kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۴۳۴
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۹
گزارش خبری تحلیلی کیهان

اعلام پایان جنگ در غزه پس از حمله به رفح /مقام آمریکایی: نتانیاهو به اهدافش نزدیک هم نشده است

 
سرویس خارجی-
همزمان با این که رسانه‌های عبری نوشتند، نتانیاهو تصمیم گرفته پس از حمله‌ای به غزه پایان این جنگ را اعلام کند، مقام آمریکایی تصریح کرد، اسرائیل در غزه به هدفش نرسیده است.
دو روزی می‌شود که رسانه‌های عبری‌زبان از جمله روزنامه «یدیعوت آحارونوت» و «هاآرتص» می‌نویسند، ارتش رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته است که، پس از حمله به رفح پایان جنگ غزه را اعلام کند. این خبر در نگاه اول این طور القاء می‌کند که، صهیونیست‌ها ماموریت خود را در غزه با موفقیت به پایان رسانده‌اند و احتمالا می‌خواهند سراغ جنگ بزرگ یعنی نبرد با حزب‌الله لبنان بروند. اما هم تحولات میدانی و هم مواضع مقامات آمریکایی نشان می‌دهد، صهیونیست‌ها به اهداف خود در غزه نرسیده‌اند. صهیونیست‌ها سه هدف عمده و ماموریت خود را «ریشه‌کن کردن حماس و رهبرانش»، «آزادی اُسرا» و «تصرف غزه» اعلام کرده بودند و این در حالی است که هیچ‌یک از این اهداف محقق نشده است. در همین حال مقام آمریکایی نیز اعلام کرده که صهیونیست‌ها به اهداف خود نرسیده‌اند. دیروز حتی خبر رسید حماس از غزه چند موشک راهی سرزمین‌های اشغالی کرد!
به گزارش العالم، پایگاه خبری CBS آمریکا به نقل از این مقام آمریکایی نوشت که هنوز صدها جنگجوی زنده و تونل‌های کشف‌نشده متعلق به حماس وجود دارند، همچنان‌که رئیس جنبش حماس «یحیی السنوار» نیز همچنان آزاد است. به گفته این مقام، از آنجایی که رژیم صهیونیستی برنامه‌ای برای «پساجنگ» ندارد، استراتژی فعلی «ادامه دادن به جنگ» است. این مقام آمریکایی همچنین خاطرنشان کرد که فقدان طرح پس از جنگ در غزه از سوی تل‌آویو استراتژی کنونی در تداوم جنگ را در پی داشته است. کانال تلگرامی مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین نیز همزمان به نقل از «منابع عبری‌زبان» نوشت: 3 موشک از نوار غزه به سمت اشکول شلیک شده است...» این یعنی حماس همچنان هست و موشک‌پرانی‌هایش نیز کمافی‌السابق ادامه دارد.
نتانیاهو: سلاح داشته باشم پیروز می‌شوم!
اظهارات تازه نتانیاهو نیز- اگرچه غیرمستقیم-نشان می‌دهد، او نیز اذعان دارد در این جنگ جز رسوایی و به جان خریدن ننگ کودک‌کشی، چیزی به دست نیاورده است. نخست‌وزیر رژیم اسرائیل بعد از حدود 9 ماه جنگ در نوار غزه می‌گوید: اگر رژیم تسلیحات موردنیاز خود را دریافت کند، سریعا بر حماس پیروز می‌شود! آن طور که فارس از تلویزیون الجزیره نقل کرده است، نتانیاهو پس از این ادعا گفته است، در این صورت می‌تواند جلوی حزب‌الله را هم در هرگونه جنگ احتمالی در آینده بگیرد! نخست‌وزیر رژیم اسرائیل در ادامه از «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بابت حمایت‌هایش تشکر کرد؛ اما افزود: «من احساس کردم ویدئویی که در آن، از دولت بایدن به علت جلوگیری از ارسال سلاح انتقاد شده بعد از چند ماه از گفت‌وگوها و حل نشدن مشکل، لازم بود.»
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به ویدئویی اشاره دارد که اخیرا آن را منتشر کرده است. او در این ویدئو از دولت آمریکا به علت جلوگیری از ارسال سلاح و مهمات به تل‌آویو انتقاد می‌کند؛ سخنانی که واکنش برخی مقامات آمریکایی را به دنبال داشت. نتانیاهو در این فیلم از دولت بایدن می‌خواهد که محدودیت‌های اعمال‌شده را بردارد «تا ارتش اسرائیل مأموریت خود را سریع‌تر به پایان برساند.» 
یک گزارش تکان‌دهنده دیگر
گفتیم، صهیونیست‌ها در غزه جز کودک‌کشی، اسیرکشی، زن‌کشی و بمباران بیمارستان‌ها، مدارس، خانه‌ها، کلیساها و... هیچ هنر دیگری نداشتند و همین بی‌هنری این رژیم را اکنون به منفورترین در دنیا تبدیل کرده است. از آن‌سو، بزرگ‌ترین خسارات و تلفات را نیز در حوزه نظامی متحمل شده است. آن‌قدر بزرگ که جرأت انتشار اخبار آن را ندارد مگر به شکل سانسور شده. حالا شورای حقوق بشر سازمان ملل به هنر تازه این رژیم در غزه اشاره کرده و نوشته است: «نظامیان اسرائیلی برای تحقیر فلسطینیان دست به تجاوز جنسی زده‌اند.»
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، گروه تحقیق سازمان ملل در این شورا اعلام کرد: «این گروه پس از بررسی ۶ حمله رژیم صهیونیستی به غزه خاطرنشان کرده است که اسرائیل، غیرنظامیان را هدف قرار داده و اصول اساسی قوانین جنگ را تقریبا پیوسته نقض کرده. گروه تحقیق سازمان ملل همچنین شمار قربانیان در غزه را باورنکردنی توصیف کرده است.» «حزب کارگر فرانسه» نیز با انتشار تصویری در پیام‌رسان تلگرام نوشت: شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد وضعیت غزه اظهار داشته است که مقامات اسرائیل مسئول جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه از جمله کشتار، حملات عمدی به غیرنظامیان و تأسیسات غیرنظامی، قتل و استفاده از قحطی به عنوان روشی جنگی و نیز توسل به شکنجه و رفتار غیرانسانی هستند.
سایر رویدادها
* صدا و سیما:  جدیدترین نظرسنجی در فلسطین اشغالی نشان می‌دهد ۱۵ درصد ساکنان فلسطین اشغالی به مهاجرت فکر می‌کنند. ۸۸ درصد باور دارند که اهداف حمله به غزه محقق نخواهد شد. ۶۷ درصد معتقدند ارتش در جنگ با حزب الله پیروز خواهند شد. این درحالی است که اکتبر گذشته ۹۱ درصد چنین باوری داشتند. 
* منابع الجزیره: اندرو میلر، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور اسرائیل و فلسطین استعفا داد.
* فارن افرز: حماس، امروز از هفتم اکتبر قوی‌تر است و بیش از ۸۰ درصد از تونل‌های حماس هنوز قابل استفاده‌اند؛ شکست سخت اسرائیل به علت بدفهمی مفتضحانه از منابع قدرت حماس است.
* تایمز اسرائیل: سخنگوی نیروهای دفاعی اسرائیل گفت حماس را نمی توان از میان برداشت.