kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۵۱۹
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۰
فارن‌افرز در آستانه 9 ماهگی جنگ غزه:

حماس پیروز شد و 80 درصد تونل‌هایش سالم است

 
 
 
سرویس خارجی-
در آستانه 9ماهگی جنگ غزه، و درست چند روز پس از این که سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: «پس از حمله به رفح پایان جنگ غزه را اعلام می‌کنیم» تا نتیجه بگیرد، در جنگ غزه پیروز شده‌اند، فارن‌افرز نوشت: پیروز این جنگ تا این لحظه قطعا حماس بوده است چون هم قوی‌تر از گذشته شده و هم تونل‌هایش سالم مانده است.
«با گذشت حدود 9 ماه از جنگ غزه، قدرت حماس در حال افزایش است. این جنبش پس از 7 اکتبر 2023 قوی‌تر از گذشته و بین فلسطینی‌ها نیز محبوب‌تر شده است... پس از 9 ماه عملیات جنگی اسرائیل در نوار غزه، حماس شکست نخورده است و شکست آن نزدیک هم نیست... اسرائیل با حدود 40هزار سرباز به نوار غزه حمله کرد، 80درصد جمعیت را به زور آواره کرد، بیش از 37هزار فلسطینی را کشت، حداقل 70هزار تن بمب بر روی نوار انداخت و به بیش از نیمی از ساختمان‌های آن آسیب رساند و دسترسی به نوار غزه را محدود کرد. [اما به اهداف اعلامی‌اش نرسید]». مجله آمریکایی فارن‌افرز ضمن انتشار این تحلیل اضافه کرد: «با این وجود حماس در غزه پیروز شده و 80درصد از تونل‌های آن نیز سالم است.» این مجله در ادامه تاکید کرد: «9 ماه از عملیات جنگی اسرائیل در نوار غزه می‌گذرد اما حماس نابود نشده و حتی به نابودی نزدیک هم نشده است...»
فریدمن: نتانیاهو اسرائیل را از بین برد
از سوی دیگر «توماس فریدمن» تحلیلگر و روزنامه‌نگار آمریکایی در نیویورک‌تایمز، با اشاره به مقاله‌ خود با عنوان «اسرائیلی که می‌شناختیم از بین رفته است»، پس از پیروزی ائتلاف کنونی راست‌گرای افراطی اسرائیل در انتخابات، نوشت: «این مقاله هشداری جدی را نسبت به‌شدت افراطی بودن این ائتلاف مطرح کردم و بسیاری به مخالفت با من برخاستند. حال وقایع نشان داده است که آنها اشتباه می‌کردند و وضعیت کنونی حتی از آن زمان هم بدتر شده است... اسرائیل امروز در خطر وجودی است.»
به گزارش فارس، این تحلیلگر آمریکایی با طرح این ادعا که جنبش‌های مقاومت منطقه نماینده ایران هستند، اذعان کرد: صهیونیست‌ها در برابر ایران نه پاسخ دیپلماتیک دارند و نه گزینه نظامی. این تحلیلگر نوشته است: «اسرائیل در برابر ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای قرار دارد، کشوری که با کمک متحدان و نمایندگان خود، یعنی حماس، حزب‌الله، حوثی‌ها (انصارالله) و مقاومت عراق، توانسته اسرائیل را تحت فشار قرار دهد. در حال حاضر، اسرائیل هیچ پاسخ نظامی یا دیپلماتیکی ندارد.  علاوه‌بر این، اسرائیل با چشم‌انداز جنگ در سه جبهه غزه، لبنان و کرانه باختری رو‌به‌رو است و این در حالی است که حزب‌الله در لبنان، برخلاف حماس، دارای موشک‌های دقیقی است که می‌تواند بخش‌های وسیعی از زیرساخت‌های اسرائیل را نابود کند؛ از فرودگاه‌ها و بنادر گرفته تا پایگاه‌های نظامی و نیروگاه‌ها.»
نتانیاهو روحش را هم فروخت!
در عین حال، رژیم صهیونیستی به دست چهره‌ای اداره می‌شود که به اذعان این تحلیلگر آمریکایی، تنها برای بقای خود در قدرت تلاش می‌کند و می‌خواهد از هر طریقی به قدرت چنگ بزند تا از محاکمه و حبس اجتناب کند. به بیان این روزنامه‌نگار، نتانیاهو «روح خود را فروخت تا کابینه‌ای با افراطی‌های یهودی راست‌گرا» تشکیل دهد، چهره‌هایی که به برقراری آتش‌بس حتی با هدف آزادسازی اسرای صهیونیست هیچ تمایلی ندارند. به گفته این روزنامه‌نگار آمریکایی، دعوت حزب جمهوری‌خواه آمریکا از «بنیامین نتانیاهو» برای سخنرانی در کنگره آمریکا، با هدف ایجاد تفرقه میان چهره‌های دموکرات و سوق دادن یهودیان آمریکا به حمایت از «دونالد ترامپ» در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا انجام شده است.
فریدمن، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را چهره‌ای «سرمست» از قدرت‌طلبی توصیف کرد و نوشت: «اسرائیل نیازی به یک مهمانی با صحنه‌گردانی آمریکا با راننده مست خود ندارد.»
خود را در وضعیتی خواهد یافت که در آن در غزه درگیر است، در شمال با حزب‌الله وارد جنگی تمام‌عیار شده، در کرانه باختری انتفاضه سوم روی داده، انصارالله یمن و مقاومت عراق به رژیم اشغالگر ضربه می‌زنند و ایران نیز با جدیت در برابر تل‌آویو ایستاده است. نیویورک‌تایمز این وضعیت را برای مردم آمریکا نیز خطرناک دانست، زیرا به گفته این تحلیلگر آمریکایی، وقوع این درگیری‌ها ایالات‌متحده را به یک جنگ گسترده در غرب آسیا می‌کشاند؛ امری که به ادعای رسانه آمریکایی، موجب تحقق رویای ایران، چین و روسیه خواهد شد. این تحلیلگر نیز مانند دیگر نظریه‌پردازان غربی به دولت آمریکا توصیه کرد: به نتانیاهو فشار بیاورد تا در ازای آزادی اسرای صهیونیست، آتش‌بس را پذیرفته و نیروهای خود را از غزه خارج کند. او همچنین مانند بسیاری از منتقدان وضعیت کنونی، خواستار کناره‌گیری نتانیاهو و برگزاری انتخابات در اراضی اشغالی شد.
یک جنایت هولناک دیگر
دیروز اما اعلام شد، صهیونیست‌ها به بهانه ترور یکی از رهبران حماس، یک مجتمع مسکونی که در آن 1000 فلسطینی ساکن بودند را وحشیانه بمباران کرد. این مجتمع در اردوگاه «الشاطی» غزه قرار داشت! منابع فلسطینی اعلام کردند این مجتمع مسکونی توسط جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی بمباران شد و طی آن ده‌ها فلسطینی از جمله شمار زیادی کودک و زن شهید یا مجروح شدند. 
صهیونیست‌ها پیش از این نیز بارها و به کرات به بهانه آزادی اسیر یا ترور یک عضو حماس، اقدام به قتل‌عام غیرنظامیان در غزه کرده‌اند. «شاباک» رژیم اسرائیل مدعی شده هدف از بمباران 8 بلوک مجتمع مسکونی با بیش از 1000 سکنه، ترور «رعد سعد» از فرماندهان گردان‌های شهید قسام بود. تا لحظه تنظیم این گزارش، شهادت این فرمانده تایید یا رد نشده است.