kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۴۳۸
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۹
کیهان بررسی می‌کند

ورود اسرائیل و حزب‌الله به جنگ بزرگ چقدر محتمل است؟

پاسخ به این پرسش که «ورود اسرائیل و حزب‌الله به جنگی بزرگ چقدر محتمل است؟» منوط به این است که آنچه در حال اتفاق افتادن است را به خوبی زیر نظر بگیریم. در گزارش پیش‌رو ابتدا اخبارِ وقایع و موضع‌گیری‌های اخیر را مروری می‌کنیم و سپس پاسخ محتمل به این پرسش را مطرح می‌کنیم.
 
سرویس خارجی-
 
پیش از مرور اخبار باید توجه داشت که میدان نبرد غزه کمابیش آرام شده است (پس از ماه‌ها کشتار جمعی در غزه و رفح) و جبهه شمالی زیر آتش حملات حزب‌الله داغِ داغ است. در واقع جای متن و حاشیه عوض شده است؛ جبهه شمال توسط حزب‌الله برای حمایت از مردم غزه و در حاشیه میدان نبرد غزه گشوده شد، اما حالا این حاشیه متن اصلی درگیری رژیم آپارتاید اسرائیل شده است و نبرد غزه برای رژیم آپارتاید اسرائیل به حاشیه رفته است. این یعنی اصلاً بعید نیست که رژیم اسرائیل شمال اراضی اشغالی را میدان اصلی نبرد خود تعریف کند و این یعنی آغاز یک جنگ گسترده در جنوب لبنان که می‌تواند حملات حزب‌الله را به شکلی بسیار گسترده‌تر تا قلب اراضی اشغالی به دنبال داشته باشد. این مسئله حتی می‌تواند پای سایر گروه‌های مقاومت را نیز به شکل جدی به این جنگ بکشاند!
ادامه حملات سنگین حزب‌الله
گرچه ریتوریک حکمرانان رژیم آپارتاید اسرائیل علیه لبنان و مقاومت لبنان بسیار تند شده است، با وجود این، حزب‌الله لبنان همچنان به حملات سنگین خود به شمال اراضی اشغالی ادامه می‌دهد. حزب‌الله لبنان، بامداد پنجشنبه، اعلام کرد که روز چهارشنبه در راستای حمایت از ملت فلسطین در نوار غزه و مقاومت آنها چندین عملیات را علیه پایگاه‌ها و نقاط استقرار سربازان ارتش رژیم صهیونیستی در مرزهای لبنان-فلسطین انجام داده است. حزب‌الله اعلام کرد در بخش شرقی مرز لبنان با فلسطین اشغالی، حمله هوائی با یک گروه از پهپادهای هجومی به نقاط استقرار سربازان رژیم صهیونیستی در داخل شهرک «المطله» در پاسخ به حملات مکرر این رژیم به شهرک «البرغلیه» که قطعا تلفاتی داشته است. همچنین پایگاه فرماندهی تیپ ۷۶۹ وابسته به لشکر ۹۱ در پایگاه «کریات شمونه» با ده‌ها موشک کاتیوشا و گلوله‌های خمپاره در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به ۲ شهرک «یارون» و «الخیام» هدف قرار گرفته شد. مقاومت لبنان اعلام کرد: به تجهیزات جاسوسی دشمن در پایگاه المطله با تسلیحات مناسب حمله و هدف‌گیری مستقیم آنها، موجب انهدام همگی آنها شد. به محل استقرار سربازان اسرائیلی در داخل پایگاه «البغدادی» نیز حمله شد. حمله به پایگاه «الرمثا» در ارتفاعات «کفرشوبا»ی لبنان با تسلیحات موشکی و اصابت دقیق آن، حمله دقیق به پایگاه «السماقه» در ارتفاعات کفرشوبا با تسلیحات موشکی و حمله دقیق به پایگاه «زبدین» در مزارع اشغالی شبعا با تسلیحات موشکی از دیگر عملیات‌های حزب‌الله بود. حمله دقیق به پایگاه «جل‌العلام» با گلوله‌های خمپاره عملیات دیگر حزب‌الله در بخش غربی بود. مقاومت خبر داد گروهی از سربازان ارتش رژیم صهیونیستی پس از تعقیب و رصد تحرکات‌شان در پایگاه «الراهب» در داخل این پایگاه با گلوله‌های خمپاره مستقیم هدف قرار گرفتند. حزب‌الله لبنان طی روزهای اخیر بر شدت عملیات‌های خود به‌ویژه عملیات‌های پهپادی در منطقه «الجلیل» افزوده است. 
