنها دست‌کم چهار نفر مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرند. در جدید‌ترین مورد نیز روز جمعه در پی حادثه تیراندازی در یک فروشگاه مواد غذایی در «آرکانزاس» سه نفر کشته و ۱۰ تن دیگر زخمی شدند. دو افسر پلیس نیز در میان مصدومان هستند. به گزارش ایسنا به نقل از رسانه‌های این کشور مقامات پلیس اعلام کردند: فرد مظنون این حادثه در پی تیراندازی نیروهای پلیس زخمی شده است. همچنین گفته شده است که جراحات افسران پلیس شدید نبوده است. ویدئوی منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی حداقل یک نفر را نشان می‌دهد که در پارکینگ افتاده است، در حالی که ویدئوی دیگری صدای شلیک چندین گلوله را ضبط کرده است. همچنین ویدئوی دیگری هم نشان می‌دهد نیروهای امدادی در حال امدادرسانی در محل حادثه هستند.
روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به افزایش تیراندازی‌های جمعی در آمریکا می‌نویسد:  چنین نرخ بالایی از تیراندازی‌های جمعی در ایالات‌متحده باعث شده است که برخی در این کشور خواهان کنترل قابل توجه و معنادار استفاده از اسلحه باشند. اما دولت فدرال عمدتاً نتوانسته یا نمی‌خواهد به این درخواست‌ها توجه کند. فعالان و حامیان کنترل سلاح در آمریکا در ابتدا تصور می‌کردند که دولت فعلی بتواند موجب اقداماتی در زمینه جلوگیری از خشونت با اسلحه در این کشور شود ولی با گذشت سال‌ها از ریاست‌جمهوری بایدن این امیدها به یأس و سرخوردگی تبدیل شده است.کارشناسان دلایل متعددی را برای افزایش خشونت‌های مسلحانه در جامعه آمریکا ذکر می‌کنند. افزایش شدید شکاف دوقطبی‌، رشد قارچ‌گونه گروه‌های فاشیست و راست افراطی که برتری نژاد سفید را تبلیغ می‌کنند، رشد حملات نژادپرستانه و ترس رنگین‌پوستان از هدف قرار گرفتن توسط سفیدبرترپندارها و افزایش شکاف اجتماعی، موجب شده مردم آمریکا تمایل گسترده‌ای نسبت به خرید سلاح داشته باشند. در نتیجه با افزایش اسلحه در دست مردم خشونت‌های مسلحانه و تیراندازی‌های منجر به قتل نیز در آمریکا افزایش پیدا کرده است. آمارهای مرکز تحقیقات کنگره آمریکا نشان می‌دهد آمریکایی‌ها صاحب حدود نیمی (۴۸درصد) از کل ۶۵۰میلیون قبضه سلاح غیرنظامی موجود در سراسر دنیا هستند. 
بایدن گناهکار
خبر دیگر از آمریکا این که نتایج نظرسنجی جدید در آمریکا نشان داد که بیشتر شهروندان این کشور صرف‌نظر از گرایش‌های حزبی، حکم جدید محکومیت «هانتر بایدن» پسر رئیس‌جمهوری را در پرونده مالکیت غیرقانونی سلاح تایید می‌کنند. تارنمای آمریکایی «هیل» در این‌باره نوشت: نظرسنجی اکونومیست و مؤسسه یوگاو نشان می‌دهد که ۶۷درصد از پاسخ‌دهندگان، قویا حکم مجرمیت هانتر بایدن را قبول دارند. پیش‌تر در این ماه، ۱۲ عضو هیئت منصفه ایالت دلاویر آمریکا، با صدور سه حکم پسر کوچک‌تر بایدن را به دلیل دروغگویی درباره استفاده از موادمخدر در زمان خرید سلاح در سال ۲۰۱۸ مجرم شناختند. نتایج نظرسنجی اخیر حاکی از آن است که ۶۲درصد از حامیان حزب دموکرات آمریکا حکم جدید محکومیت هانتر بایدن را تایید می‌کنند و فقط ۲۲درصد گفتند درباره آن مطمئن نیستند. بر اساس این نتایج، ۲۰درصد از حامیان حزب دموکرات گفتند حکم محکومیت پسر بایدن را تایید نمی‌کنند.در بین جمهوری‌خواهان حامی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا نیز ۸۶درصد از پاسخ‌دهندگان این حکم را تایید کردند و فقط ۹درصد گفتند که درباره آن تردید دارند و ۵درصد آن را رد کردند. رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرده است که پسرش را عفو نخواهد کرد اما نتیجه محاکمه را خواهد پذیرفت. کاخ‌سفید همچنین امکان تخفیف حکم هانتر بایدن را رد نکرده است.