kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۱۹۵
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۱

فاز 11 پارس جنوبی نماد باور دولت سیزدهم به متخصصان ایرانی

 
 
سرویس اقتصادی-
یکی از اقدامات دولت سیزدهم که در دنیا نمونه نداشت، انتقال سکوی فراساحلی در فاز 11 پارس جنوبی بود که اگر این کار انجام نمی‌شد، باید چهار سال زمان و هزینه‌ای بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار برای ساخت سکوی جدید صرف می‌شد.
به گزارش کیهان، همواره اصلی‌ترین منبع برای افزایش تولید گاز در کشور از طریق فازهای پارس جنوبی محقق ‌شده است. در این بین فاز 11 پارس جنوبی برای توسعه باقی مانده بود که در دولت مردمی تکمیل و بهره‌برداری از این فاز با 600 میلیون دلار منجر به افزایش تولید 15 میلیون مترمکعب گاز در کشور شده است.
فاز 11 پارس جنوبی همان فازی است که قرار بود شرکت فرانسوی و چینی در کنار شرکت ملی نفت آن را توسعه دهند که به‌خاطر تحریم‌ها در نهایت شرکای خارجی از پروژه عقب‌نشینی کردند. در نهایت مقرر شد پیمانکاران داخلی توسعه این میدان را در دست گیرند.
 طرح توسعه فاز ۱۱ به لحاظ موقعیت و بهره‌مندی با دیگر فازها تفاوت داشت و این فاز حدود ۲۰ سال به دلیل مدیریت‌های نادرست و ایجاد یأس و ناامیدی به مرحله اجرا نرسید اما با آغاز به‌کار دولت سیزدهم این تصمیم با شجاعت و کارآمدی گرفته شد که با استفاده از توان داخلی و با نگاه و رویکردی متفاوت این کار مهم‌ عملیاتی شود.
در حاشیه نمایشگاه نفت و گاز که اردیبهشت‌ماه برگزار شد، «محمدرضا رجائی»، مجری طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، درباره آخرین فعالیت‌های اجرائی توسعه فاز ۱۱ توضیحاتی ارائه داد و گفت: سال‌ها شرکت‌های خارجی توسعه این فاز را معطل گذاشته بودند، اما با تدابیر وزارت نفت، توسعه این فاز با اتکا به توانمندی پیمانکاران داخلی شتاب گرفت.
وی با اشاره به اقدام‌های منحصربه‌فرد انجام‌ شده در توسعه این طرح گفت: یکی از اقدام‌هایی که در دنیا نمونه نداشت، انتقال سکوی فراساحلی بود که اگر این کار انجام نمی‌شد، باید چهار سال زمان برای ساخت سکوی جدید و هزینه‌ای بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار صرف می‌شد.
مجری فاز ۱۱ پارس جنوبی در ادامه گفت: با هزینه بسیار پایینی جابه‌جایی این سکو انجام و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی آغاز شد.
رجائی از برداشت تجمعی بیش از ۹۰ میلیارد فوت مکعب گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی خبر داد و گفت: هم‌اکنون روزانه بالغ بر ۴۸۰ میلیون فوت‌مکعب گاز غنی و شش هزار و ۳۰۰ بشکه میعانات گازی از این فاز تولید می‌شود.
وی پیش‌بینی کرد به‌زودی عملیات تکمیلی چاه ششم سکوی ۱۱B پارس جنوبی پایان و ظرفیت برداشت گاز از پارس جنوبی روزانه دو و نیم میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد.
 بهره‌برداری از پالایشگاه فاز ۱۴
از سوی دیگر باید به احداث پالایشگاه فاز 14 نیز اشاره کرد که با دو میلیارد و 700 میلیون دلار سرمایه‌گذاری چیزی حدود 50 میلیون مترمکعب به ظرفیت پالایشی گاز کشور افزود.
بهره‌برداری از پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی، نخستین و مهم‌ترین پروژه شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم بود که به بهره‌برداری رسید.
 این پالایشگاه را ایرانی‌ترین پالایشگاه گازی کشور می‌نامند چرا که با استفاده ۷۰ درصدی از تجهیزات ایرانی، رکورد استفاده از تجهیزات ایرانی در پروژه‌های مشابه خود را شکسته است. 
پالایشگاه طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی به‌عنوان آخرین پالایشگاه بخش خشکی این میدان مشترک گازی وظیفه پالایش گاز ترش برداشت ‌شده از سکوهای این فاز در دریا را به‌عهده‌ دارد.
 با بهره‌برداری از این فاز روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شهری (متان) و ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد، همچنین سالانه یک میلیون تن گاز مایع (ال‌پی‌جی) 
و یک میلیون تن اتان به‌منظور تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی تولید می‌شود.
 انجام کار 2 ساله در 10 ماه
متخصصان ایرانی موفق شدند سه ردیف شیرین‌سازی این پالایشگاه را در کمتر از ۱۰ ماه به بهره‌برداری برسانند، درحالی که در گذشته راه‌اندازی هریک از ردیف‌های شیرین‌سازی پالایشگاه‌های پارس جنوبی بیش از دو سال به طول می‌انجامید.
«امین ثابتی»، جانشین رئیس سایت فاز ۱۴ پارس جنوبی نیز در حاشیه نمایشگاه نفت و گاز از برداشت تجمعی بالغ بر ۸۲ میلیارد مترمکعب گاز غنی از سکوهای فاز ۱۴ پارس جنوبی خبر داد و گفت: تاکنون ۱۲ میلیارد مترمکعب گاز شیرین از طریق پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی به خطوط سراسری تحویل شده است و اکنون هزار و ۱۰۰ نفر در این پالایشگاه مشغول تولید گاز هستند.
بی‌مناسبت نیست جمله‌ هوشمندانه‌ای از رئیس‌جمهور فقید در مراسم افتتاح این پالایشگاه را حسن ختام این نوشتار قرار دهیم، آنجا که شهید رئیسی با اشاره به فاز 11 اظهار داشت با تکمیل فاز 11 که آخرین فاز پارس جنوبی است، کار ما تمام نخواهد شد، چرا که در حوزه انرژی کشور کارهای زیادی برای انجام به ویژه در میادین مشترک داریم. در زمینه بهره‌برداری از میادین مشترک مؤلفه سرعت در بهره‌برداری نیز به شدت مورد تاکید است تا سهم کشور از این میادین احصا شود.
این چند جمله را باید دولت‌های آینده سرلوحه‌ اقدامات وزارت نفت در حوزه‌ بهره‌برداری از میادین مشترک قرار دهند.