حزب‌الله لبنان همچنین تجمع نظامیان اشغالگر در منطقه الناقوره را با گلوله‌های توپ هدف قرار داد که خسارت‌های قطعی در این حملات به نیروهای دشمن وارد آمد. در کفرشوبا نیز نیروهای مقاومت موقعیت نظامی رویسات‌العلم را با مسلسل سنگین هدف قرار داده و خسارت‌های جانی به دشمن وارد کردند. خبرنگار المیادین در جنوب لبنان همچنین از پرتاب ده‌ها موشک و خمپاره به سمت الجلیل غربی خبر داد. رسانه‌های صهیونیستی نیز از شنیده شدن صدای آژیر خطر در دو شهرک صهیونیستی غورنوت الجلیل و غورن در مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی خبر دادند. این رسانه‌ها اعلام کردند که تنها در منطقه الجلیل غربی ۲۵ پرتابه انفجاری از سوی مقاومت لبنان به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شده است.
قبرس عقب نشست!
در این میان واکنش «سیدحسن نصرالله» به تهدیدات مقامات صهیونیست خود واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است. پس از هشدار دبیرکل حزب‌الله لبنان به قبرس درباره هرگونه همکاری با رژیم صهیونیستی برای حمله به لبنان، رئیس‌جمهور قبرس در مقام پاسخ برآمد و مدعی شد کشورش به هیچ وجه در درگیری‌های نظامی خود را دخیل نمی‌کند. همچنین طبق گزارش خبرگزاری ملی لبنان، وزیر خارجه قبرس تاکید کرد که قبرس به هیچ وجه قصد ندارد در جنگی که در منطقه در جریان است، وارد شود.
هجوم شهرک‌نشینان برای خرید ژنراتورها
در پی سخنان نصرالله و پس از آن که «شائول گلدشتاین»، مدیرعامل شبکه برق رژیم صهیونیستی هشدار داد: «بعد از ۷۲ساعت قطعی برق (در صورت گسترش جنگ) زندگی در اسرائیل غیرممکن خواهد بود»، رسانه‌های عبری خبر دادند تقاضا برای ژنراتورهای برق خانگی در شمال به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. به گزارش شفقنا، «هیالی یعقوبی»، خبرنگار روزنامه «یسرائیل هیوم»، گفت: «جست‌وجوها در گوگل درباره مولد برق در شمال حتی قبل از هشدارهای مدیرکل شبکه برق به طرز هیستریکی افزایش یافته بود، در این میان افزایش تقاضا در منطقه حیفا بیش از مناطق دیگر است.» یعقوبی افزود که با توجه به شاخص‌های گوگل، جست‌وجو برای عبارت «ژنراتور خانگی» در هفته گذشته ۱۴۰درصد افزایش یافته است و در ۲۴ساعت گذشته جست‌وجوی این وسیله ۲۵۰٪ افزایش پیدا کرده است که این اتفاق در پی صحبت‌های این مقام رسمی تشدید شده است که گفت: نصرالله به راحتی می‌تواند شبکه برق را در صورت جنگ نابود کند.
سرگیجه!
در این میان همچنین خبر می‌رسد که «الیشع بن‌کمون»، خبرنگار نظامی صهیونیست، با اشاره به عملیات «هدهد» و ویدئو حزب‌الله لبنان که حاوی تصاویر باکیفیت و رنگی از نقاط حساس در خلیج حیفا بود، نوشت با ویدیویی که حزب‌الله منتشر کرد، مسئله پدافند هوائی بار دیگر در صدر قرار گرفت؛ این تصاویر موجب وحشت اسرائیلی‌ها شده و به جنگ روانی که این گروه به راه انداخته، کمک می‌کند. این خبرنگار طی یادداشتی در روزنامه «یدیعوت آحارونوت»، با اشاره به اینکه از زمان آغاز جنگ تاکنون نزدیک به ۲۰هزار پهپاد، گلوله و راکت از تمامی میدان‌ها به اراضی اشغالی شلیک شدند، نوشت: شرایط در جبهه شمالی هنوز پیچیده است و با وجود اینکه ارتش رژیم صهیونیستی به شکل مستمر برای ارتقای قابلیت‌های رهگیری خود تلاش می‌کند اما لبنان نیز در حال پیشرفت بوده و تردیدی نیست که چالش پهپادی در جنگ در منطقه شمال ابعاد بزرگی پیدا کرده و پهپادهای انتحاری حزب‌الله موجب کشته شدن تعداد زیادی و وارد آمدن خسارات گسترده‌ای شده است. همچنین روزنامه اسرائیلی هاآرتص با اشاره به نفوذ مکرر پهپادهای حزب‌الله به فلسطین اشغالی می‌گوید: «حزب‌الله به یک ارتش هوشمند تبدیل شده است.»
