سرلشکر صفوی:
امنیت پایدار مردمی اساس تفکر و دکترین امنیتی شهید بروجردی بود
دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا گفت: شهید بروجردی در اندیشه و تفکر یک مکتب و یک استراتژی داشت؛ فهم او برای ایجاد امنیت پایدار در کردستان یک فهم استراتژیک بود. او برای آزادی کردستان و مناطق غرب کشور دکترین امنیتی را بنیانگذاری کرد و جریانشناس و جریانساز بود.
سرلشکر یحیی صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا در یادواره شهید محمد بروجردی اظهار کرد: از شهیدان دفاع مقدس دو فرمانده داشتم که تاثیر معنوی، روحی، فکری و رفتاری بر من بهجا گذاشتند؛ یکی شهید محمد بروجردی فرمانده سپاه غرب کشور و دیگری شهید یوسف کلاهدوز قائممقام کل سپاه.
وی یادآور شد: شهید بروجردی را از تابستان ۱۳۵۶ و یک سال قبل از انقلاب تا زمان شهادتش یعنی اول خرداد ۱۳۶۲ از نزدیک میشناختم. اولین دیدارم با او در منطقه راهآهن شهر قم به واسطه برادرم سیدسلمان صفوی که هر دو در گروه توحیدی صف بودند و البته من عضو این گروه نبودم، رخ داد. بار دیگر در سال ۱۳۵۶ از خیابان مولوی به اتفاق شهید بروجردی و همسرشان به ورامین رفتیم تا در جلسه مخفی مبارزاتی علیه رژیم شاه شرکت کنیم و هر دوی ما نیز آن زمان مسلح بودیم.
دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در طول سالهای سخت جنگ کردستان و دفاع مقدس از نزدیک با ایشان کار کردم. شهید بروجردی پایهگذار تیپ محمد رسولالله (ص) بود که به فرماندهی حاج احمد متوسلیان آن را از مریوان با تجهیزات آورد که با شرکت در عملیات فتحالمبین پیروزی آفرید.
سرلشکر صفوی افزود: شهید بروجردی در اندیشه و تفکر یک مکتب و یک استراتژی داشت؛ فهم او برای ایجاد امنیت پایدار در کردستان یک فهم استراتژیک بود. او برای آزادی کردستان و مناطق غرب کشور دکترین امنیتی را بنیانگذاری کرد و جریانشناس و جریانساز بود. شهید بروجردی دکترین امنیت پایدار را بر پایه سه اصل بنا نهاد؛ نخستین اصل او اعتقاد و اعتماد به مردم کردستان و غرب کشور بود. مردمی که مسلمان و دوستدار امام و نظام جمهوری اسلامی ایران بودند و هستند.
وی یادآور شد: دومین مؤلفه دکترین امنیتی شهید بروجردی جدا کردن صف ضدانقلاب از صف مردم عزیز کردستان بود. شهید بروجردی اعتقاد داشت گروهکهای کمونیستی محارب ربطی به مردم کُرد ندارند، عدهای از جوانان را فریب دادهاند، برخی از این ضدانقلابها وابسته به بیرون از مرزها هستند و افکار کمونیستی و مارکسیستی دارند و کاری هم به اسلام و حتی کردستان و ایران ندارند. ایشان میگفت آنان اجازه نمیدهند مردم کُرد، پیام اسلام، پیام جمهوری اسلامی، پیام امام را بشنوند و ما با کار فرهنگی باید این پیام را به این مردم برسانیم، ولی با ضدانقلاب مسلح باید قاطعانه برخورد کنیم.
دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا ادامه داد: شهید بروجردی اعتقاد داشت باید در در کنار تأمین امنیت، کارهای فرهنگی و محرومیتزدایی هم انجام دهیم و در روستاها، شهرها و در مناطق غرب کشور که مقداری عقبماندگی از نظر توسعه داریم، باید به نان و آب، بهداشت و توسعه و آبادانی کردستان توجه کنیم. ایشان معتقد بود کردستان ایران همواره باید از کردستان عراق پیشرفتهتر باشد و مردم آسودهتر زندگی کنند. این افکار بلند را در سال ۱۳۵۸و ۱۳۵۹ مطرح میکرد.
رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس سپهبد شهید قاسم سلیمانی، تأکید کرد: فرماندهای که اینگونه راهبردی بود، میگفت اگر به این مردم از نظر کار فرهنگی رسیدگی کنیم و به زندگی آنان توجه داشته باشیم، خود مردم کُرد اسلحه به دست میگیرند و در کنار سپاه پاسداران از جان و مال و ناموس و روستا و شهرشان دفاع میکنند. ایشان امنیت پایدار را در کردستان با کمک همین مردم ایجاد کرد. امنیت پایدار مردمی اساس تفکر و دکترین امنیتی او بود و برای این کار سازمان پیشمرگان کرد را راهاندازی کرد.