رئیس هیئتمدیره انجمن صنفی صنعت سیانجی اعلام کرد
ظرفیت عرضه سیانجی معادل روزانه ۵۰ میلیون لیتر بنزین
رئیس هیئتمدیره انجمن صنفی صنعت CNG گفت: اکنون با وجود ۲۵۰۰ جایگاه، ظرفیت عرضه روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب CNG معادل ۵۰ میلیون لیتر بنزین را داریم اما متأسفانه بیش از نیمی از این ظرفیت خالی است.
به گزارش ایسنا، محسن جوهری، در نشست تخصصی صنعت CNG با بیان اینکه CNG در دهه ۸۰ شمسی توانست مانع از موفقیت تحریمهای آمریکا علیه امنیت انرژی ایران شود و یکی از سریعترین و مطمئنترین راهکارها برای قطع وابستگی به واردات بنزین است، اظهار کرد: ذخایر عظیم گازی و شبکه گسترده خطوط لوله انتقال گاز در سراسر کشور ظرفیت منحصربهفردی را برای توسعه صنعت CNG فراهم آورده است.
وی ادامه داد: سهم CNG از گاز کشور تنها سه درصد است که اگر به شش درصد برسد، درآمدزایی این صنعت و ارزش آفرینی آن به ۱۰ میلیارد دلار خواهد رسید.
جوهری با بیان اینکه امروز با وجود ۲۵۰۰ جایگاه، ظرفیت عرضه روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب CNG معادل ۵۰ میلیون لیتر بنزین را داریم اما متأسفانه بیش از نیمی از این ظرفیت خالی است، گفت: سیاستهای کلی کشور برای تنوع بخشی به سبد سوخت با تکیه بر ذخایر عظیم گازی، سیاست دوراندیشانهای بود اما صنعت CNG در دو دهه گذشته همواره توسعه نامتوازنی داشته است.
رئیس هیئتمدیره انجمن صنفی صنعت CNG تصریح کرد: در دهه اول توسعه این صنعت، تعداد جایگاهها در مقابل تعداد خودروها کم بود و در دهه گذشته، تعداد خودروها نسبت به تعداد جایگاهها متناسب نبود. نیاز به افزایش تعداد خودروهای گازسوز برای بهرهگیری از این ظرفیت بزرگ داریم اما به دلیل سیاستهای نادرست دولتها، این ظرفیت مغفول مانده است.
امکان صادرات گاز، بنزین و گازوئیل
جوهری با بیان اینکه در سال گذشته در مجموع هشت میلیارد مترمکعب عرضه CNG در کشور داشتیم که این مقدار سال به سال در حال کاهش است و سهم CNG از سبد انرژی بخش حمل و نقل سال به سال کاهش مییابد که این تهدید بزرگی برای امنیت انرژی کشور است، گفت: به نظر میرسد برخی تصمیمسازان حوزه انرژی به بهانه ناترازی گاز موافق توسعه سیانجی نیستند.
این مقام مسئول ادامه داد: در حالیکه سوخت سیانجی به دلیل اینکه کمتر از سه درصد از گاز تولیدی کشور را مصرف میکند، هیچ تاثیری در تشدید ناترازی گاز ندارد و ناترازی گاز فقط در فصل زمستان وجود دارد که با مدیریت مصرف در بخش خانگی و تجاری امکان جبران ناترازی گاز وجود دارد.
جوهری ادامه داد: فقدان یک متولی توانمند دولتی برای حوزه CNG در کشور یکی از دلایل مهم بیتوجهی به پتانسیل این سوخت پاک و ارزان در تصمیمگیریهای کلان کشور در حوزه انرژی است. به این دلیل که بعد از گذشت ۲۰ سال از ورود این سوخت به سبد سوخت خودروهای سبک کشور هنوز هم ساختار سازمانی در حد یک مدیریت طرح زیرمجموعه شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی باقی مانده است. امیدواریم در دولت چهاردهم راهکار مناسبی برای ارتقای سازمانی متولی CNG کشور اتخاذ گردد.
رئیس هیئتمدیره انجمن صنفی صنعت CNG با بیان اینکه باور سودده بودن جایگاههای CNG باور غلطی است که با هزینههای بالای جایگاهداری در تضاد است، گفت: برای پاسخگویی به هزینهها، امیدوار به تعیین منصفانه حقالعمل جایگاهها هستیم.
وی با بیان اینکه متأسفانه تعیین حقالعمل غیرمنصفانه منجر شده توسعه جایگاههای CNG متوقف شود، اگرچه در برخی شهرها، جایگاههایی با ظرفیت ۳۰درصدی در حال فعالیت هستند اما در کلانشهرها، همچنان نیازمند احداث جایگاههای جدید هستیم، اظهار کرد: محدودیت کشور برای صادرات گاز طبیعی و عدم تحریمپذیری صادرات بنزین، گازوئیل و گاز مایع، از عواملی است که توسعه CNG را الزامی میکند؛ چرا که هرچه استفاده بیشتری از این سوخت در بخش حملونقل داشته باشیم، سوخت مایع بیشتری صرفهجویی میشود و میتوانیم برای صادرات تخصیص دهیم.
جوهری افزود: در کشور ما مصرف خودروهای بنزینی و گازوئیلی، چندبرابر متوسط جهانی است و تنها راهکار مهار مصرف سوخت مایع، تبدیل این خودروها به دوگانهسوز CNG است.
رئیس هیئتمدیره انجمن صنفی صنعت CNG با اشاره به آلایندگی بالای هوا در فصول سرد سال به ویژه در کلانشهرها گفت: توسعه این سوخت تأثیر مستقیم بر کاهش آلایندگی هوا در شهرهای بزرگ و کلانشهرها دارد.