نگرانی واشنگتن از قدرت حزب‌الله
مقامات آمریکایی می‌گویند خصومت جدید نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با دولت آمریکا تلاش‌های دیپلماتیک برای تنش‌زدایی در مرز لبنان و اجتناب از جنگ با حزب‌الله را مختل می‌کند. 
سه مقام دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، می‌گویند: نگران این هستند که اقدامات «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، بین ۲ متحد شرایطی ایجاد کند که در نتیجه آن، قدرت بازدارندگی اسرائیل را در منطقه، به‌ویژه در نظر حزب‌الله و ایران از بین ببرد. باید توجه کرد، برخی مسئولان آمریکایی اعلام کردند که پیامدهای جنگ میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله گسترده و ویرانگر خواهد بود. شبکه سی‌ان‌ان به نقل از سه مسئول آمریکایی گفت که برخی مقامات واشنگتن به طور جدی از این مسئله نگرانند که در صورت وقوع جنگ همه‌جانبه میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان، حزب‌الله بتواند بر پدافند هوائی این رژیم در شمال فلسطین اشغالی به‌خصوص گنبد آهنین چیره شود.
دست و پا زدن‌های بلینکن
طبق بیانیه وزارت خارجه آمریکا، «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه این کشور، با «تزاخی هانگبی»، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، و «ران درمر»، وزیر امور استراتژیک این رژیم، دیدار کرد. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که آنتونی بلینکن در جریان نشست روز پنجشنبه خود به مقامات صهیونیست از لزوم جلوگیری از تشدید تنش در لبنان در بحبوحه جنگ غزه گفت. همچنین انگلیس آمادگی را خود برای میانجیگری در راستای کاهش تنش در مرزهای رژیم صهیونیستی و لبنان اعلام کرد.
جنگ محتمل است؟
در پایان این بخش باید گفت که تشدید تنش‌ها در مرز لبنان و فلسطین اشغالی حاکی از ناکامی‌ها و شکست‌های نتانیاهو و رژیم صهیونیستی در عدم دستیابی به اهدافش است. از آنجایی که این رژیم نمی‌تواند بحران‌های داخلی و بیرونی خود را حل کند با گسترده‌تر کردن فضای درگیری در منطقه تلاش‌ می‌کند تا بر ناکامی‌های خود سرپوش بگذارد. در روزهای اخیر ارتش رژیم صهیونیستی «طرح‌های حمله به لبنان» را تصویب کرد که البته باید توجه داشت که با واکنش‌هایی حتی از سوی حامیان خود مواجه شد. وزارت دفاع آمریکا ادعا کرد که آمریکا خواهان جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر در خاورمیانه نیست.
در روزهای اخیر چهار نفر از فرماندهان میدانی حزب‌الله ترور شدند. تجربه نشان داده هرگاه رژیم صهیونیستی با بحران داخلی مواجه شده تلاش کرده است تا این بحران را به خارج از اراضی اشغالی منتقل کند. در واقع نتانیاهو در آخرین مرحله سعی می‌کند با برهم زدن شطرنج اراضی اشغالی بحران را به خارج از این منطقه انتقال دهد. پس در پایان می‌توان گفت که از قرائن پیداست که رژیم آپارتاید گویا قصد یک جنگ تمام‌عیار با حزب‌الله را دارد و جنگ گسترده در شمال اراضی اشغالی و جنوب لبنان از این لحاظ کاملاً محتمل است، اما باید دید موانع بیرونی تا چه حدی می‌توانند بر روی اسرائیل فشار بیاورند تا خود را در شمال اراضی اشغالی در باتلاق غرق نکند!