kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۰۶۵
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۸

اهدای جوایز صرفه‌جویی مصرف برق از هفته جاری

 

در حالی که طی هفته گذشته مصرف برق با افزایش هشت درصدی در مقایسه با سال گذشته از مرز ۷۰ هزار مگاوات عبور کرد، اهدای جوایز صرفه‌جویی مصرف برق از هفته جاری آغاز می‌شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، «کوچک محسنی»، معاون راهبری شبکه برق کشور درخصوص مصرف برق کشور گفت: با توجه به افزایش دما از ابتدای هفته قبل مصرف برق با هشت درصد افزایش نسبت به سال گذشته از مرز 70 هزار مگاوات عبور کرد.
وی افزود: پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش دما از شنبه تا چهارشنبه این هفته و افزایش مصرف برق در کشور است.
معاون راهبری شبکه برق کشور از مردم درخواست کرد تا با راهکار‌هایی مانند قراردادن کولر‌های آبی روی دور کند و تنظیم دمای کولر‌های گازی روی 24 درجه مصرف برق خود را مدیریت کنند.
براساس گفته وی، مشترکان با مدیریت مصرف علاوه‌بر کمک به تامین پایدار برق در شبکه، از پاداش طرح‌های مدیریت مصرف مانند پویش «با انرژی» نیز بهره‌مند خواهند شد.
 اهدای جوایز صرفه‌جویی برق از این هفته 
«مصطفی رجبی مشهدی» مدیرعامل توانیر هم با بیان اینکه در این روز‌ها مصرف برق بسیار افزایش پیدا کرده است، گفت: به دنبال افزایش دما حد نصابی که ثبت شده 70 هزار و 500 مگاوات بوده است یعنی رشد 6.6 درصدی که رشد بسیار زیادی است.
وی گفت: تقریبا سال گذشته عددی که تا این لحظه ثبت کرده بودیم 66 هزار مگاوات بود یعنی چهار هزار و 500 مگاوات به میزان تقاضای برق کشور اضافه شده است.
رجبی مشهدی اضافه کرد: از هموطنان عزیز خواهش می‌کنیم با کاهش مصرف برق هم به خودشان کمک کنند، هم به صنعت برق. علاوه‌بر آن از پاداش صرفه‌جویی که در قبض‌هایشان درج می‌شود و همچنین اهدای جوایز نفیسی که پیش‌بینی شده و از این هفته اعطای آن‌ها آغاز می‌شود، برخوردار شوند.
وی درباره پیش‌بینی وضع هواشناسی در تابستان امسال گفت: یک پیش‌بینی میان‌مدت این است که تیرماه دمای هوا بیش از نرمال خواهد بود و در مردادماه حدود نرمال ولی قطعا با مشارکت مردم می‌توانیم این روز‌های سخت را به خوبی پشت سر بگذاریم.
رجبی مشهدی افزود: در 10 سال اخیر عمدتا در فاصله 15 تیرماه تا 15 مردادماه بیشترین میزان مصرف اتفاق افتاده اما امسال قدری زودتر آغاز شده و از خرداد رشد مصرف‌های زیاد را نسبت به سال گذشته داریم.
 ۶ سد مهم کشور ۱۰۰ درصد پُر شد
به گزارش خبرگزاری ایرنا، بارش‌های خوب اوایل خردادماه و نیز ذوب شدن برف در برخی نقاط کشور سبب رشد میزان پرشدگی سدهای کشور شده است.
بر اساس آخرین آماری که از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران منتشر شده، از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا ۱۹ خردادماه امسال پرشدگی شش سد به ۱۰۰ درصد رسیده ‌است.
سد دز در استان خوزستان با داشتن دو میلیارد و ۶۳۸ میلیون مترمکعب آب از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۹ خردادماه به 
۱۰۰ درصد پرشدگی رسید.
سد ارس در استان آذربایجان شرقی هم با داشتن یک میلیارد و ۲۵۸ میلیون مترمکعب آب با ۴۳ درصد رشد نسبت به سال گذشته به ۱۰۰ درصد پرشدگی رسید.
سد کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد هم با داشتن
۵۴۵ میلیون مترمکعب ۱۰۰ درصد پرشدگی دارد.
سد قشلاق استان کردستان هم که از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۹ خرداد ۲۱۵ میلیون مترمکعب آب داشته با ۲۲ درصد رشد نسبت به سال گذشته به ۱۰۰ درصد پرشدگی رسید.
سد خیرآباد در استان سیستان و بلوچستان هم با داشتن 
۲۸ میلیون مترمکعب آب و رشد ۶۱ درصدی نسبت به سال آبی گذشته به ۱۰۰ درصد پرشدگی رسیده است.
همچنین سد ایلام استان ایلام نیز با داشتن ۶۴ میلیون مترمکعب آب با رشد ۱۳ درصدی نسبت به سال گذشته آبی از درصد پرشدگی ۱۰۰ درصدی برخوردار شده است.
در مجموع کل سدهای مهم و بزرگ کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۹ خردادماه امسال دارای ۶۷ درصد پرشدگی بودند.