kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۲۶۷
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۱
دستور «اژه‌ای» برای بررسی علل حادثه

8 بیمار بر اثر آتش‌سوزی بیمارستان قائم رشت جان‌باختند



رئیس کل دادگستری استان گیلان از صدور دستور قضائی برای بررسی علت حادثه آتش‎‌سوزی بیمارستان قائم رشت خبر داد.
ساعت ۲ بامداد روز سه‌شنبه،  بیمارستان قائم(عج) رشت در استان گیلان دچار حریق شد و بلافاصله نیروهای امدادی به محل حادثه اعزام شدند. بنا به گفته رئیس سازمان آتش‌نشانی شهر رشت، با تلاش سه ساعته آتش‌نشانان این آتش‌سوزی به‌طور کامل مهار شد. اما این حادثه 8 فوتی برجا گذاشت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه تعداد فوتی‌های حادثه آتش‌سوزی بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی خصوصی قائم رشت ۸ نفر است، گفت: علت فوت بیماران نیز توسط پزشکی قانونی در حال بررسی است و آنچه در برخی رسانه‌ها به عنوان علت فوت بر اثر انتقال بیماران از بیمارستان نقل شده، صحیح نیست.
محمدتقی آشوبی با اشاره به این که همان نیمه‌شب که خبر آتش‌سوزی رسید، ستاد بحران در دانشگاه علوم پزشکی گیلان تشکیل شد، تاکید کرد: ۲۲ آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس به محل اعزام شدند و بنده و سایر مدیران دانشگاه نیز در محل حضور یافتیم. در مجموع ۱۴۲ بیمار بیمارستان قائم تخلیه و ۱۱۸ نفر از آنان به بیمارستان‌های دولتی رشت منتقل شدند که ۵ نوزاد در بین آنها بود و به بیمارستان فوق‌تخصصی اطفال منتقل شدند. اکنون ۹۷ بیمار در بیمارستان‌های ما بستری هستند که ۱۳ نفر از آنان در آی‌سی‌یو و سی‌سی‌یو بستری و تحت درمان قرار دارند.
منشأ حریق بیمارستان
همچنین رئیس آتش‌نشانی رشت در گفت وگو با ایسنا، منشأ حریق را در اتاقک یوپی‌اس و سرور دانست و گفت: آژیر آتش به صدا درآمده اما عدم انجام درست و بموقع عملیات اولیه‌ اطفا توسط پرسنل و ترکیدگی باتری‌ها سبب آتش گرفتن کل اتاقک که در طبقه منفی بیمارستان قرار داشت، شده و شعله‌ها کل طبقه را دربر گرفته است.
شهرام مؤمنی با بیان اینکه یک تماس با سازمان گرفته شد و پس از دو دقیقه در محل حضور داشتیم، افزود: با توجه به رفتار آتش، احتمال اطلاع‌رسانی با تاخیر به آتش‌نشانی وجود دارد.
دستور «اژه‌ای» برای بررسی علل حادثه
به گزارش خبرگزاری میزان، در پی آتش‌سوزی بامداد سه‌شنبه در بیمارستان قائم(عج) رشت و جان‌باختن تعدادی از هم‌وطنان، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه طی دستوری خطاب به رئیس کل دادگستری استان گیلان بر حضور وی در صحنه حادثه و بررسی علل وقوع این آتش‌سوزی و شناسایی و تحت نظر قرار دادن خاطیان و مقصران احتمالی تاکید کرد.
در پیام رئیس دستگاه قضا ضمن همدردی با خانواده جان‌باختگان، بر لحاظ هرچه استوارتر و قوی‌ترِ تدابیر و تمهیدات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع حوادث این‌چنینی که سبب داغ‌دار شدن خانواده‌ها می‌شود، تاکید و تصریح شده است.
دستور وزیر کشور به استاندار گیلان
درباره آتش‌سوزی بیمارستان
وزیر کشور نیز در چند نوبت تماس با استاندار و مسئولان استانی برای پیگیری و تسریع روند رسیدگی به مصدومان، ایمنی بیمارستان و نیز بررسی ابعاد و علل حادثه، دستورات لازم را صادر کرد.
به گزارش تسنیم، ‌احمد وحیدی همچنین در پیامی، درگذشت شماری از هموطنان در حادثه آتش‌سوزی بیمارستان قائم(عج) رشت را تسلیت گفت و از پیگیری‌های این وزارتخانه درباره روند و علت حریق خبر داد.
به گزارش میزان، استاندار گیلان نیز با بیان اینکه وضعیت بیماران منتقل‌شده به مراکز درمانی دیگر در حال بررسی است، گفت: جزئیات دقیق حادثه و حادثه‌دیدگان، بعد از بررسی‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام خواهد شد و مردم به شایعات توجه نکنند، زیرا با دستورات صادرشده ابعاد مختلف حریق بیمارستان قائم رشت در حال بررسی است.
اسامی جان‌باختگان عبارت از ابوطالب صادقی، زهرا قربان شیرودی، صغری صفری، معصومه اصغرنیا، محمد منتظری، شهبانو راحت‌پیشه، آسیه جعفرزاده و لیلا جعفری است.
بیمارستان قائم(عج) رشت
 همه تاییدیه‌های آتش‌نشانی را دارد
معاون درمان وزیر بهداشت که برای حادثه آتش‌سوزی بیمارستان قائم(عج) رشت و بررسی وضعیت بیماران به گیلان سفر کرده بود، گفت: علت حادثه آتش‌سوزی در دست بررسی است، اما این بیمارستان فوق‌تخصصی تمام تاییدیه‌ها و پروانه بهره‌برداری را داشت.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سعید کریمی افزود: ۱۱۸ بیمار به بیمارستان‌های مختلف منتقل شدند و حال عمومی بیماران خوب است و برخی‌ از آنها از بیمارستان‌های مختلف مرخص شدند و فقط ۹۰ بیمار بستری هستند.
وی ادامه داد: بیماران فوت شده در حادثه آتش‌سوزی بیمارستان قائم ۸ نفر است.