kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۴۸۲
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۷
آمارهای سازمان ملل نشان داد

رشد 6‌ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در دولت شهید رئیسی

 
 
 
آمارهای کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در دولت سیزدهم (دولت شهید رئیسی) نسبت به پایان دولت دوازدهم به میزان پنج و 9 دهم درصد رشد داشته است.
به گزارش خبرگزاری فارس؛ خارجی‌ها در سال 2023 به طور مستقیم یک میلیارد و 422 میلیون دلار به صورت مستقیم در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ آمارهای جدیدترین گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) این را نشان می‌دهد. این سازمان که زیرمجموعه سازمان ملل است، هر سال در سلسله گزارش‌های «سرمایه‌گذاری خارجی جهان» به بررسی روند سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای مختلف می‌پردازد و طی آن آمار مربوط به سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی کشورهای جهان را منتشر می‌کند.
طبق بررسی‌های این نهاد، میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی‌ها در سال 2020 (سال پایانی دولت دوازدهم) برابر با یک میلیارد و 342 میلیون دلار بوده است. آمارهای کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در دولت سیزدهم (دولت شهید رئیسی) نسبت به پایان دولت دوازدهم به میزان پنج و 9 دهم درصد رشد داشته است.
میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران در سال 2022 معادل یک میلیارد و 500 میلیون دلار بود؛ یعنی میزان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در سال 2023 با کاهش (78 میلیون دلاری) پنج و دو دهم درصدی مواجه شده است. میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایران اما در سال 2022 و سال 2021 (یعنی دو سال نخست دولت سیزدهم) به ترتیب افزایش پنج و شش و یک دهم درصدی را ثبت کرده بود.
این درحالی‌ است که سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در سال‌های 2020 و 2019 و 2018 (یعنی سه سال پایانی دولت دوازدهم) به ترتیب 11 درصد، 36.4 درصد و 30 درصد افت کرده بود. به این ترتیب میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم از روند کاهشی خارج شده است. دفتر سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران هم چندی قبل از ثبت رکورد بیش از ۵.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۱۴۰۲ خبر داد و اعلام کرد: سال ۹۳، ۲۶۴ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مصوب معتبر داشتیم؛ سال ۹۴، ۸۶۶ میلیون دلار، سال ۹۵ یک میلیارد و ۶۸۲ میلیون دلار، سال ۹۶، دو میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار، سال ۹۷، ۸۲۵ میلیون دلار، سال ۹۸ یک میلیارد و ۱۰۳ میلیون دلار، سال ۹۹ یک میلیارد و ۸۰۳ میلیون دلار، سال ۱۴۰۰، دو میلیارد و ۱۹۹ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۱، چهار میلیارد و ۱۹۳ میلیون دلار بوده است.
جذب 11 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری
گفتنی است آمارهای بین‌المللی تنها بخشی از سرمایه‌گذاری‌های خارجی که امکان انتشار رسمی دارد را نشان می‌دهد، حال آنکه میزان سرمایه معتبر جذب شده در دولت سیزدهم بسیار بیش از این ارقام است.
«علی فکری»؛ معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری چندی قبل در گفت‌وگو با کیهان گفت: در دولت سیزدهم نزدیک به 11 میلیارد دلار جذب معتبر سرمایه داشته‌ایم. الان پروژه‌های بزرگ نفتی و گازی داریم که توسط سرمایه‌گذاران خارجی در حال اجراست و عمدتا هم روسیه در آن حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کرده است. در این آمار حدودا 11 میلیارد دلاری به میزان دو میلیارد و 700 میلیون دلار مربوط به بخش نفت و گاز و چند طرح بزرگ نفتی و گازی است.