kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۹۹۹۴
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۴
نشریه آمریکایی «هیل» بررسی کرده است

 تأثیر پیروزی راست‌های افراطی بر جنگ اوکراین

 
 
 
سرویس خارجی-
تارنمای «هیل» در گزارشی با اشاره به دستاوردهای گسترده احزاب محافظه‌کار در انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا، نوشت: «رویکرد احزاب راست افراطی، ‌تلاش‌های غرب برای حمایت از اوکراین را به خطر می‌اندازد.»
نتایج انتخابات پارلمانی اخیر اروپا را، بسیاری نقطه عطف مهمی در اتحادیه اروپا می‌دانند. همان طور که انتظار می‌رفت این انتخابات با پیروزی چشمگیر احزاب راست و محافظه‌کار همراه بود. فاجعه‌ای که تبعات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی آن شاید در ماه‌های آینده بیشتر معلوم شود. در حوزه سیاست خارجی گفته می‌شود این انتخابات ممکن است سیاست خارجی مشترک اتحادیه اروپا در حوزه حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه را به مخاطره بیندازد هرچند برخی از کارشناسان بر این باورند که راست‌های محافظه‌کار درباره جنگ اوکراین اختلاف نظر دارند و تنها در صورتی می‌توانند در سیاست اتحادیه اروپا در جنگ اوکراین تاثیر بگذارند که اختلافات را کنار بگذارند و موضع مشترکی اتخاذ کنند. با این وجود تارنمای آمریکایی «هیل» نوشته است «پیروزی راست‌های افراطی سیاست حمایتی غرب از اوکراین را به خطر می‌اندازد.» هیل درگزارش خود می‌نویسد: «انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا با توجه به نگرانی‌های داخلی در سراسر این قاره، مانند مهاجرت، مشاغل و تلاش‌ها برای رسیدگی به تغییرات آب و هوائی برگزار شد. این در حالی است که می‌توان گفت با توجه به دو اولویت مهم رای‌دهندگان اروپایی، یعنی امنیت و مسائل دفاعی، جنگ اوکراین مهم‌ترین دغدغه سیاست خارجی آنها بود که آنها را هفته گذشته در سراسر اروپا به پای صندوق‌های رای کشاند.» به گزارش «ایرنا» هیل در ادامه نوشت: «نفوذ فزاینده قانونگذاران بدبین به اوکراین در کشورهایی همچون آلمان و اتریش، الهام گرفته از مباحثات داخلی در آمریکاست که در آن قانونگذاران راست افراطی برای جلوگیری از کمک نظامی به کیف تلاش کرده‌اند.»
این گزارش با اشاره به موفقیت قابل توجه قانونگذاران ملی‌گرای «محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپایی» و گروه‌های راست «هویت و دموکراسی» در این انتخابات می‌افزاید: «این قانونگذاران دستاوردهای شگفت‌انگیزی در آلمان و فرانسه -که هر دو اعضای اصلی اتحاد امنیتی غربی ناتو و از بزرگ‌ترین تامین کنندگان تسلیحات به اوکراین هستند- به دست آوردند. گسترش احزاب راست افراطی در انتخابات می‌تواند تصمیمات هر دو کشور در مورد اوکراین را مختل کند. در فرانسه، حزب راستی«اجماع ملی» توانست حزب امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه را با اختلاف بیش از ۱۵ درصد شکست داده و او را مجبور کرد تا خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شود. این امر می‌تواند -حتی اگر ماکرون همچنان رئیس‌جمهور باشد- ساختار قدرت و تصمیم‌گیری در مورد اوکراین در پارلمان را تغییر دهد.»
این گزارش با اشاره به این که حزب اجماع ملی فرانسه مدت‌ها توسط مارین لوپن رهبری می‌شد و اکنون توسط جردن باردلا رهبری می‌شود افزود: «هرچند قانونگذاران این حزب اکنون نسبت به سال‌های گذشته کمتر طرفدار روسیه هستند اما باردلا تاکید کرده است که از خروج فرانسه از ناتو پس از پایان جنگ اوکراین با روسیه حمایت می‌کند.» هیل، یکی دیگر از نشانه‌های نگران‌کننده برای اوکراین را ظهور حزب «آلترناتیو برای آلمان» می‌داند که در انتخابات آلمان مقام دوم را به دست آورده است. این حزب، به شدت ضد اوکراین است و متعهد شده است که دیگر سلاح به این کشور برای جنگ با روسیه، ارسال نکند. هیل در پایان گزارش خود نوشته است: «دیگر احزاب راست افراطی در لهستان، رومانی، بلغارستان و اتریش نیز گسترش یافته و تهدیدی جدی برای حمایت از اوکراین در اروپای شرقی و مرکزی به شمار می‌آیند. این در حالی است که روسیه از موج راست افراطی در سراسر اروپا به عنوان کانال اصلی برای تأثیرگذاری بر سیاست اروپا استفاده کرده و این فرصت‌ها را مورد بررسی قرار خواهد داد.»